W trzech pierwszych kwartałach 2023 r. ruch w dyskontach, hipermarketach, supermarketach i sieciach convenience w Polsce wzrósł średnio o 3,63 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku – wynika z badania Proxi.cloud i UCE RESEARCH. Największe wzrosty odnotowały supermarkety (11,53 proc.) i dyskonty (10,32 proc.). Na plusie znalazły się też hipermarkety (0,99 proc.) oraz sieci typu convenience (0,26 proc.), których liderem na polskim rynku jest Żabka.
- Wzrost o ponad 10 proc. w przypadku supermarketów i dyskontów potwierdza to, że mają one szerszą ofertę i lepsze ceny niż convenience oraz są bardziej dostępne niż hipermarkety. Dlatego są pierwszym wyborem konsumentów, jeśli chodzi o codzienne zakupy uzupełniające domowe półki - stwierdza dr Nikodem Sarna z Proxi.cloud.
W ciągu trzech kwartałów 2023 roku spadła natomiast liczba unikalnych klientów. W hipermarketach liczba unikalnych klientów zmniejszyła się w stosunku do analogicznego okresu w ubiegłym roku o 4,8 proc., w supermarketach – o 3,82 proc., w dyskontach – o 3,68 proc., a w sieciach convenience – o 3,55 proc.
- Odnosząc ogólny spadek do wzrostu ruchu, można wyciągnąć dwa wnioski. Po pierwsze, zwiększyła się współodwiedzalność formatów. Po drugie, wzrosła częstotliwość wizyt poszczególnych konsumentów - ocenia Miłosz Sojka z Proxi.cloud.
Biorąc pod uwagę udział poszczególnych formatów sklepów w łącznej liczbie wizyt w badanych punktach sprzedaży, liderem jest convenience (60,9 proc). Dalej w rankingu są dyskonty (20,4 proc.), supermarkety (13,4 proc.), a na końcu – hipermarkety (5,3 proc.).
- Przewaga segmentu convenience nad resztą formatów wynika głównie z największej dostępności ich placówek oraz charakterystyki kupowanych w nich produktów. Klienci mogą odwiedzać je nawet kilka razy dziennie, np. w celu uzupełnienia składników do potraw - tłumaczy Sojka.
Z badania wynika, że w trzech pierwszych kwartałach 2023 roku statystyczny klient odwiedzał sklepy 128,6 razy (w 2022 r. - 120,9), a podczas jednej wizyty spędzał w nich średnio 9 minut i 26 sekund.
Średnia liczba wizyt przypadająca na jednego klienta w trzech pierwszych kwartałach 2023 r.:
- convenience – 81,7 (2022 r. - 78,6)
- dyskonty – 29,3 (2022 e. - 25,6)
- supermarkety – 20,3 (2022 r. – 17,5)
- hipermarkety – 10,1 (2022 r. - 9,5)
Polecany artykuł: