Głośna reklama Aquaparku Fala naruszyła normy etyczne? Tak uznała specjalna komisja

i

Autor: UMŁ

Kontrowersyjna reklama

Głośna reklama Aquaparku Fala naruszyła normy etyczne? Tak uznała specjalna komisja

2025-04-15 11:50

Reklama Aquaparku Fala z przekreślonym płaczącym niemowlęciem i hasłem „Dzieciom wstęp wzbroniony" narusza ogólnie przyjęte normy etyczne i zawiera treści dyskryminujące ze względu na wiek – uznała Komisja Etyki Reklamy. Decyzja KER, podjęta po skardze Rzeczniczki Praw Dziecka, jest prawomocna.

Decyzja Komisji Etyki Reklamy w sprawie Aquaparku Fala

Informację o uprawomocnieniu decyzji podjętej w uchwale z 29 stycznia Komisja Etyki Reklamy podała we wtorek.

W październiku ubiegłego roku Aquapark Fala w Łodzi zamieścił na portalu społecznościowym Facebook ogłoszenie zatytułowane "Fala tylko dla dorosłych – Dzień na basenie bez chlapania, dziecięcych pisków i kolejek na zjeżdżalnie? Tak! W sobotę, w Aquaparku Fala mogą się bawić wyłącznie osoby pełnoletnie". Wydarzenie ilustrował plakat, który przedstawiał przekreślone płaczące dziecko w czerwonym okręgu przypominającym znak zakazu - znany z kodeksu ruchu drogowego - oraz hasła "Dzieciom wstęp wzbroniony" i "Fala tylko dla dorosłych".

Po nagłośnieniu treści reklamy, która wywołała wiele kontrowersji, Rzeczniczka Praw Dziecka złożyła skargę w KER.

"Skarżona reklama zawiera treści dyskryminujące ze względu na wiek. Wydarzenie promowane w sposób nieuzasadniony ogranicza dostęp dzieci do przestrzeni publicznej, co może stanowić naruszenie ich podstawowych uprawnień, w tym przywileju równego dostępu do usług rekreacyjnych. Nie bez znaczenia jest fakt, że wydarzenie miało miejsce w sobotę, czyli w czasie, który dla wielu rodzin jest jedyną okazją do wspólnego spędzania czasu. Ogranicza to możliwość korzystania z miejskiej infrastruktury przez rodziny z dziećmi w dogodnym dla nich terminie" – uznała Komisja.

Symbole użyte w reklamie były nieodpowiednie?

Zdaniem ekspertów z KER, użycie określonej symboliki - jak przekreślony wizerunek płaczącego niemowlęcia oraz jednoznacznych sformułowań - jak "wstęp wzbroniony" wzbudza negatywne emocje względem dzieci, godzi w ich godność i może przyczyniać się do społecznej marginalizacji. Forma reklamy przedstawiająca w negatywnym świetle dzieci oraz eksponująca ich wykluczenie prowadzi do normalizacji postaw umniejszających szacunkowi względem najmłodszych, a także ich rodziców i opiekunów.

Komisja Etyki Reklamy odniosła się również do faktu, że reklamodawcą jest spółka miejska, uznając, że dopuszczenie się takiej praktyki przez podmiot odpowiedzialny m.in. za świadczenie usług użyteczności publicznej, jest tym bardziej nieodpowiednie.

Łódź Radio ESKA Google News

Kontrowersyjna reklama zniknęła z mediów społecznościowych aquaparku jeszcze przed dniem wydarzenia, które miała zapowiadać. We wtorek zarząd Aquaparku Fala nie chciał komentować decyzji KER.

Komisja Etyki Reklamy (KER) to organ powołany przez Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy - organizację pozarządową, która stworzyła i zarządza systemem samoregulacji w obszarze reklamy. W KER zasiada 30 ekspertów, którzy podejmują uchwały na podstawie Kodeksu Etyki Reklamy – dokumentu stanowiącego zbiór zasad określających co jest dopuszczalne, a co nieetyczne w przekazie reklamowym. Źródłem tych norm są powszechnie przyjęte zasady etyki i dobre praktyki rynkowe, a w szczególności standardy etyki biznesu, normy etyczne w komunikacji marketingowej rekomendowane przez The European Advertising Standards Alliance (EASA).

To najpiękniejszy skansen w Łódzkiem wg AI. "Zachwyca nie tylko malowniczymi budynkami, ale także bogatą kulturą i tradycjami"

ESKA - Mix Kwiecień vol. 1
Łódź jest pełna wyjątkowych miejsc. Sprawdź, czy potrafisz je wskazać na mapie [QUIZ]
Pytanie 1 z 7
Rozpoznaj to miejsce
quizmiejsce