Łódź

Łódzkie „metro” coraz bliżej. „Za dwa lata pociągi pojadą tunelem pod Łodzią”

2024-05-16 9:32

Budowa tunelu średnicowego pod Łodzią jest niezagrożona – zapewnia minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Tunel połączy dworzec Łódź Fabryczna z dworcami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec, a na jego trasie powstaną 3 podziemne przystanki, które ułatwią mieszkańcom poruszanie się po mieście. Łódzkie „metro” ma być gotowe za dwa lata.

Trwa budowa tunelu średnicowego pod Łodzią. Tunel przebiegać będzie od stacji Łódź Fabryczna do stacji Łódź Kaliska z rozgałęzieniem do stacji Łódź Żabieniec. Na trasie wydrążonej pod centrum Łodzi powstają trzy podziemne przystanki - Śródmieście, Polesie i Koziny. Całość ma mieć 7,5 km, a podziemny szlak powstaje na głębokości od 14 do 24 m pod miastem.

- To najważniejsza inwestycja kolejowa w Polsce. Ma kluczowe znaczenie dla transportu, da możliwość zwiększenia liczby pociągów jadących przez Łódź – podkreśla minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak ocenia, że otwarcie tunelu pod Łodzią pozwoli na uruchomienie nawet do 300 pociągów na dobę i przyciągnie do kolei kilkanaście milionów pasażerów w ciągu roku. Tunel włączy też Łódź do sieci połączeń międzynarodowych.

Kiedy koniec budowy tunelu pod Łodzią?

Nowy aneks do umowy wyznacza termin zakończenia budowy tunelu oraz rozpoczęcie testów i odbiorów na czerwiec 2026 r.

- W czerwcu 2026 roku nabierze sensu wielka inwestycja, jaką była budowa dworca Łódź Fabryczna – dodaje Dariusz Klimczak.

Jak przebiega budowa tunelu pod Łodzią?

Tunel średnicowy pod Łodzią drążą dwie tarcze TBM. Mniejsza – „Faustyna” - wybudowała do tej pory dwa tunele jednotorowe: od komory przy ul. Długosza pod Al. Włókniarzy do ul. Stolarskiej (940 m) oraz z komory odgałęźnej przy ul. Stolarskiej przez przystanek Łódź Koziny do ul. Skarpowej (852 m). Pod koniec lutego maszyna wystartowała z komory technologicznej przy ul. Żniwnej w kierunku przystanku Łódź Koziny (750 m). Latem powinna przebić się do komory przystanku Koziny. Tam zostanie odwrócona i rozpocznie drążenie ostatniego odcinka z przystanku Łódź Koziny do komory przy al. Unii Lubelskiej (696 m). Wybudowane przez „Faustynę” cztery jednotorowe tunele o średnicy 8,5 metra połączą stacje Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec z dwutorowym tunelem głównym w kierunku Łodzi Fabrycznej.

Większa tarcza – „Katarzyna” - znajduje się w bloku postojowo-technicznym przy ul. Mielczarskiego. Wznowienie drążenia pod centrum miasta nastąpi po wzmocnieniu gruntu pod budynkami na trasie tunelu do Łodzi Fabrycznej. Dzięki aneksowi do umowy i znalezieniu w budżecie dodatkowych 171 mln zł na tę inwestycję, znów ma rozpocząć pracę najpóźniej 21 czerwca. Rozpoczęło się już wzmacnianie kamienic na trasie tunelu. Do końca marca 2025 r. „Katarzyna” ma przebić zachodnią ścianę komory Łódź Fabryczna.

Trwa budowa podziemnych przystanków łódzkiego „metra”

Cały czas trwają prace przy budowie trzech podziemnych przystanków: Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny. W rejonie skrzyżowania ul. Zielonej i al. Kościuszki ułożono nowe tymczasowe torowisko tramwajowe. Prace te były niezbędne dla dalszej budowy ścian szczelinowych przystanku Śródmieście. Obecnie kontynuowane jest przekładanie instalacji teletechnicznych kolidujących z realizacją ścian.

Na Polesiu, po przejściu „Katarzyny”, postępuje budowa płyty dennej na głębokości 26 metrów. Na Kozinach kontynuowane są prace na najniższym poziomie przystanku -3. Rozpoczęto też budowę tzw. kołyski dla „Faustyny”, w której zatrzyma się po wydrążeniu trzeciego tunelu jednotorowego. Przy Dworcu Fabrycznym postępuje budowa ścian szczelinowych dla przyszłej komory TBM.

MPK Łódź wycofuje kultowe tramwaje