Przedsiębiorcy, którzy ponieśli straty w wyniku powodzi, mogą składać wnioski do ZUS o ulgi w spłacie składek, w tym o odroczenie terminu płatności składek, rozłożenie należności z tytułu składek na raty, a nawet o ich umorzenie. O umorzenie należności z tytułu składek mogą wnioskować jednak tylko osoby opłacające składki na własne ubezpieczenia.
- Na umorzenie mogą liczyć poszkodowani przedsiębiorcy, którzy m.in. wykażą, że ze względu na stan majątkowy i sytuację rodzinną nie są w stanie opłacać składek - wyjaśnia Kowalska-Matis, regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku.
Warunkiem udzielenia ulgi jest wystąpienie do ZUS z wnioskiem w tym zakresie oraz złożenie przez płatnika oświadczenia, że jest on podmiotem poszkodowanym przez powódź. Wnioski o pomoc mają być traktowane przez ZUS priorytetowo. Uproszczone zostały procedury rozpatrywania takich wniosków, które będzie opierało się o oświadczenie płatnika. Nie będzie konieczności składania dokumentów obrazujących sytuację ekonomiczno-finansową z ostatnich 3 lat.
- Robimy wszystko co w naszej mocy, aby pomóc przedsiębiorcom, których dotknęła powódź - podkreśla Iwona Kowalska-Matis. - Dlatego w placówkach ZUS - na specjalnie oznaczonych stanowiskach obsługi klientów - przedsiębiorcy z terenów objętych powodzią mogą uzyskać informację o możliwych formach pomocy.
Pomocą w skompletowaniu oraz wypełnieniu niezbędnych dokumentów służą powołani w oddziałach ZUS doradcy do spraw ulg i umorzeń (numery telefonów do doradców dostępne są na stronie ZUS). Dodatkowo od 18 września do 4 października w godz. 8.00-15.00 - pod specjalnymi numerami telefonu 33-825-31-34 i 76-876-45-76 - przedsiębiorcy mogą uzyskać informację w sprawie ulg w opłacaniu składek.
Polecany artykuł: