Takie benefity oferują pracodawcy w Polsce
Na rynku pracy widać wyraźną zmianę w podejściu pracowników do benefitów. Zdaniem ekspertów, wszystko zaczęło się od pandemii, kiedy pracodawcy zareagowali na potrzeby pracowników. Owocowe czwartki, karty sportowe czy imprezy integracyjne zamienili na rozszerzone pakiety medyczne. Po pandemii benefity pozapłacowe zaczęły wracać, ale zmieniły się oczekiwania pracowników.
Z „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że benefity pozapłacowe otrzymuje 37 proc. pracowników. Jest to wynik wyższy o 7 pkt proc. w porównaniu do zeszłorocznej edycji.
Pracodawcy najczęściej oferują paczki na święta (57 proc.), prywatną opiekę medyczną (52 proc.) oraz karty sportowe (52 proc.). Na nieco niższych pozycjach znajdują się szkolenia zawodowe (48 proc.), imprezy integracyjne oraz bony towarowe czy rabaty (po 43 proc.). Na szkolenia językowe mogą liczyć pracownicy co trzeciej firmy, a 30 proc. pracodawców oferuje programy emerytalne.
Polecany artykuł:
Pracownicy nie cieszą się z owocowych czwartków. Chcą podwyżek
A czego chcą pracownicy? 62 proc. badanych chce podwyżki wynagrodzenia, a 56 proc. premii. Na trzecim miejscu, dla 31 proc. pracowników, najbardziej atrakcyjnym benefitem jest dofinansowanie dojazdów do pracy. Tuż za podium znajduje się benefit niezwiązany wprost z finansami. To 4-dniowy tydzień pracy, który jest atrakcyjny dla 30 proc. zatrudnionych. Dla 28 proc. pracowników tak samo atrakcyjne jest darmowe wyżywienie w pracy, jak i dodatkowe dni wolne. Na liście pożądanych benefitów znajduje się również praca zdalna przez 2-3 dni w tygodniu, co wskazało 18 proc. respondentów. Dofinansowanie zdalnych form rozrywki, takich jak na przykład Netflix, zostało wybrane przez 15 proc. osób jako najbardziej pożądany benefit. Po 14 proc. pracowników oczekuje wsparcia finansowego dla swoich pasji oraz nielimitowanych dni urlopowych. Najmniej oczekiwanym benefitem jest wsparcie psychologiczne, zadeklarowane przez 11 proc. respondentów, co utrzymuje się już drugi rok z rzędu na ostatniej pozycji.
- Benefity dla pracowników mogą być różne, ale często ich celem jest odciążenie budżetu domowego. Dzięki nim nie musimy płacić dodatkowo za siłownię, opiekę medyczną czy wyżywienie. Pracowników najbardziej interesują podwyżki i premie, bo wtedy mają swobodę na co przeznaczą swoje pieniądze. Natomiast z punktu widzenia pracodawców, często bardziej opłaca się wręczyć benefit, bo wtedy koszt takiego działania jest niższy, niż podwyżka czy premia, co zwłaszcza teraz, gdy pensja minimalna idzie do góry w bardzo szybkim tempie – mówi Krzysztof Inglot z Personnel Service.
ZOBACZ TEŻ: W Polsce brakuje pracowników. Te zawody są obecnie na wagę złota