Max Factor

i

Autor: Wikimedia Commons / Jllm06

Ciekawostki

Urodził się w Zduńskiej Woli, sprzedawał cukierki w Łodzi i stworzył najsłynniejszą markę kosmetyków na świecie

2025-02-26 15:58

Max Factor, a właściwie Maksymilian Faktorowicz, to postać, która zrewolucjonizowała przemysł kosmetyczny. O kosmetykach Max Factor słyszał niemal każdy. Nie wszyscy słyszeli jednak, że ta jedna z najsłynniejszych firm kosmetycznych na świecie - a konkretnie jej założyciel - ma swoje korzenie w regionie łódzkim.

Max Factor urodził się jako Maksymilian Faktorowicz w 1877 roku (choć niektóre źródła wskazują na rok 1872) w Zduńskiej Woli – małym miasteczku niedaleko Łodzi. W drugiej połowie XIX wieku, znajdująca się pod zaborem rosyjskim Zduńska Wola, była dynamicznie rozwijającym się ośrodkiem przemysłu tekstylnego. Istotną częścią lokalnej gospodarki była społeczność żydowska, z której wywodził się Max Factor.

Mały Max wychowywał się w biednej żydowskiej rodzinie. Był jednym z dziesięciorga rodzeństwa. Jego ojciec – Abraham Faktorowicz – według różnych źródeł mógł być kupcem, rabinem lub też pracownikiem w przemyśle tekstylnym. Matka – Cecylia Wrocławska – zmarła gdy Max był jeszcze młody, co wpłynęło na i tak niełatwą sytuację finansową rodziny.

Aby wesprzeć rodzinny budżet, mały Max już od najmłodszych lat musiał pracować. Początkowo sprzedawał pomarańcze i cukierki w jednym z łódzkich teatrów, a w wieku 10 lat terminował już u najlepszego perukarza w Łodzi. To był początek jego zainteresowania perukarstwem i kosmetykami. W wieku 14 lat zaczął pracować jako pomocnik aptekarza i dentysty, a także w drogerii, gdzie eksperymentował z mieszankami kremów, perfum i innych kosmetyków. Jak się później okazało, doświadczenie zdobyte w regionie łódzkim, wywarło ogromny wpływ na przyszłość Maksa Factora, a w konsekwencji na cały przemysł kosmetyczny.

W wieku 20 lat Max otworzył własny sklep z perukami i kosmetykami w Moskwie, gdzie zajmował się m.in. charakteryzacją aktorów Teatru Imperialnego. Mimo renomy, jaką wyrobił sobie wśród rosyjskich elit, w 1904 roku, z obawy przed rosnącymi prześladowaniami Żydów w Imperium Rosyjskim, wyemigrował wraz z rodziną do Stanów Zjednoczonych.

Max Factor osiedlił się najpierw w St. Louis. Tam też na Wystawie Światowej po raz pierwszy zaprezentował amerykańskiej społeczności swoje ręcznie robione peruki, kremy i kosmetyki, które przygotowywał na bazie receptur opracowanych w Europie. Widząc szansę w dynamicznie rozwijającym się przemyśle filmowym przeniósł się jednak wkrótce do Los Angeles. W 1907 roku otworzył tam sklep drogeryjno-perukarski, w którym zaopatrywali się w peruki i kosmetyki m.in. aktorzy teatralni. Wkrótce zaczął też współpracować jako charakteryzator z aktorami filmowymi w Hollywood.

W tamtym okresie aktorzy filmowi używali ciężkiego, teatralnego makijażu, który na ekranie wyglądał nienaturalnie. Wykorzystując swoje doświadczenie, w 1914 roku Max Factor opracował przełomowy produkt – lekki makijaż w formie kremu, nazwany „Flexible Greasepaint”. Był to pierwszy kosmetyk stworzony specjalnie z myślą o filmie, który zrewolucjonizował charakteryzację filmową i szybko zyskał popularność w Hollywood. Na fali sukcesu w 1914 roku powstała firma Max Factor & Company.

Dzięki licznym innowacjom, firma zaczęła się szybko rozrastać. W latach 20. XX wieku Max Factor opracował m.in. rewolucyjną wówczas zasadę harmonii kolorów. Polegała ona na dopasowaniu odcieni makijażu (podkładu, różu, cieni do powiek i pomadki) do naturalnego koloru cery, włosów i oczu. Zasada ta stała się fundamentem filozofii kosmetycznej Maxa Factora i przyczyniła się do popularyzacji makijażu nie tylko wśród aktorów, ale także wśród zwykłych kobiet.

W latach 20. i 30 XX wieku Max Factor pracował z największymi gwiazdami Hollywood. Jego innowacyjne produkty znajdywały też coraz szersze grono odbiorców na rynku masowym. Produkty takie jak błyszczyk do ust, wodoodporny tusz do rzęs czy puder w kompakcie zagościły w domach tysięcy kobiet, zmieniając jednocześnie sposób postrzegania kosmetyków i stwarzając podwaliny dla współczesnego przemysłu kosmetycznego. W 1938 roku firma Max Factor była już globalnym przedsiębiorstwem eksportującym kosmetyki do Europy i innych części świata.

Max Factor zmarł w 1938 roku w Los Angeles. Po jego śmierci firmę przejął jego syn, Frank Factor (który przyjął imię Max Factor Jr.), kontynuując dziedzictwo pochodzącego ze Zduńskiej Woli ojca.

Quiz z makijażu. Proste pytania o kosmetyki i ich aplikację
Pytanie 1 z 10
Jaki jest główny cel stosowania korektora pod oczami?
Łódź Radio ESKA Google News
Autor:
Zapomniały przejrzeć się w lustrze?! Makijażowe wpadki polskich gwiazd