Jest zgoda na budowę tunelu CPK pod centrum Łodzi

i

Autor: CPK

Wiadomości

CPK ogłosił przetarg na tunel KDP w Łodzi. „Ta inwestycja wpłynie na funkcjonowanie polskiej kolei”

2024-07-29 12:39

Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła przetarg na budowę 4,6-kilometrowego tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w rejonie Łodzi Fabrycznej. Jak poinformowała spółka, „będzie to trzeci i największy kontrakt na roboty budowlane dla najbardziej zaawansowanego obecnie projektu kolejowego CPK”. Dwa pozostałe są już realizowane w centrum Łodzi.

Tunel KDP w Łodzi coraz bliżej. Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła właśnie przetarg na budowę 4,6-kilometrowego tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w rejonie Łodzi Fabrycznej. Otwarcie ofert ma nastąpić pod koniec września, a wykonawca będzie miał na realizację zamówienia 46 miesięcy od podpisania umowy.

- Tunel dalekobieżny CPK to kluczowy element tzw. „Y”, czyli projektowanej trasy Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. To bardzo ważna inwestycja, która wpłynie na funkcjonowanie polskiej kolei, a także istotny krok w realizacji naszego projektu 100-minutowej Polski – mówi minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Tunel pod centrum Łodzi zostanie wydrążony tarczą zmechanizowaną TBM o średnicy ok. 14 metrów i będzie miał ok. 4,6 km długości. Wewnątrz znajdą się dwa tory umożliwiające jazdę pociągów w obu kierunkach. Pociągi jadące linią kolejową nr 85 od strony Warszawy będą wjeżdżać do tunelu z dworca Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię znajdzie się na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód - w stronę Sieradza, za którym znajdzie się rozwidlenie „Y” - na Wrocław i Poznań.

- To będzie najdłuższy i o największej średnicy podziemny przejazd kolejowy dotychczas realizowany tą metodą w Polsce - podkreśla prezes CPK, Filip Czernicki. - Budowa tunelu KDP w Łodzi to jeden z najbardziej wymagających technicznie elementów wchodzących w skład linii kolejowej „Y”. To też jednocześnie najbardziej zaawansowany z naszych projektów.

Spółka CPK podpisała dotychczas dwa z trzech dużych kontraktów dotyczących Łodzi. Pierwszy to umowa na wzmocnienie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (prace są już mocno zaawansowane i powinny zakończyć się w połowie 2025 r.). Drugim kontraktem jest umowa na budowę komór:

  • startowej Retkinia (prace już trwają i powinny zakończyć się jeszcze w tym roku)
  • odbiorczej Fabryczna (prace zaczną się po zakończeniu robót przy ŁDK)

„Realizacja tunelu dalekobieżnego CPK jest skoordynowana z trwającą budową tunelu PKP Polskich Linii Kolejowych – dla ruchu regionalnego i aglomeracyjnego” - informuje spółka CPK.

TO BYŁ JEDYNY TAKI PROJEKT W EUROPIE! Horała o przyszłości CPK