Fast foody coraz popularniejsze wśród Polaków

i

Autor: pixabay.com

Wiadomości

Fast foody coraz popularniejsze. Wolimy pizzerie czy kurczako-burgerownie?

2024-05-15 12:53

W I kwartale 2024 roku ruch w restauracjach typu fast food w Polsce zwiększył się o blisko 5 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. Niezmienne pozostają natomiast preferencje Polaków, którzy zdecydowanie częściej odwiedzają restauracje oferujących kanapki i dania z kurczaka niż pizzerie.

Restauracje typu fast food coraz popularniejsze

W I kwartale 2024 roku ruch na całym rynku restauracji typu fast food w Polsce był o 4,7 proc. większy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku – wynika z cyklicznego badania Proxi.cloud i UCE RESEARCH. Pizzerie odnotowały wzrost rdr. o 3,1 proc., a lokale oferujące kanapki i dania z kurczaka o 6,5 proc. Jednocześnie liczba klientów wszystkich badanych placówek była o 4,2 proc. większa niż rok wcześniej - pizzerie wykazały wzrost o 2 proc., a lokale oferujące kanapki i dania z kurczaka – o 5,8 proc.

Uważam, że ww. wzrosty wynikają z większej stabilności cen. Wysoka inflacja doprowadziła do ograniczenia wydatków na produkty i usługi inne niż podstawowe. Jej spadek w ostatnich miesiącach przyczynił się do poprawy nastrojów konsumenckich i większej skłonności do korzystania z takich usług, jak stołowanie się poza domem - komentuje dr Nikodem Sarna, jeden ze współautorów badania z Proxi.cloud.

Eksperci wskazują, że poza niższym wskaźnikiem inflacji, na zwiększenie ruchu w restauracjach typu fast food mogło wpłynąć też podniesienie płacy minimalnej.

Polacy wolą burgery

W pierwszych trzech miesiącach 2024 roku udział pizzerii w łącznej liczbie wizyt wyniósł 27,1 proc., a tzw. kurczako-burgerowni – 72,9 proc.

Być może oferty lokali z kanapkami i daniami z kurczaka są korzystniejsze dla konsumentów niż pizzerii i szybciej ewoluują pod wpływem zmian w otoczeniu rynkowym. To może przekładać się na lepszą dynamikę wizyt – tłumaczy dr Sarna.

Z badania wynika też, że udział krótkich wizyt (3-10 minut) w restauracjach oferujących kanapki i dania z kurczaka wyniósł 21,7 proc., a w pizzeriach – 36,6 proc.

Powyższe wyniki można zinterpretować jako oznakę utrzymującego się poziomu zamówień na wynos, bo one najprawdopodobniej stoją za krótkimi wizytami w restauracjach – wskazuje Nikodem Sarna. - Odsetek ten wydaje się duży, szczególnie w przypadku pizzerii. Niemniej w dobie powszechnego korzystania z aplikacji pozwalających szybko i sprawnie zamawiać jedzenie do domu, trudno uznać go za szokujący.

Średnia liczba wizyt, przypadająca na statystycznego klienta w jednym miesiącu, wyniosła dla całego rynku 4,75, a średni czas trwania wizyty w lokalu to 24 minuty i 21 sekund. Łączny czas spędzony w fast foodach to 1 godzina i 56 minut.

Maja Rutkowski pokazała trzy suknie ślubne! A to jeszcze nie koniec! Która ładniejsza?