Dworzec w Skierniewicach otwarty po modernizacji
Historia skierniewickiego dworca sięga połowy XIX wieku. Pierwszy budynek powstał w 1845 r. wraz z uruchomieniem Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, jednak nie przetrwał II wojny światowej. Obecny gmach oddano do użytku w 1875 r., a jego znacząca przebudowa miała miejsce w latach 1919–1921. Wówczas zmieniono układ wnętrz i nadano mu stylistykę renesansowo-neobarokową. Jednym z charakterystycznych elementów są socrealistyczne sgraffita wykonane w 1954 r. przez artystów z rodziny Mieszkowskich, które również zostały odnowione podczas ostatnich prac.
Modernizacja rozpoczęła się w drugiej połowie 2023 r. i była prowadzona pod nadzorem konserwatora zabytków. Bryła budynku pozostała bez zmian, ale wymieniono pokrycie dachowe, stolarkę okienną i drzwiową, a elewację oczyszczono i ujednolicono kolorystycznie. Przywrócono także historyczne wejścia od strony północnej i południowej oraz otwarto parter od strony wschodniej, w kierunku kładki pieszej prowadzącej na osiedle Widok.
Parter dworca przeznaczony jest dziś w całości do obsługi podróżnych. Znajdują się tam poczekalnia, hol kasowy z dwiema kasami biletowymi, toalety – w tym przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów. W budynku wprowadzono także rozwiązania ułatwiające poruszanie się osobom niewidomym i słabowidzącym, m.in. ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a i plany dotykowe.
Na piętrze i poddaszu zaplanowano lokale usługowe. Według informacji PKP część z nich ma zostać przeznaczona m.in. na cukiernię, kwiaciarnię, szkołę tańca czy zakład fotograficzny, a kilka powierzchni wciąż pozostaje do wynajęcia. W zachodniej części obiektu działa posterunek Straży Ochrony Kolei.
Zmieniło się również otoczenie dworca – zamontowano stojaki rowerowe, nowe oświetlenie oraz wiatę śmietnikową. Sam obiekt wyposażono w nowoczesne systemy bezpieczeństwa i zarządzania budynkiem.
– Zakończona inwestycja to doskonały przykład połączenia przeszłości z nowoczesnością. Dzięki przebudowie przy zachowaniu dotychczasowej architektury udało się wydobyć dawny blask dworca w Skierniewicach, a jednocześnie obiekt stał się komfortową przestrzenią obsługi podróżnych, dostosowaną do współcześnie obowiązujących standardów. Z pełnym przekonaniem możemy powiedzieć, że skierniewicki dworzec to prawdziwa wizytówka miasta i przykład tego, jak dziś postrzegamy w Polsce kolej – podkreśla Alan Beroud, prezes zarządu PKP S.A.
Pasażerowie zwracają uwagę na porządek
Choć modernizacja obiektu jest przez wielu mieszkańców oceniana pozytywnie, w sieci pojawiają się także głosy krytyczne dotyczące codziennego funkcjonowania dworca. Część osób zwraca uwagę na problemy z utrzymaniem porządku w poczekalni i jej otoczeniu.
- Dworzec pięknie odnowiony, jednak do beczki miodu dorzucę odrobinę dziegciu: wczoraj w ramach spaceru odwiedziłem dworzec i niestety wzorem lat ubiegłych poczekalnię okupują odurzeni lokatorzy - napisał jeden z mieszkańców.
Mieszkańcy Skierniewic zwracają też uwagę na brak reakcji służb porządkowych: - Dziś rano już 3 lokatorów było na ławkach, nikt z tym porządku nie zrobi.
Stacja w Skierniewicach leży przy linii kolejowej nr 1 Warszawa–Katowice. Zatrzymują się tu pociągi aglomeracyjne, regionalne i dalekobieżne. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego w 2024 r. stacja obsługiwała średnio 12,8 tys. pasażerów dziennie, a zatrzymywały się na niej 182 pociągi na dobę.