Polacy coraz częściej chodzą do sklepów

i

Autor: pixabay.com

Zakupy

Polacy coraz częściej chodzą do sklepów. Jakie sklepy wybierają?

2023-10-23 13:27

W trzech pierwszych kwartałach 2023 roku ruch w sklepach w Polsce zwiększył się o ponad 3,6 proc. w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej. Największe wzrosty odnotowały supermarkety i dyskonty. Biorąc pod uwagę udział w łącznej liczbie wizyt we wszystkich badanych punktach sprzedaży, liderem są sklepy convenience.

W trzech pierwszych kwartałach 2023 r. ruch w dyskontach, hipermarketach, supermarketach i sieciach convenience w Polsce wzrósł średnio o 3,63 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku – wynika z badania Proxi.cloud i UCE RESEARCH. Największe wzrosty odnotowały supermarkety (11,53 proc.) i dyskonty (10,32 proc.). Na plusie znalazły się też hipermarkety (0,99 proc.) oraz sieci typu convenience (0,26 proc.), których liderem na polskim rynku jest Żabka.

- Wzrost o ponad 10 proc. w przypadku supermarketów i dyskontów potwierdza to, że mają one szerszą ofertę i lepsze ceny niż convenience oraz są bardziej dostępne niż hipermarkety. Dlatego są pierwszym wyborem konsumentów, jeśli chodzi o codzienne zakupy uzupełniające domowe półki - stwierdza dr Nikodem Sarna z Proxi.cloud.

W ciągu trzech kwartałów 2023 roku spadła natomiast liczba unikalnych klientów. W hipermarketach liczba unikalnych klientów zmniejszyła się w stosunku do analogicznego okresu w ubiegłym roku o 4,8 proc., w supermarketach – o 3,82 proc., w dyskontach – o 3,68 proc., a w sieciach convenience – o 3,55 proc.

- Odnosząc ogólny spadek do wzrostu ruchu, można wyciągnąć dwa wnioski. Po pierwsze, zwiększyła się współodwiedzalność formatów. Po drugie, wzrosła częstotliwość wizyt poszczególnych konsumentów - ocenia Miłosz Sojka z Proxi.cloud.

Biorąc pod uwagę udział poszczególnych formatów sklepów w łącznej liczbie wizyt w badanych punktach sprzedaży, liderem jest convenience (60,9 proc). Dalej w rankingu są dyskonty (20,4 proc.), supermarkety (13,4 proc.), a na końcu – hipermarkety (5,3 proc.).

- Przewaga segmentu convenience nad resztą formatów wynika głównie z największej dostępności ich placówek oraz charakterystyki kupowanych w nich produktów. Klienci mogą odwiedzać je nawet kilka razy dziennie, np. w celu uzupełnienia składników do potraw - tłumaczy Sojka.

Z badania wynika, że w trzech pierwszych kwartałach 2023 roku statystyczny klient odwiedzał sklepy 128,6 razy (w 2022 r. - 120,9), a podczas jednej wizyty spędzał w nich średnio 9 minut i 26 sekund.

Średnia liczba wizyt przypadająca na jednego klienta w trzech pierwszych kwartałach 2023 r.:

  • convenience – 81,7 (2022 r. - 78,6)
  • dyskonty – 29,3 (2022 e. - 25,6)
  • supermarkety – 20,3 (2022 r. – 17,5)
  • hipermarkety – 10,1 (2022 r. - 9,5)
Ulewa w Warszawie. Woda zalała drogi, parkingi i torowiska