W połowie stycznia 2024 r. Centralny Port Komunikacyjny otrzymał zgodę na budowę pod centrum Łodzi ponad 4-kilometrowego odcinka tunelu dla Kolei Dużych Prędkości. Tunel ma mieć długość 4,6 km i średnicę ok. 14 m. Według zapowiedzi CPK, będzie to największy podziemny tunel kolejowy w Polsce realizowanym metodą automatycznej tarczy TBM.
- Dzisiaj mamy ponad 60 proc. zaawansowania prac w tunelu średnicowym pod Łodzią, zamierzamy jeszcze w tym roku zacząć budowę tego docelowego tunelu dotyczącego Kolei Dużych Prędkości - powiedział Klimczak.
Budowa tunelu dalekobieżnego CPK w Łodzi została podzielona na trzy etapy. W ramach pierwszego od września 2023 roku trwają prace przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (bezpośrednio pod którym będzie rozpoczynał się tunel), a także prace przy budowie sieci elektroenergetycznej, podziemnej infrastruktury technicznej potrzebnej do zasilania podstacji trakcyjnej dla linii kolejowej oraz przebudowie przyłączy ciepłowniczych, wodociągowych i teletechnicznych. Tę inwestycję za ponad 93 mln zł realizuje firma Keller Polska.
Etap drugi obejmuje budowę komór dla tarczy zmechanizowanej TBM do drążenia tuneli: startowej - na Retkini oraz odbiorczej - w sąsiedztwie ŁDK. Kontrakt na realizację tych prac został zawarty z firmą Budimex, a jego wartość to prawie 147 mln zł. Na Retkini roboty mają rozpocząć się w ciągu najbliższych tygodni, a te w okolicach ŁKD ruszą po zakończeniu wzmacniania fundamentów budynku.
Tunel w Łodzi będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim Kolei Dużych Prędkości. Na terenie miasta szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię zaprojektowane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w kierunku Poznania i Wrocławia.