Mieszkańcy Łodzi i powiatu łódzkiego wschodniego od lat walczą o ciszę
Codzienny ruch na jednej z głównych arterii kraju, jaką jest autostrada A1, powoduje poważne przekroczenia dopuszczalnych norm hałasu. Odczuwają to szczególnie mieszkańcy Łodzi oraz powiatu łódzkiego wschodniego, zwłaszcza gmin Brójce i Nowosolna. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, dopuszczalne wartości hałasu wynoszą 65 decybeli w ciągu dnia oraz 56 decybeli w porze nocnej. Jak podaje GDDKiA, przeprowadzone w 2023 roku pomiary potwierdziły, że dopuszczalny poziom hałasu został przekroczony.
Problemy z nadmiernym hałasem wzdłuż autostrady A1 między Strykowem a Tuszynem były znane od lat. W latach 2018–2019 Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kontrolę w łódzkim oddziale GDDKiA, której celem było sprawdzenie skuteczności ochrony akustycznej mieszkańców. Impulsem do wszczęcia kontroli była ogromna liczba skarg mieszkańców – do różnych instytucji trafiło aż 1300 zgłoszeń dotyczących nadmiernego hałasu.
Jak informowała NIK, badania akustyczne przeprowadzone na jej zlecenie potwierdziły przekroczenie dopuszczalnych norm hałasu, zwłaszcza nocą – aż w 5 z 14 badanych lokalizacjach. Co więcej, w raporcie wskazano na istotne rozbieżności między wynikami badań zleconych przez GDDKiA a tymi wykonanymi niezależnie na zlecenie Izby. Podkreślono również konflikt interesów – analizę hałasu dla GDDKiA wykonał ten sam podmiot, który wcześniej przygotowywał pomiary na etapie budowy drogi. NIK w swojej ocenie uznała, że proponowane przez GDDKiA działania ochronne były niewystarczające i nie gwarantowały eliminacji przekroczeń dopuszczalnych norm. W związku z tym prezes NIK zwrócił się zarówno do Marszałka Województwa Łódzkiego, jak i Ministra Infrastruktury, o podjęcie zdecydowanych kroków, mających na celu ochronę mieszkańców.
Polecany artykuł:
GDDKiA ogłasza przetarg na budowę dodatkowych ekranów akustycznych
Ogłoszony właśnie przetarg to efekt zakończonych już procedur administracyjnych prowadzonych przez Marszałka Województwa Łódzkiego. Na podstawie analizy porealizacyjnej nałożono na GDDKiA obowiązek ograniczenia hałasu generowanego przez pojazdy.
„Podejmiemy działania, które mają skutecznie obniżyć poziom hałasu. Będzie to budowa nowych i rozbudowa istniejących ekranów” – informuje GDDKiA.
To jednak tylko część wyzwania. Prace, poza demontażem i montażem nowych barier ochronnych obejmą również modernizację systemów odwodnienia, likwidację ogrodzeń kolidujących z nowymi ekranami, przeniesienie znaków drogowych i tablic informacyjnych na nowe konstrukcje.
Jak podkreśla GDDKiA, "całość przedsięwzięcia jest jednak znacznie bardziej skomplikowana”.
Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest na koniec 2025 roku. Następnie inwestycja zostanie zrealizowana w trzech etapach. Łączny czas realizacji zadania wyniesie 25 miesięcy. Oznacza to, że jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, mieszkańcy doczekają się ciszy najpóźniej w 2028 roku.
