Tunel średnicowy pod Łodzią połączy Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieńcem. Tunel będzie miał 7,5 km długości, a w najgłębszym miejscu będzie przebiegać 26 metrów pod ziemią. Dzięki tunelowi dworzec Łódź Fabryczna z dworca końcowego stanie się przelotowym, a przez ścisłe centrum Łodzi będą jeździły pociągi regionalne i dalekobieżne: na osi wschód–zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ–południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec).
Tunel będzie też pełnił rolę „metra” dla aglomeracji łódzkiej, umożliwiając mieszkańcom wygodny dojazd do centrum oraz szybki przejazd z jednej strony miasta na drugą. W ramach inwestycji w centrum miasta wybudowane zostaną 3 podziemne przystanki, które będą zintegrowane z komunikacją miejską:
- Łódź Śródmieście - u zbiegu ul. Zielonej i al. Kościuszki
- Łódź Polesie - u zbiegu ul. Ogrodowej i Karskiego
- Łódź Koziny - u zbiegu al. Włókniarzy i ul. Drewnowskiej
Polecany artykuł:
Przystanek Polesie zlokalizowany będzie tuż obok Manufaktury, przy zbiegu ul. Ogrodowej i Karskiego. Obiekt będzie posiadał 3 podziemne kondygnacje – na samym dole (ok. 24 metrów poniżej powierzchni gruntu) znajdą się perony, a wyżej będą pomieszczenia techniczne oraz lokale usługowe. Pasażerowie wsiadający na przystanku będą mogli pojechać na wschód – w stronę stacji Łódź Fabryczna i na zachód – w kierunku Łodzi Kaliskiej i Żabieńca. Nowa stacja kolejowa będzie zintegrowana z komunikacją miejską. Ponadto Przystanek Polesie połączy z Manufakturą specjalny łącznik, który wybuduje centrum handlowe.
- Budynek Przystanku Polesie nabiera kształtów - obecnie trwają prace przy wykonaniu płyty dennej – informuje Martyna Skalska z Urzędu Miasta Łodzi.
Termin zakończenia drążenia podziemnego tunelu pod Łodzią zaplanowano na 2024 r., a pierwsze pociągi mają nim pojechać w 2025 r.
W centrum Łodzi powstaje podziemny Przystanek Śródmieście: