Dworzec Łódź Kaliska oficjalnie otwarty. Łodzianie oceniają nową stację: "mocne sześć na dziesięć"

– Mocne sześć na dziesięć – ocenia pasażerka nowo otwartego dworca Łódź Kaliska. Po ponad dwóch latach przebudowy stacja znów działa w pełnym zakresie. Jest nowa przestrzeń, nowa bryła i wiele różnych opinii.

Nowy dworzec Łódź Kaliska oficjalnie otwarty

Zakończyła się trwająca ponad dwa lata przebudowa dworca kolejowego Łódź Kaliska. Oficjalne otwarcie nowego budynku to moment, na który czekali zarówno pasażerowie, jak i okoliczni mieszkańcy. Choć nowy obiekt oferuje dużo więcej niż poprzednik, nie wszystkim przypadł do gustu. Opinie są, delikatnie mówiąc, zróżnicowane.

Z zewnątrz budynek przyciąga wzrok prostą, geometryczną bryłą i elewacją wykonaną z oksydowanej miedzi. Zgodnie z zapewnieniami PKP, materiał ten wybrano ze względu na jego „szlachetne pochodzenie” oraz trwałość, a także kontekst architektoniczny okolicznych zabudowań. Główna nawa dworca została przykryta nowoczesnym świetlikiem, a elementy wewnętrzne – od sufitu po detale – powielają ten sam motyw.

W czasie prac odkryto również fragmenty oryginalnych, ceramicznych posadzek z pierwszego budynku dworca z 1902 roku. Zostały one wyeksponowane w tunelu, jako symboliczny pomost między historią a współczesnością.

W nowym obiekcie znalazły się kasy biletowe, przestronna poczekalnia (również z kącikiem dla dzieci), lokale usługowe, a także zapowiadane automaty, biletomaty, windy, bankomat i skrytki bagażowe. Część komercyjna wciąż nie jest w pełni zagospodarowana – PKP zachęca do wynajmu zarówno sieciówki, jak i lokalnych przedsiębiorców. Piętra budynku przeznaczono na biura dla spółek kolejowych.

Dworzec ma być nie tylko funkcjonalny, ale również ekologiczny – wyposażono go m.in. w ogrzewanie podłogowe, energooszczędne oświetlenie i systemy zarządzania budynkiem. Przebudowano też otoczenie – plac przydworcowy z wiatą rowerową i ładowarkami dla aut elektrycznych, parking dla pasażerów, postój taxi. 

Jak łodzianie oceniają nowy dworzec Łódź Kaliska? "Mocne sześć na dziesięć"

Wbrew oficjalnym komunikatom, które podkreślają kompleksową modernizację i dostosowanie obiektu do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, to nie nowoczesne technologie, lecz wygląd budynku zdominował rozmowy wśród pasażerów.

Część podróżnych docenia zmiany: - Jest dużo lepiej. Tak bardziej nowocześnie.

Pamiętam ten dworzec sprzed 20 paru lat, a teraz jest duża różnica. Na pewno na plus - słyszymy od innej osoby. 

Kurczę, jestem zdziwiona, że tak ładnie to wygląda. Naprawdę klasa - ocenia kolejna osoba. 

Nie brakuje jednak głosów krytycznych.

Średnio. Wygląda jak taka metalowa puszka - komentuje inna pasażerka. 

To taki klocek, sztuczny, martwy klocek. W środku pusto, wydmuszka. Ani gdzie kupić coś do jedzenia. Oprócz Lidla nie ma żadnej takiej infrastruktury, która na dworcu powinna być - słyszymy od następnej napotkanej osoby. 

Tu jest bardzo ładnie po patio, ale ten stary dworzec nie był wcale taki brzydki. Może wystarczyło go odświeżyć - zastanawia się pasażerka. 

Sporo wypowiedzi miało charakter wyważony: - Ja mam zamiłowanie do zabytkowych dworców, ale uważam, że jest lepiej niż było - mówi kolejna osoba. 

Średnia? Jak to ujęła nasza rozmówczyni: - Mocne 6 na 10.

Przebudowa dworca kosztowała 64 mln zł

PKP podkreśla, że Łódź Kaliska to dziś w pełni zintegrowany węzeł przesiadkowy, przygotowany do obsługi zwiększonego ruchu po otwarciu tunelu średnicowego:

– To niezwykle ważna inwestycja. Warto zauważyć, że projekt przebudowy dworca uwzględnia nowe założenia związane ze zwiększeniem przepustowości stacji kolejowej Łódź Kaliska, w tym budową łódzkiego tunelu średnicowego. Budynek dworca został zintegrowany z układem stacyjnym, nowymi tunelami i peronami. Dzięki temu dworzec jest w pełni przygotowany do obsługi większej liczby pasażerów, w tym także podróżnych ze szczególnymi potrzebami, czyli osób o ograniczonej mobilności – przekonuje Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A.

Przebudowa kosztowała 64 mln zł brutto i została dofinansowana z budżetu państwa. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą prac budowlanych firma SKB LDR z Warszawy. Projekt opracowała gliwicka pracownia An Archi Group Sp. z o.o.

Częściowe otwarcie dworca nastąpiło już w czerwcu – wówczas uruchomiono kasy i tunel podziemny, co pozwoliło na przeniesienie obsługi z tymczasowego budynku i dokończenie zagospodarowania terenu wokół stacji.

Jak podkreśla PKP PLK, stacja kolejowa Łódź Kaliska to ważny węzeł komunikacyjny miasta i regionu. Zatrzymują się tu zarówno pociągi aglomeracyjne i regionalne, jak i dalekobieżne. Obsługuje pasażerów pociągów PKP Intercity podróżujących do Szczecina, Krakowa czy Bielsko-Białej, a także pociągów regionalnych POLREGIO, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i Kolei Wielkopolskich m.in. do Sieradza, Zgierza, Kutna, Poznania czy Częstochowy. Zgodnie z danymi Urzędu Transportu Kolejowego w 2024 roku stacja Łódź Kaliska obsługiwała średnio 8,3 tys. pasażerów na dobę i zatrzymywały się na niej średnio 153 pociągi dziennie.

Dworzec PKS w Szczecinie to prawdziwy "wehikuł czasu"