W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów ukazała się w poniedziałek (18 lipca) zapowiedź rozpoczęcia prac nad projektem ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw. W projekcie mają się znaleźć zmiany dotyczące obowiązku stosowania biokomponentów dodawanych do paliw transportowych.
Jak wyjaśniono, w związku z inwazją Rosji na Ukrainę oraz wprowadzaniem przez UE sankcji, rynek paliwowy ulega dużym zmianom, w szczególności w obszarach łańcuchów zaopatrzenia zarówno w ropę naftową, jak też w gotowe paliwa ciekłe: olej napędowy oraz benzynę.
"W tej trudnej sytuacji, zwłaszcza dla sektora transportu, wartościowe są wszelkie sposoby, których wdrożenie może ograniczać fluktuacje cen paliw dla transportu oraz potrzebę ich importu" - podkreślono.
Proponowanym rozwiązaniem w projekcie jest "regulacja krajowego sektora biopaliw dla okresu 2023 r. w odniesieniu do możliwości i obowiązków stosowania biokomponentów dodawanych do paliw transportowych".
Dodano, że regulacji wymaga też kwestia zmniejszenia zależności od importu surowców kopalnych z Rosji, zwłaszcza w kontekście wdrożonego przez UE szóstego pakietu sankcji. "Rozwiązaniem proponowanym w tym zakresie jest wdrożenie benzyny silnikowej typu E10, tj. o podwyższonym udziale biokomponentów" - poinformowano.
Z wykazu wynika, że taki rodzaj benzyny miałby się pojawić od 2024 roku. W projekcie zawarto ponadto przepisy regulujące realizację NCW (Narodowego Celu Wskaźnikowego) w 2023 r., "w tym określające minimalny poziom realizacji NCW, wysokość współczynnika redukcyjnego, poziom obligatoryjnego blendingu dla oleju napędowego" - napisano.
Polecany artykuł:
Jakie samochody będzie można tankować nową benzyną E10?
Należy wiedzieć, że nie każdy samochód będzie można zatankować benzyną E10. Na liście opublikowanej przez European Automobile Manufacturers' Association można znaleźć informacje o tym, które samochody są przystosowane do ekologicznego paliwa.
Oto najnowsza lista:
- BMW
Wszystkie modele BMW z silnikami benzynowymi są przystosowane do zasilania benzyną E10, niezależnie od roku produkcji.
- MINI
E10 jest dopuszczona do stosowania we wszystkich modelach MINI z silnikiem benzynowym po ponownym wprowadzeniu marki na rynek w 2000 roku.
- ROLLS ROYCE
Dopuszczony do użytku we wszystkich modelach Rolls Royce'a począwszy od roku modelowego 2003, czyli od premiery modelu Phantom.
- MERCEDES-BENZ
Benzyna E10 jest dopuszczona do użytku w zdecydowanej większości samochodów z silnikami benzynowymi, z wyjątkiem:
- pierwszej generacji z bezpośrednim wtryskiem C200 CGI (W203), CLK serii 200 CGI (C209) z lat 2002-2005;
- modeli niewyposażonych w katalizatory trójdrożne, modeli doposażonych w katalizatory trójdrożne lub produkowane z gaźnikiem. Są to głównie pojazdy starsze niż 25 lat
- SMART
Dopuszczona do stosowania we wszystkich pojazdach Smart z silnikiem benzynowym
- MAYBACH
Dopuszczona do stosowania we wszystkich pojazdach
- ALFA ROMEO
Benzyna E10 jest dopuszczona do stosowania we wszystkich nowych modelach Alfa Romeo z silnikami benzynowymi produkowanych od 1 stycznia 2011 roku, ale można ją także stosować w następujących modelach z silnikami benzynowymi:
- MiTo (wszystkie silniki)
- Giulietta (wszystkie silniki)
- 159: 1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6
- Brera: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6
- Spider: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6- 8C: 4.7 32V
- FIAT
Benzyna jest dopuszczona do stosowania we wszystkich samochodach Fiat z silnikami benzynowymi o poziomie emisji Euro 3 lub nowszym, począwszy od roku modelowego 2000, z wyjątkiem następujących pojazdów:
- Barchetta: 1.8 16V
- Bravo/Brava (182): 1.6 16V
- Doblò: 1.6 16V
- Marea: 1.6 16V, 2.0 16V
- Multipla: 1.6 16V
- Palio: 1.6 16V
- Punto (188): 1.8 16V
- Stilo: 1.6 16V (1,596 cm3), 1.8 16V, 2.4 20V
- LANCIA
Benzyna jest dopuszczona do użytku we wszystkich pojazdach Lancia z silnikami benzynowymi o poziomie emisji Euro 3 począwszy od roku modelowego 2000, z wyłączeniem następujących pojazdów:
- Lybra: 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 20V
- Thesis: 2.0 Turbo 20V, 2.4 20V, 3.0 V6 24V, 3.2 V6 24V
- CHRYSLER
Dopuszczona do użytku w następujących modelach Chryslera z silnikami benzynowymi:
- Chrysler 300 C (LX) - wszystkie silniki
- Chrysler 300 M (LR) - wszystkie silniki
- Chrysler Grand Voyager (RT) - wszystkie silniki
- Chrysler Neon (PL) - wszystkie silniki
- Chrysler PT Cruiser (PT) - wszystkie silniki
- Chrysler Sebring (JR) - wszystkie silniki
- Chrysler Sebring (JS) - wszystkie silniki
- Chrysler Stratus (JA, JX) - wszystkie silniki
- Chrysler Voyager (GS) - wszystkie silniki
- Chrysler Voyager (RG) - wszystkie silniki.
- DODGE
Dopuszczona do użytku w następujących modelach z silnikami benzynowymi:
- Dodge Avenger (JS) - wszystkie silniki
- Dodge Caliber (PK) - wszystkie silniki
- Dodge Journey - wszystkie silniki
- Dodge Nitro (KJ) - wszystkie silniki.
- JEEP
Dopuszczona do stosowania w następujących modelach Jeepa z silnikami benzynowymi:
- Jeep Cherokee (KJ) - wszystkie silniki
- Jeep Cherokee (XJ) - wszystkie silniki
- Jeep Cherokee (KL) - wszystkie silniki
- Jeep Commander (WH) - wszystkie silniki
- Jeep Compass (PK) - wszystkie silniki
- Jeep Compass (MX) - wszystkie silniki
- Jeep Grand Cherokee (WH) - wszystkie silniki
- Jeep Grand Cherokee (WJ) - wszystkie silniki
- Jeep Grand Cherokee (WK) - wszystkie silniki
- Jeep Patriot (PK) - wszystkie silniki
- Jeep Renegade (BU) - wszystkie silniki
- Jeep Wrangler (JK) - wszystkie silniki
- Jeep Wrangler (TJ) - wszystkie silniki.
- FORD OF EUROPE
E10 jest dopuszczona do stosowania we wszystkich modelach Forda z napędem benzynowym sprzedawanych w Europie od 1992 r., z wyłączeniem Forda Mondeo 1.8 SCI od 2003 do 2007 roku.
- JAGUAR
Dopuszczona do użytku we wszystkich pojazdach z silnikami benzynowymi począwszy od roku modelowego 1992
- LAND ROVER
Dopuszczona do użytku we wszystkich pojazdach z silnikami benzynowymi od modelu 1996.
- HONDA MOTOR EUROPE
Dopuszczona do stosowania we wszystkich modelach europejskich z silnikami benzynowymi wyposażonymi w system wtrysku paliwa sterowany elektronicznie (HONDA PGM-FI). Dotyczy to co najmniej wszystkich modeli z silnikami benzynowymi od roku modelowego 1995. Wszystkie samochody , w których nie zastosowano silników benzynowych z wtryskiem paliwa, powinny używać innej benzyny.
- HYUNDAI MOTOR EUROPE / KIA / GENESIS
Wszystkie samochody z silnikami benzynowymi bez ograniczeń.
- PEUGEOT, CITROËN AND DS
Wszystkie samochody z silnikami benzynowymi są zgodne z normą E10 (EN228) od 1 stycznia 2000 roku.
- OPEL-VAUXHALL
Dopuszczona do użytku we wszystkich pojazdach Opel-Vauxhall z silnikami benzynowymi, z wyłączeniem modeli z silnikiem benzynowym z bezpośrednim wtryskiem o pojemności 2,2 litra, kod silnika: Z22YH (Vectra, Signum, Zafira)
- CHEVROLET
Wszystkie pojazdy Chevroleta produkowane od roku modelowego 2006 z silnikiem spełniającym normę emisji spalin Euro 4 mogą być zasilane benzyną E10, tj: - Aveo / Kalos - od 2005 r.- Captiva - wszystkie- Cruze / Orlando - wszystkie- Epica - wszystkie- Matiz - od 2006 r.- Nubira / Lacetti - od 2006 r.- Tacuma / Rezzo - od 2006 r.- Spark - wszystkie.
Informacje te dotyczą pojazdów w stanie oryginalnym.
- ALPINE
Dopuszczona do użytku we wszystkich pojazdach Alpine napędzanych benzyną, wprowadzonych na rynek od marca 2018 r.
- DACIA
Dopuszczony do użytku we wszystkich pojazdach Dacia napędzanych benzyną
- RENAULT
Dopuszczona do stosowania we wszystkich samochodach benzynowych Renault wprowadzonych na rynek od 1 stycznia 1997 r., z wyjątkiem następujących modeli:
- Renault 19- Megane 1 z silnikiem benzynowym z bezpośrednim wtryskiem paliwa F5R 700 o pojemności 2,0 litrów
- Megane 1 z silnikiem benzynowym z bezpośrednim wtryskiem o pojemności 2,0 litra F5R 740
- Laguna 2 z silnikiem benzynowym z bezpośrednim wtryskiem o pojemności 2,0 litra F5R 782
oraz następujące modele wprowadzone do obrotu między 1 stycznia 2000 r. a 31 grudnia 2002 r.:
Laguna 2 z silnikiem 2.0 litra F4R 764 Turbo- Laguna 2 z silnikiem 2.0 litra F4R 765 Turbo- Espace 4 z silnikiem 2.0 l F4R 790 Turbo- Espace 4 z silnikiem 2.0 l F4R 794 Turbo- Velsatis z silnikiem 2.0 l F4R 762 Turbo- Velsatis z silnikiem 2.0 litra F4R 763 Turbo- Avantime z silnikiem 2.0 l F4R 760 Turbo- Avantime z silnikiem 2.0 litra F4R 761 Turbo.
- TOYOTA
Dopuszczona do użytku we wszystkich europejskich modelach benzynowych Toyoty wyprodukowanych od stycznia 1998 roku, z wyłączeniem:
- Avensis 2,0 litra z silnikiem 1AZ-FSE wyprodukowany między lipcem 2000 r. a październikiem 2008 r.
- Avensis 2,4 litra z silnikiem 2AZ-FSE wyprodukowany między czerwcem 2003 r. a październikiem 2008 r.
- LEXUS
Dopuszczona do użytku we wszystkich europejskich modelach benzynowych Lexusa wyprodukowanych od stycznia 1998, z wyłączeniem: - IS250 2,5 litra V6 z silnikiem 4GR-FSE wyprodukowanych między sierpniem 2005 r. a wrześniem 2007 r.- GS300 3,0 litra V6 z silnikiem 3GR-FSE wyprodukowanych między styczniem 2005 a wrześniem 2007 roku- LS460 4,6 litra V8 z silnikiem 1UR-FSE wyprodukowany między sierpniem 2006 a wrześniem 2007
- AUDI
Dopuszczona do stosowania we wszystkich pojazdach Audi z napędem benzynowym, z wyłączeniem m.in. pojazdów z silnikami z bezpośrednim wtryskiem paliwa:
- Audi A2 1.6 FSI, lata modelowe 2003-2005 r.
- Audi A3 1.6 FSI, rok modelowy 2004
- Audi A3 2.0 FSI, rok modelowy 2004
- Audi A4 2.0 FSI, lata modelowe 2003-2004
- Audi A4 Saloon z silnikiem benzynowym, z ogrzewaniem postojowym OEM, lata modelowe 2001-2008. E10 nie nadaje się do stosowania w sezonie grzewczym w krajach o chłodniejszym klimacie.
- Audi A4 Avant, modele z silnikiem benzynowym, z ogrzewaniem postojowym OEM, lata modelowe 2002-2008. E10 nie nadaje się do stosowania w sezonie grzewczym w krajach o chłodniejszym klimacie.
- PORSCHE
Dopuszczona do stosowania w samochodach Porsche z silnikami benzynowymi od roku modelowego 1998 oraz we wszystkich modelach Boxster z silnikami benzynowymi od roku modelowego 1997. Model Carrera GT nie jest dopuszczony do użytku z benzyną E10.
- SEAT
Z nielicznymi wyjątkami, benzyna E10 jest dopuszczona do stosowania we wszystkich samochodach SEAT-a z silnikami benzynowymi. Wyjątkiem są modele z pierwszą generacją silników FSI
- Toledo 2.0 FSI (110 kW) "BLR" produkowany od września 2004 r. do listopada 2005 r. (rok modelowy 2005/6)
- Leon 2.0 FSI (110 kW) "BLR" produkowany od lipca 2005 do listopada 2005 r. (rok modelowy 2006)
- Altea 2.0 FSI (110 kW) "BLR" wyprodukowana od maja 2004 r. do listopada 2005 r. (rok modelowy 2006) 2005 r. (rok modelowy 2005/6)
- ŠKODA
Dopuszczona do stosowania we wszystkich pojazdach Škody z silnikami benzynowymi z wyjątkiem następujących:- Silniki Felicia 1,3 litra OHV (40kw i 50kW) stosowane w latach produkcji 1994-2001 oraz w modelach poprzednich samochodów, ale dla tych silników istnieje możliwość doposażenia.
- VOLKSWAGEN
Dopuszczona do stosowania we wszystkich pojazdach Volkswagena z silnikami benzynowymi, z wyjątkiem następujących modeli z silnikami FSI pierwszej generacji, z lat modelowych 2000-2006, które powinny używać benzyny E5 lub benzyny niezawierającej etanolu:
- Lupo 1.4 (77 kW) wyprodukowany od sierpnia 2000 do listopada 2003 (rok modelowy 2001-2004)
- Polo 1.4 FSI (63 kW) wyprodukowane od lutego 2002 do czerwca 2006 (rok modelowy 2002-2006)
- Golf IV 1.6 FSI (81 kW) produkowany od listopada 2001 do maja 2004 (rok modelowy 2002-2004)
- Golf IV Variant 1.6 FSI (81 kW) produkowany od października 2001 r. do października 2006 r. (rok modelowy 2002-2006)
- Bora 1.6 FSI (81 kW) produkowana od października 2001 do września 2005 (rok modelowy 2002-2005)
- Bora Variant 1.6 FSI (81 kW) wyprodukowana od października 2001 do września 2005 r. (rok modelowy 2002-2005)
- Golf V 1.4 FSI (66 kW) wyprodukowany od listopada 2003 r. do listopada 2004 r. (rok modelowy 2004-2005)
- Golf V 1.6 FSI (85 kW) produkowany od sierpnia 2003 do maja 2004 (rok modelowy 2004)
- Golf V 2.0 FSI (110 kW) produkowany od stycznia 2004 do maja 2004 (rok modelowy 2004)
- Touran 1.6 FSI (85 kW) produkowany od listopada 2002 do maja 2004 (rok modelowy 2003-2004)
- Touran 2.0 FSI (110 kW) wyprodukowany od października 2003 do maja 2004 (rok modelowy 2004).
- VOLVO CARS
Dopuszczona do stosowania we wszystkich samochodach Volvo z silnikami benzynowymi wprowadzonymi na rynek od 1976 roku, po przeprowadzeniu przeglądów i spełnieniu innych warunków, zgodnie z wyposażeniem i materiałem, w jaki pojazd został pierwotnie wyposażony.
Jednakże E10 nie jest dopuszczona do wszystkich modeli S/V40 z silnikami benzynowymi, wyprodukowanych w połowie lat 90. z silnikiem typu 1.8 GDI.
- NISSAN
Dopuszczona do stosowania we wszystkich modelach z silnikami benzynowymi od 1 stycznia 2000 r.
- MAZDA
Dopuszczona do użytku we wszystkich modelach z silnikami benzynowymi wprowadzonymi w 2002 r. i później.
- MITSUBISHI
Dopuszczona do stosowania we wszystkich modelach z silnikami benzynowymi, z wyjątkiem modeli wyposażonych w silnik GDI (bezpośredni wtrysk benzyny) produkowanych do 2007 r.
- SUZUKI
Dopuszczona do stosowania we wszystkich obecnie produkowanych modelach z silnikami benzynowymi. Dla starszych modeli prosimy o zapoznanie się z instrukcją obsługi
- SUBARU
Dopuszczona do użytku we wszystkich modelach z silnikami benzynowymi wyprodukowanych od 1 stycznia 1991 r.
Warto także wiedzieć, że samochód z bakiem wypełnionym E10 będzie mniej dynamiczny. Spadek może wynosić nawet 11 proc.