- Pracodawcy mogą skorzystać z dofinansowania wynagrodzeń, zatrudniając osoby po 50. roku życia lub w wieku emerytalnym.
- Wsparcie wynosi do połowy minimalnego wynagrodzenia, a wnioski można składać w trybie ciągłym w PUP.
- Nowe przepisy mają aktywizować osoby starsze na rynku pracy, ale co z zasadami dla emerytów?
Na rynku pracy wciąż mówi się o potrzebie aktywizacji osób starszych – szczególnie tych, które po 50. roku życia straciły zatrudnienie lub zdecydowały się na emeryturę, ale wciąż są gotowe pracować. Dla wielu firm zatrudnienie takiej osoby to nie tylko szansa na pozyskanie pracownika z doświadczeniem, ale też konkretna korzyść finansowa.
Od czerwca obowiązują nowe przepisy, dzięki którym pracodawcy mogą sięgnąć po dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników 50+ oraz seniorów w wieku emerytalnym. Wnioski można już składać – i co ważne, nie obowiązują tu żadne sztywne terminy. Program działa w Powiatowych Urzędach Pracy w całym kraju, ale poszczególne jednostki mogą być na różnym etapie wdrażania go.
Kto może skorzystać ze wsparcia?
Program skierowany jest do pracodawców, którzy zatrudnią:
- osoby 50+ zarejestrowane jako bezrobotne,
- osoby w wieku emerytalnym (60+ kobiety, 65+ mężczyźni) zarejestrowane jako poszukujące pracy.
W obu przypadkach wymagane jest podpisanie umowy o pracę. Dofinansowanie przysługuje przez 12 miesięcy, a po tym czasie zatrudniony musi przepracować jeszcze co najmniej pół roku. Wysokość wsparcia wynosi maksymalnie połowę najniższego wynagrodzenia, czyli obecnie do 2 333 zł brutto miesięcznie.
– Taka forma wynika z ustawy dotyczącej wsparcia osób w tym wieku. Nowością są dofinansowania wynagrodzeń osób w wieku emerytalnym – wyjaśnia Monika Pawlak z Oddziału Prasowego Biura Promocji UMŁ.
Zasady dla emerytów są inne
Dla osób z prawem do emerytury obowiązują dodatkowe ograniczenia. Nie mogą być one wcześniej zatrudnione u pracodawcy, który składa wniosek o dofinansowanie. Ma to zapobiec nadużyciom.
– Chodzi o to, aby uniknąć sytuacji, że ktoś przykładowo w maju odszedł na emeryturę z firmy X, a w sierpniu ponownie chce być zatrudniony na mocy tych rozwiązań ustawowych – mówi Monika Pawlak.
W tym przypadku dofinansowanie jest wypłacane co dwa miesiące, ale jego łączna wysokość również nie może przekroczyć połowy minimalnego wynagrodzenia.
Jak i gdzie złożyć wniosek?
Nabór trwa w trybie ciągłym, nie ma konkretnego terminu końcowego. Wnioski można składać elektronicznie, a decyzja zostanie podjęta w ciągu 30 dni.
– Nabór wniosków jest ogłoszony, można je składać w trybie ciągłym. Proponuję sprawdzić stronę Powiatowego Urzędu Pracy, zakładka „aktualności”. Tam jest informacja i druki do wypełnienia – dodaje Pawlak.
Ważne: aby ubiegać się o wsparcie, pracownik musi być zarejestrowany w PUP – jako bezrobotny (50+) lub poszukujący pracy (osoby w wieku emerytalnym).

Nowe przepisy, jeszcze bez rozporządzeń
Program funkcjonuje na mocy nowelizacji ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia, która weszła w życie 1 czerwca 2025 roku. Jednak jak podkreśla Monika Pawlak, wciąż brak rozporządzeń wykonawczych.
– Ustawa jest nowa, obowiązuje od 1 czerwca. Nie ma jeszcze rozporządzeń wykonawczych. Urzędy Pracy testują to rozwiązanie i podejrzewam, że wysokość dofinansowania jest ustalana na podstawie liczby wnioskodawców i puli środków – tłumaczy.