Tunel średnicowy pod Łodzią - trasa
Tunel średnicowy pod Łodzią połączy dworzec Łódź Fabryczna ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. 7,5-kilometrowy tunel powstaje na głębokości od 14 do 24 m pod miastem i dzieli się na dwie części. Od dworca Łódź Fabryczna do stacji Łódź Koziny pociągi będą jeździć dwutorowym tunelem o długości ok. 3 km. Później pojadą jednym z czterech jednotorowych tuneli o łącznej długości ok. 4,5 km. Dwa z nich połączą centrum Łodzi ze stacją Łódź Żabieniec, a dwa kolejne połączą główny tunel ze stacją Łódź Kaliska
Jak przebiega drążenia tunelu pod Łodzią?
Tunel średnicowy pod Łodzią drążą dwie tarcze TBM. Większa tarcza – „Katarzyna” – drąży dwutorowy tunel pod centrum miasta od Kozin do dworca Łódź Fabryczna, przez stacje Łódź Polesie i Śródmieście.
Mniejsza tarcza – „Faustyna” - wybudowała do tej pory trzy tunele jednotorowe:
- od komory przy ul. Długosza pod al. Włókniarzy do ul. Stolarskiej (940 m)
- z komory odgałęźnej przy ul. Stolarskiej przez przystanek Łódź Koziny do ul. Skarpowej (850 m)
- z komory technologicznej przy ul. Żniwnej w kierunku przystanku Łódź Koziny (748 m)
Do wydrążenia pozostał jeszcze jeden tunel z przystanku Łódź Koziny do komory przy al. Unii Lubelskiej (696 m).
Wybudowane przez „Faustynę” cztery jednotorowe tunele o średnicy 8,5 metra połączą stacje Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec z dwutorowym tunelem głównym w kierunku Łodzi Fabrycznej.
3 podziemne przystanki na trasie tunelu pod Łodzią
Na trasie tunelu średnicowego pod Łodzią powstaną 3 podziemne przystanki: Śródmieście, Polesie i Koziny.
Łódź Śródmieście (u zbiegu ul. Zielonej, Zachodniej, Kościuszki)
- Na trzech kondygnacjach Przystanku Śródmieście znajdą się perony, lokale handlowo-usługowe i pomieszczenia techniczne. Tunel przejdzie pod skrzyżowaniem po skosie. Wyjścia z przystanku zostaną umieszczone po obu stronach skrzyżowania, co pozwoli pasażerom szybko przesiąść się z pociągu do komunikacji miejskiej. Tramwaje kursujące po ul. Zielonej będą zatrzymywać się pomiędzy ul. Zachodnią a Wólczańską, na wprost wejścia do podziemnej stacji. Tuż obok - na ul. Zachodniej - zlokalizowane zostaną przystanki dla pojazdów jadących na Górniak i Bałuty. Wyjście z przystanku Śródmieście znajdzie się też od strony ul. Piotrkowskiej, dzięki czemu będzie można szybko dostać się na reprezentacyjną ulicę miasta.
Łódź Polesie (u zbiegu ul. Ogrodowej i Karskiego)
- Przystanek Polesie - zlokalizowany tuż obok Manufaktury - będzie posiadał 3 podziemne kondygnacje. Na samym dole (ok. 24 metrów poniżej powierzchni gruntu) znajdą się perony, a wyżej będą pomieszczenia techniczne oraz lokale usługowe. Pasażerowie wsiadający na przystanku będą mogli pojechać na wschód – w stronę stacji Łódź Fabryczna i na zachód – w kierunku Łodzi Kaliskiej i Żabieńca. Nowa stacja kolejowa będzie zintegrowana z komunikacją miejską. Ponadto Przystanek Polesie połączy z Manufakturą specjalny łącznik, który wybuduje centrum handlowe.
Łódź Koziny (u zbiegu al. Włókniarzy i ul. Drewnowskiej)
- Na trzech kondygnacjach Przystanku Koziny znajdą się perony, lokale usługowe i pomieszczenia techniczne. W tym miejscu tunel biegnący od dworca Łódź Fabryczna rozgałęzi się na cztery odnogi – dwie biegnące w stronę stacji Łódź Kaliska i dwie w kierunku stacji Łódź Żabieniec. Podobnie jak pozostałe podziemne przystanki, także przystanek Koziny zostanie zintegrowany z komunikacją miejską.
Kiedy koniec budowy tunelu pod Łodzią?
Według harmonogramu, prace przy budowie tunelu średnicowego pod Łodzią mają zakończyć się w połowie 2025 roku, a w grudniu 2026 r. tunelem od stacji Łódź Fabryczna do Żabieńca i Łodzi Kaliskiej pojadą pierwsze pociągi.
Jakie pociągi będą jeździły tunelem pod Łodzią?
Nowym tunelem przez ścisłe centrum Łodzi będą jeździły pociągi regionalne i dalekobieżne:
- na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska)
- na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec)
PKP PLK zapowiadają, że nie tylko skróci się czas przejazdu pociągiem przez miasto, ale też wzrośnie liczba pociągów i częstotliwość ich kursowania. Ponadto 3 podziemne przystanki ułatwią poruszanie się po Łodzią, gdyż będą zintegrowane z komunikacją miejską.