Katarzyna zaczyna drążyć! Budowa tunelu pod Łodzią wchodzi w kluczową fazę

i

Autor: J.M

Łódź

Opóźnia się drążenie tunelu pod Łodzią. Relokowani mieszkańcy pozostaną dłużej w hotelach

2024-07-18 15:03

Co najmniej do końca lipca przedłuży się pobyt w hotelach mieszkańców relokowanych z budynków przy ul. Legionów w związku z budową tunelu pod ich domami. Jak tłumaczy wykonawca, tempo drążenia tunelu przez tarczę TBM Katarzyna spowolniły trudne warunki gruntowe.

Opóźnia się drążenie tunelu średnicowego pod Łodzią. Jak wyjaśnia wykonawca, powodem opóźnienie są trudne warunki gruntowe, jakie na swojej drodze napotkała tarcza TBM Katarzyna. Opóźnienie prac oznacza, że co najmniej do końca lipca przedłuży się pobyt mieszkańców relokowanych z budynków przy ul. Legionów 57 i 59 w hotelach, do których przenieśli się na czas prowadzenia prac pod ich domami.

- Powrót relokowanych osób do ich lokali nastąpi po przejściu TBM pod posesjami, czyli w sierpniu. Aktualnie TBM znajduje się między ul. Legionów 57 a ul. Legionów 59 - poinformowały PKP PLK. - Niezmiennie priorytetem pozostaje zapewnienie pełnego bezpieczeństwa dla inwestycji oraz nieruchomości na trasie budowy. Stan budynków jest monitorowany. Bieżący nadzór sprawują specjaliści ze strony wykonawcy.

Inwestor zapewnia, że podejmowane przez niego działania mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu mieszkańcom i nie wynikają z pogorszenia stanu konstrukcyjnego budynków. Pomiary wykonywane przez specjalne czujniki nie wykazały odchyleń.

- Wykonawca jest w stałym kontakcie z właścicielami budynków. W przypadku ewentualnych uszkodzeń mienia, osoby poszkodowane mogą dochodzić swoich roszczeń zgodnie z przepisami prawa. Kolejni mieszkańcy będą informowani o przejściu TBM pod ich nieruchomościami z odpowiednim wyprzedzeniem. Terminy czasowej relokacji zainteresowanym mieszkańcom przekaże wykonawca – informują PKP PLK.

Obecnie pracują obie tarcze drążące tunel średnicowy pod Łodzią. Większa – Katarzyna - drąży dwutorowy odcinek trasy średnicowej od Kozin do Dworca Łódź Fabryczna, przez stacje Łódź Polesie i Śródmieście. Natomiast mniejsza – Faustyna - w ostatnich dniach czerwca przebiła się do przyszłej stacji Łódź Koziny i po odwróceniu rozpocznie drążenie ostatniego odcinka tunelu w kierunku Łodzi Kaliskiej.

Prace przy budowie tunelu średnicowego pod Łodzią mają zakończyć się w połowie przyszłego roku, a w grudniu 2026 r. tunelem od stacji Łódź Fabryczna do Żabieńca i Łodzi Kaliskiej pojadą pierwsze pociągi. Od stacji Łódź Fabryczna do stacji Koziny pociągi będą jeździć tunelem dwutorowym - później pojadą jednym z czterech jednotorowych tuneli. Dwa z nich łączą centrum Łodzi ze stacją Żabieniec w kierunku Kutna, a dwa kolejne wyprowadzają ruch na południe przez Łódź Kaliską w kierunku Sieradza i Kalisza.

TO BYŁ JEDYNY TAKI PROJEKT W EUROPIE! Horała o przyszłości CPK