Tarcza TBM "Katarzyna" drążąca tunel pod Łodzią wznowiła w piątek pracę po 9 miesiącach przestoju. Podczas konferencji prasowej na placu budowy tunelu prezydent Łodzi podkreśliła, że "jest bardzo istotne, żeby przy okazji budowy tunelu kolejowego powstała infrastruktura, którą moglibyśmy wykorzystywać jako miejsce schronienia, czy nawet schron dla mieszkańców miasta".
- Rozmawiałam już na ten temat z prezesem PKP PLK. Wiem, że jest projekt ustawy w tej sprawie. Mocno kibicujemy temu projektowi, żeby jak najszybciej wszedł w życie - powiedziała Hanna Zdanowska.
Dodała, że rozmowa z szefem Polskich Linii Kolejowych (spółka jest inwestorem tunelu średnicowego pod Łodzią) dotyczyła dostosowania obiektu do celów schronienia dla mieszkańców. "Nam jest to bardzo potrzebne i szkoda byłoby, gdybyśmy nie wykorzystali tej infrastruktury" - dodała prezydent Zdanowska.
PKP PLK poinformowały, że w złożonej obecnie sytuacji geopolitycznej spółka analizuje możliwości dostosowania zaawansowanej już budowy do pełnienia funkcji schronu, czy miejsca schronienia dla ludności.
Na linii kolejowej przebiegającej przez Łódź w połowie 2026 roku znajdą się trzy podziemne przystanki, które mogłyby pełnić rolę miejsc schronienia dla ludności na wypadek katastrof naturalnych, a nawet wojny.