Od najbliższego weekendu lokatorzy kamienicy przy ul. Próchnika 44 będą mogli wrócić do swoich mieszkań. Ekspertyza potwierdziła, że budynek jest bezpieczny. Uruchomione są już media – woda, prąd i gaz
Polecany artykuł:
- o szczegółach informował Piotr Grabowski, rzecznik wykonawcy PBDiM z Mińska Mazowieckiego, który buduje tunel w Łodzi.
Grabowski wyjaśnił, że mieszkańcy frontowej części kamienicy przy Próchnika 44, a także częściowo lewej i prawej oficyny (łącznie trzynaście rodzin) jako pierwsi mogą bezpiecznie wracać do swoich mieszkań z trwającej przeszło dwa miesiące relokacji.
W piątek, 8 listopada dokonano, w obecności lokatorów oceny stanu budynku przez rzeczoznawcę. Kontrola potwierdziła, że powroty są możliwe już od soboty 9 listopada. Przeprowadzki prowadzone będą etapami w terminach dogodnych mieszkańcom, natomiast PBDiM z Mińska Mazowieckiego, główny wykonawca tunelu, zapewnia lokatorom wszelką pomoc w powrotach do budynku
- powiedział Grabowski.
Od czasu opuszczenia swoich domów, lokatorzy budynków Próchnika 44, 1 Maja 32, 21 i 19 przebywali w hotelach lub mieszkaniach zastępczych. Mieli wrócić do mieszkań 16 września, ale z powodu zawalenia się fragmentu kamienicy przy al. 1 Maja 23 stało się to niemożliwe.
Zgodnie z decyzją WINB wykonano szereg prac, których celem było między innymi wzmocnienie gruntu pod budynkami oraz wzmocnienie kamienic. Ponowne uruchomienie tarczy, które nastąpiło na przełomie października i listopada sprawiło, że tarcza drążąca "Katarzyna" bezpiecznie oddaliła się od ul. Próchnika i budynek nie znajduje się już w obszarze silnego oddziaływania TBM
- powiedział Grabowski.
Fragment oficyny w kamienicy przy al. 1 Maja w Łodzi runął 7 września w czasie drążenia kolejowego tunelu średnicowego. W budynku nie było lokatorów, których na czas pracy maszyny pod budynkami przesiedlono do hoteli.
Tunel średnicowy pod Łodzią ma mieć 7,5 km. Połączy dworzec Łódź Fabryczna ze stacjami Łódź Kaliska i Żabieniec. Inwestycja umożliwi przejazd pociągów na trasie Warszawa – Poznań i Wrocław z postojem w centrum Łodzi i znacznie skróci czas podróży. Ma też ułatwić komunikację w regionie.
Na odcinku inwestycji pod Starym Polesiem, gdzie stoi zawalona kamienica, tarcza drążąca dwutorową nawę tunelu jest na głębokości 17 m pod powierzchnią gruntu. Po wyjściu spod Al. 1 Maja maszyna ma zostać zatrzymana na czas przeglądu. Kolejne dwa ważne obiekty na trasie drążonego tunelu to Szkoła Podstawowa nr 36 i Muzeum Sztuki.
Szkoła na czas drążenia tunelu ma przejść w zdalny system nauki, a część klas skorzysta z gościny okolicznych placówek. Na czas, kiedy maszyna będzie pracowała pod budynkiem muzeum, obiekt będzie nieczynny, a część zbiorów została przeniesiona w bezpieczne miejsce.
Według najnowszego harmonogramu budowa tunelu pod Łodzią ma się zakończyć w czerwcu przyszłego roku. Jednak ze względu na dwumiesięczny przestój spowodowany katastrofa budowlaną nie wiadomo, czy uda się otworzyć go dla ruchu pociągów w grudniu 2026 r.
GALERIA: Katastrofa budowlana przy 1 Maja w Łodzi. Mieszkańcy spotkali się inwestorem i wykonawcą tunelu