Nowy dworzec Łódź Kaliska oficjalnie otwarty
Zakończyła się trwająca ponad dwa lata przebudowa dworca kolejowego Łódź Kaliska. Oficjalne otwarcie nowego budynku to moment, na który czekali zarówno pasażerowie, jak i okoliczni mieszkańcy. Choć nowy obiekt oferuje dużo więcej niż poprzednik, nie wszystkim przypadł do gustu. Opinie są, delikatnie mówiąc, zróżnicowane.
Z zewnątrz budynek przyciąga wzrok prostą, geometryczną bryłą i elewacją wykonaną z oksydowanej miedzi. Zgodnie z zapewnieniami PKP, materiał ten wybrano ze względu na jego „szlachetne pochodzenie” oraz trwałość, a także kontekst architektoniczny okolicznych zabudowań. Główna nawa dworca została przykryta nowoczesnym świetlikiem, a elementy wewnętrzne – od sufitu po detale – powielają ten sam motyw.
W czasie prac odkryto również fragmenty oryginalnych, ceramicznych posadzek z pierwszego budynku dworca z 1902 roku. Zostały one wyeksponowane w tunelu, jako symboliczny pomost między historią a współczesnością.
W nowym obiekcie znalazły się kasy biletowe, przestronna poczekalnia (również z kącikiem dla dzieci), lokale usługowe, a także zapowiadane automaty, biletomaty, windy, bankomat i skrytki bagażowe. Część komercyjna wciąż nie jest w pełni zagospodarowana – PKP zachęca do wynajmu zarówno sieciówki, jak i lokalnych przedsiębiorców. Piętra budynku przeznaczono na biura dla spółek kolejowych.
Dworzec ma być nie tylko funkcjonalny, ale również ekologiczny – wyposażono go m.in. w ogrzewanie podłogowe, energooszczędne oświetlenie i systemy zarządzania budynkiem. Przebudowano też otoczenie – plac przydworcowy z wiatą rowerową i ładowarkami dla aut elektrycznych, parking dla pasażerów, postój taxi.
Jak łodzianie oceniają nowy dworzec Łódź Kaliska? "Mocne sześć na dziesięć"
Wbrew oficjalnym komunikatom, które podkreślają kompleksową modernizację i dostosowanie obiektu do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, to nie nowoczesne technologie, lecz wygląd budynku zdominował rozmowy wśród pasażerów.
Część podróżnych docenia zmiany: - Jest dużo lepiej. Tak bardziej nowocześnie.
– Pamiętam ten dworzec sprzed 20 paru lat, a teraz jest duża różnica. Na pewno na plus - słyszymy od innej osoby.
– Kurczę, jestem zdziwiona, że tak ładnie to wygląda. Naprawdę klasa - ocenia kolejna osoba.
Nie brakuje jednak głosów krytycznych.
– Średnio. Wygląda jak taka metalowa puszka - komentuje inna pasażerka.
– To taki klocek, sztuczny, martwy klocek. W środku pusto, wydmuszka. Ani gdzie kupić coś do jedzenia. Oprócz Lidla nie ma żadnej takiej infrastruktury, która na dworcu powinna być - słyszymy od następnej napotkanej osoby.
– Tu jest bardzo ładnie po patio, ale ten stary dworzec nie był wcale taki brzydki. Może wystarczyło go odświeżyć - zastanawia się pasażerka.
Sporo wypowiedzi miało charakter wyważony: - Ja mam zamiłowanie do zabytkowych dworców, ale uważam, że jest lepiej niż było - mówi kolejna osoba.
Średnia? Jak to ujęła nasza rozmówczyni: - Mocne 6 na 10.
Przebudowa dworca kosztowała 64 mln zł
PKP podkreśla, że Łódź Kaliska to dziś w pełni zintegrowany węzeł przesiadkowy, przygotowany do obsługi zwiększonego ruchu po otwarciu tunelu średnicowego:
– To niezwykle ważna inwestycja. Warto zauważyć, że projekt przebudowy dworca uwzględnia nowe założenia związane ze zwiększeniem przepustowości stacji kolejowej Łódź Kaliska, w tym budową łódzkiego tunelu średnicowego. Budynek dworca został zintegrowany z układem stacyjnym, nowymi tunelami i peronami. Dzięki temu dworzec jest w pełni przygotowany do obsługi większej liczby pasażerów, w tym także podróżnych ze szczególnymi potrzebami, czyli osób o ograniczonej mobilności – przekonuje Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A.
Przebudowa kosztowała 64 mln zł brutto i została dofinansowana z budżetu państwa. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą prac budowlanych firma SKB LDR z Warszawy. Projekt opracowała gliwicka pracownia An Archi Group Sp. z o.o.
Częściowe otwarcie dworca nastąpiło już w czerwcu – wówczas uruchomiono kasy i tunel podziemny, co pozwoliło na przeniesienie obsługi z tymczasowego budynku i dokończenie zagospodarowania terenu wokół stacji.
Jak podkreśla PKP PLK, stacja kolejowa Łódź Kaliska to ważny węzeł komunikacyjny miasta i regionu. Zatrzymują się tu zarówno pociągi aglomeracyjne i regionalne, jak i dalekobieżne. Obsługuje pasażerów pociągów PKP Intercity podróżujących do Szczecina, Krakowa czy Bielsko-Białej, a także pociągów regionalnych POLREGIO, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i Kolei Wielkopolskich m.in. do Sieradza, Zgierza, Kutna, Poznania czy Częstochowy. Zgodnie z danymi Urzędu Transportu Kolejowego w 2024 roku stacja Łódź Kaliska obsługiwała średnio 8,3 tys. pasażerów na dobę i zatrzymywały się na niej średnio 153 pociągi dziennie.
 
		                 
		                 
   
            
                     
            
                     
            
                     
            
            
         
             
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
        ![Parkingowy zachwycił w Zakopanem! Młody Polak zaskoczył Arabów świetną znajomością j. arabskiego [WIDEO]](https://cdn.galleries.smcloud.net/t/galleries/gf-SJ26-GK6E-UbKh_mlody-polak-zaskoczyl-arabow-znajomoscia-j-arabskiego-300x250.jpg) 
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
        