Tunel KDP w Łodzi coraz bliżej. Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła właśnie przetarg na budowę 4,6-kilometrowego tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w rejonie Łodzi Fabrycznej. Otwarcie ofert ma nastąpić pod koniec września, a wykonawca będzie miał na realizację zamówienia 46 miesięcy od podpisania umowy.
- Tunel dalekobieżny CPK to kluczowy element tzw. „Y”, czyli projektowanej trasy Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. To bardzo ważna inwestycja, która wpłynie na funkcjonowanie polskiej kolei, a także istotny krok w realizacji naszego projektu 100-minutowej Polski – mówi minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Tunel pod centrum Łodzi zostanie wydrążony tarczą zmechanizowaną TBM o średnicy ok. 14 metrów i będzie miał ok. 4,6 km długości. Wewnątrz znajdą się dwa tory umożliwiające jazdę pociągów w obu kierunkach. Pociągi jadące linią kolejową nr 85 od strony Warszawy będą wjeżdżać do tunelu z dworca Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię znajdzie się na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód - w stronę Sieradza, za którym znajdzie się rozwidlenie „Y” - na Wrocław i Poznań.
- To będzie najdłuższy i o największej średnicy podziemny przejazd kolejowy dotychczas realizowany tą metodą w Polsce - podkreśla prezes CPK, Filip Czernicki. - Budowa tunelu KDP w Łodzi to jeden z najbardziej wymagających technicznie elementów wchodzących w skład linii kolejowej „Y”. To też jednocześnie najbardziej zaawansowany z naszych projektów.
Spółka CPK podpisała dotychczas dwa z trzech dużych kontraktów dotyczących Łodzi. Pierwszy to umowa na wzmocnienie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (prace są już mocno zaawansowane i powinny zakończyć się w połowie 2025 r.). Drugim kontraktem jest umowa na budowę komór:
- startowej Retkinia (prace już trwają i powinny zakończyć się jeszcze w tym roku)
- odbiorczej Fabryczna (prace zaczną się po zakończeniu robót przy ŁDK)
„Realizacja tunelu dalekobieżnego CPK jest skoordynowana z trwającą budową tunelu PKP Polskich Linii Kolejowych – dla ruchu regionalnego i aglomeracyjnego” - informuje spółka CPK.