Na tych rzeczach nie zamierzamy oszczędzać
Jak wskazali autorzy badania, choć inflacja i rosnące koszty życia skłaniają Polaków do rozsądnego zarządzania budżetem, to 28 proc. respondentów nie zamierza oszczędzać na ubraniach i obuwiu, 23 proc. na podróżach, a 19 proc. nie jest skorych do ograniczania wydatków związanych z subskrypcją platform streamingowych oferujących muzykę, filmy, seriale i audiobooki.
Zauważono również, że o ile ankietowane kobiety, częściej pozwalały sobie na przyjemności, takie jak wizyty u kosmetyczki (21 proc.) i zakup kosmetyków (23 proc), to z kolei mężczyźni bez oporów więcej pieniędzy przeznaczali na wyjścia do kina i teatru (21 proc.) oraz zakup gadżetów elektronicznych (16 proc.).
Inflacja w Polsce zmieniła styl życia?
Według director marketing & consumer intelligence w GfK, Dominiki Grusznic-Drobińskiej, obecna sytuacja gospodarcza wymusiła na polskich konsumentach przemodelowanie dotychczasowego stylu życia.
- Za nasze pensje kupimy znacznie mniej niż jeszcze rok, czy dwa lata temu. Dlatego ściśle kontrolujemy wydatki i w większości przypadków rezygnujemy z produktów i usług, które nie są niezbędne. Są jednak obszary, w których bez względu na ogólną strategię oszczędzania, wciąż będziemy zostawiać pieniądze, by sprawić sobie odrobinę przyjemności i zapewnić rozrywkę. To niezwykle ważne w tych trudnych i przepełnionych niepokojem czasach – wskazała.
Z badania wynika też, że rozpoczynająca się wiosna ma również duży wpływ na plany urlopowe Polaków. W najbliższym czasie aż 50 proc. badanych deklaruje wydatki na wyjazd urlopowo-wakacyjny. To o 12 p.p więcej niż w poprzedniej, grudniowej fali badania Current Consumer Mood.
- Przed nami bardzo długa majówka i spodziewamy się, że mimo niesłabnącego kryzysu, wiele osób spędzi ją w tym roku poza domem. Oszczędności poszukamy zatem gdzie indziej – kolejne miesiące pokażą, które kategorie stracą, a które najmocniej zyskają – komentuje Dominika Grusznic-Drobińska.