21 czerwca duża tarcza TBM „Katarzyna” - po dziewięciu miesiącach postoju spowodowanego koniecznością wzmocnienia znajdujących się na jej trasie kamienic - wznowiła drążenie tunelu kolejowego pod Łodzią. Niespodziewanie jednak po kilku dniach prace wstrzymano. Okazało się, że znajdująca się ok. 26-28 m pod ziemią tarcza natrafiła na przeszkodę, która zablokowała pracę głowicy tnącej. Przeszkodę udało się usunąć i 10 lipca PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały, że „Katarzyna” wznowiła drążenie tunelu, kontynuując budowę dwutorowej nitki w stronę dworca Łódź Fabryczna.
- W ostatnim tygodniu zespół specjalistów przeprowadził interwencję w warunkach hiperbarycznych. Prace prowadzono z zachowaniem wysokiego poziomu bezpieczeństwa, zarówno wobec osób pracujących w warunkach hiperbarycznych, jak i sprzętu, budynków i instalacji powierzchniowych - poinformował Rafał Wilgusiak z PKP PLK, dodając, że wykonawca na bieżąco monitoruje stan nieruchomości na trasie tunelu. - Wykonawca jest w stałym kontakcie z lokatorami budynków. Osoby potencjalnie poszkodowane uszkodzeniem mienia i naruszeniem innych wymogów dla realizacji inwestycji będą mogły dochodzić odszkodowania zgodnie z przepisami prawa.
Jak przekazano, wykonawca tunelu rozpoczął dodatkowe wzmocnienia gruntu oraz nieruchomości. Według PKP PLK to działania prewencyjne i nie wynikają z nagłego pogorszenia stanu konstrukcyjnego budynków, ale mają wzmocnić zabezpieczenia nieruchomości.
Mieszkańcy kamienic znajdujących się najbliżej pracującej tarczy ze względów bezpieczeństwa zostali wyprowadzeni do hoteli. Problemy techniczne spowodowały, że czas pobytu poza miejscem zamieszkania wydłuży się.
- Prosimy mieszkańców, szczególnie użytkowników terenu objętego inwestycją, o wyrozumiałość. Wykonawca na spotkaniach z mieszkańcami i w bezpośrednich kontaktach z nimi stara się wyjaśniać okoliczności i zakres prac - zaznaczył Wilgusiak.
Po wielomiesięcznym przestoju pracują obie tarcze drążące tunel średnicowy pod Łodzią. Większa z nich, „Katarzyna”, tworzy dwutorowy odcinek trasy średnicowej od Kozin do Dworca Łódź Fabryczna, przez stacje Łódź Polesie i Śródmieście. Natomiast mniejsza, „Faustyna”, w ostatnich dniach czerwca przebiła się do przyszłej stacji Łódź Koziny i po odwróceniu rozpocznie drążenie ostatniego odcinka tunelu w kierunku Łodzi Kaliskiej.
Według harmonogramu, prace przy budowie tunelu średnicowego pod Łodzią mają zakończyć się w połowie przyszłego roku, a w grudniu 2026 r. tunelem od stacji Łódź Fabryczna do Żabieńca i Łodzi Kaliskiej pojadą pierwsze pociągi. Od stacji Łódź Fabryczna do stacji Koziny pociągi będą jeździć tunelem dwutorowym; później pojadą jednym z czterech jednotorowych tuneli. Dwa z nich łączą centrum Łodzi ze stacją Łódź Żabieniec w kierunku Kutna, a dwa kolejne wyprowadzają ruch na południe przez Łódź Kaliską w kierunku Sieradza i Kalisza.
Równolegle prowadzone są wstępne prace przy budowie tunelu kolejowego dla Kolei Dużych Prędkości. Roboty polegają na wzmocnieniu gruntu pod budynkiem Łódzkiego Domu Kultury i komory startowej tunelu na Retkini.