Budowa tunelu pod Łodzią

Zawalenie kamienicy przy 1 Maja w Łodzi. Mieszkańcy otrzymają mieszkania i pomoc prawną

2024-09-08 14:51

Mieszkańcy kamienicy uszkodzonej podczas drążenia tunelu kolejowego pod Łodzią otrzymają pomoc od radców prawnych, którzy wyjaśnią im możliwości dochodzenia roszczeń. Pomoc zadeklarował także Urząd Miasta Łodzi. Lokatorzy zawalonej kamienicy mają otrzymać lokale gminne.

Zawalenie kamienicy przy 1 Maja w Łodzi. Mieszkańcy otrzymają pomoc prawną

W sobotę w oficynie budynku przy al. 1 Maja 23 - tego samego, gdzie wcześniej stwierdzono zapadnięcie podłogi na parterze jednego z lokali, doszło do zawalenia się ściany zewnętrznej. Katastrofa budowlana ma związek z pracą tarczy TBM "Katarzyna", drążącej tunel kolejowy do dworca Łódź Fabryczna.

W niedzielę inwestor, którym jest PKP PLK, poinformował o przekazaniu okoliczności zdarzenia do ubezpieczyciela. Wcześniej zapewnił, że budowa tunelu jest w pełni ubezpieczona od ryzyk i szkód. Tym ubezpieczeniem objęte są też wszystkie lokale, które doznały uszkodzeń.

- Ubezpieczyciel wraz z wykonawcą będą weryfikować przyczyny i skutki katastrofy. Poszkodowani i wszyscy zainteresowani mogą zgłaszać swoje pytania w sprawie toczącego się postępowania likwidacyjnego bezpośrednio do wykonawcy - przekazała Anna Znajewska-Pawluk z zespołu prasowego PKP PLK.

W poniedziałek PKP PLK mają uruchomić na dworcu Łódź-Fabryczna punkt informacyjny dla mieszkańców, w którym będzie obecny radca prawny udzielający informacji w sprawie przebiegu procesu likwidacji szkód.

We wcześniejszym niedzielnym komunikacie inwestor poinformował o uruchomieniu pomocy prawnej dla poszkodowanych lokatorów.

- Od dzisiaj mieszkańcy mogą spotykać się z radcami prawnymi, którzy wyjaśnią możliwości dochodzenia roszczeń i pomogą przygotować wnioski w ich sprawie. Wykonawca nadal pozostaje w bezpośrednim kontakcie z mieszkańcami, informując o aktualnej sytuacji i możliwych rekompensatach. Do dyspozycji mieszkańców jest też pomoc psychologiczna - wyjaśniła Znajewska-Pawluk.

Miasto zapewni lokale gminne mieszkańcom kamienicy przy 1 Maja

W sobotę pomoc poszkodowanym mieszkańcom zadeklarowało także Miasto Łódź. Wszystkim, którzy o to wystąpią, mają zostać przyznane lokale gminne, w standardzie nie gorszym niż ten w kamienicy przy al. 1 Maja 23.

Rzecznik prezydent Łodzi Paweł Śpiechowicz poinformował, że najprawdopodobniej w nadchodzącym tygodniu przedstawiciele miejskich instytucji spotkają się z mieszkańcami zniszczonej kamienicy. Według planów, lokatorzy mieli powrócić do swoich mieszkań 16 września, a więc co najmniej do tego czasu mają zapewnione lokum.

- Zapewnimy mieszkania wszystkim, którzy będą tym zainteresowani; będą to odnowione lokale w zrewitalizowanych kamienicach - zaznaczył.

Jak doszło do katastrofy budowalnej przy 1 Maja w Łodzi? 

Katastrofa budowlana w kamienicy przy al. 1 Maja 23 postępowała stopniowo - najpierw w piątek na parterze jednego z lokali w oficynie stwierdzono zapadnięcie się podłogi. W kolejnych godzinach doszło do zawalenia się fragmentu ściany, a tuż przed godz. 13 w sobotę runęła praktycznie cała ściana budynku od podwórza.

Podczas katastrofy nikogo z 63 lokatorów kamienicy nie było w domu, ponieważ na czas przechodzenia pod budynkami maszyny drążącej TBM lokatorzy są relokowani do hotelu, a na straży ich dobytku czuwa ochrona wynajęta przez inwestora.

Rozpad kamienicy obserwowali jednak lokatorzy sąsiedniego budynku przy ul. 1 Maja 25 - niektórym udało się go nawet nagrać telefonem.

W opinii inwestora, jeszcze przed rozpoczęciem prac budynek przy al. 1 Maja był w nie najlepszym stanie technicznym; jest to kamienica z początku XX wieku, pozbawiona podpiwniczenia i solidnych fundamentów.

Prace związane z drążeniem tunelu są tymczasowo wstrzymane.

Tunel średnicowy ma w przyszłości połączyć Dworzec Fabryczny w Łodzi ze stacjami Łódź Kaliska (kierunek Sieradz, Kalisz) i Żabieniec (kierunek Kutno, Łowicz) i skrócić czas przejazdu pociągów na trasie Warszawa - Poznań i Wrocław.

7,5-kilometrowy tunel dzieli się na dwie części. Dwutorowy odcinek od Łodzi Fabrycznej do Kozin drąży większa z dwóch tarcz - "Katarzyna". Cztery jednotorowe tunele na zachód od przystanku Koziny kopie mniejsza tarcza - "Faustyna".

Według najnowszego harmonogramu jego budowa ma się zakończyć w czerwcu przyszłego roku. Po pracach wykończeniowych, testach i odbiorach technicznych pociągi mają jechać pod Łodzią od grudnia 2026 r.

Jak dobrze znasz łodzianizmy? Tylko prawdziwy łodzianin rozwiąże ten quiz!

Pytanie 1 z 8
Gdy ktoś mówi „Ale bajzel!”, to ma na myśli, że jest...?
Opuszczona kamienica budzi grozę. Wkrótce zniknie z panoramy Szczecina