Lidl w ogniu krytyki po wpadce z logo "Produkt Polski". Minister rolnictwa: zero tolerancji

2025-12-11 15:54

Po ujawnieniu zdjęcia szynki z Hiszpanii sprzedawanej z logo „Produkt Polski” w jednym ze sklepów Lidl, w sieci zawrzało. Ministerstwo rolnictwa zareagowało błyskawicznie, a pierwsze wyniki kontroli pokazują, że sprawa wcale nie jest tak oczywista, jak mogłoby się wydawać.

Szynka z Hiszpanii z logo „Produkt Polski”

i

Autor: Eska, x/Ekonomat

Zamieszanie wokół Lidla po błędnym oznakowaniu mięsa

Zwykła wizyta w sklepie wystarczyła, by wywołać ogólnopolskie zamieszanie. W jednym ze sklepów sieci Lidl w Łowiczu klienci odkryli szynkę pochodzącą z Hiszpanii, oznaczoną jednocześnie logo „Produkt Polski”. W mediach społecznościowych szybko zaczęły krążyć zdjęcia oraz filmy etykiety.

Minister rolnictwa: zero tolerancji

Informacja dotarła do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS). Zareagował nawet minister rolnictwa Stefan Krajewski. 

- Zero tolerancji dla fałszowania oznaczeń ProduktPolski! Reagując na sygnały konsumentów, zleciłem kontrolę sklepów Lidl. Wynik: na kilkadziesiąt placówek sprawdzonych przez GIJHARS, fałszowanie pochodzenia wykryto w 1 przypadku. Trwa postępowanie - napisał w mediach społecznościowych. 

Inspektorzy sprawdzili dziesiątki sklepów

Resort rolnictwa przekazał z kolei, że IJHARS skontrolowała 46 sklepów Lidl w całej Polsce, sprawdzając pochodzenie mięsa i prawidłowość stosowania znaku Produkt Polski.

Ustalenia są jednoznaczne: w zdecydowanej większości placówek nie ujawniono uchybień, ale w jednym sklepie potwierdzono nieuprawnione użycie logo „Produkt Polski” na produkcie, który nie spełniał warunków jego stosowania.

Ministerstwo podkreśla, że inspekcja prowadzi także działania u producenta zakwestionowanego towaru i zaznacza jednocześnie, że rośnie liczba zgłoszeń od klientów i organizacji branżowych, co – zdaniem resortu – świadczy o wzroście świadomości konsumenckiej i skuteczności kampanii dotyczących identyfikacji produktów pochodzenia krajowego.

W komunikacie ministerstwo przypomniało także zasady stosowania oznaczenia „Produkt Polski”.

- Oznakowanie mięsa informacją „PRODUKT POLSKI” jest możliwe tylko w przypadku, gdy mięso to zostało pozyskane ze zwierząt urodzonych, chowanych i ubitych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - czytamy w komunikacie resortu rolnictwa. 

Kara za błędne oznakowanie może wynieść nawet do 10 proc. rocznego przychodu firmy.

Resort poinformował także, że w 2024 r. IJHARS skontrolowała 573 partie artykułów oznaczonych „Produkt Polski”, z czego 21,6 proc. zawierało nieprawidłowości. W pierwszym kwartale 2025 r. w sklepach wielkopowierzchniowych wykryto je w 3 przypadkach na 56 kontroli.

Stanowisko Lidl Polska: doszło do pomyłki po stronie dostawcy

Portal branżowy farmer.pl zwrócił się o komentarz do sieci Lidl Polska. 

- Informujemy, że w przypadku produktu Szynka wieprzowa doszło do pomyłki w oznakowaniu po stronie dostawcy. Skala problemu wynosiła około 0,2 %, dlatego błąd nie został wychwycony podczas kontroli całego procesu pakowania i etykietowania oraz na kolejnych etapach dystrybucji. Zapewniamy, że zależy nam na pełnej przejrzystości i uczciwości wobec klientów, stąd po otrzymaniu informacji o nieprawidłowości, niezwłocznie rozpoczęliśmy procedurę wycofania towaru ze sklepów, aby nie wprowadzać klientów w błąd - poinformowała Aleksandra Robaszkiewicz, dyrektork ds. Corporate Affairs i CSR w Lidl Polska. 

Sieć podkreśla, że dąży do wprowadzania jak największej liczby produktów krajowego pochodzenia i zapewnia o współpracy z kontrolerami.

Tak wygląda Lidl na Litwie. Polscy kibicie poszli na zakupy