W kwietniu 2023 r. ceny w polskich sklepach były wyższe średnio o 20,4 proc. niż rok wcześniej - wynika z raportu „Indeks cen w sklepach detalicznych”, przygotowanego przez UCE RESEARCH i Uniwersytet WSB Merito. Raport powstał na podstawie analizy przeszło 67 tys. cen detalicznych z ponad 37 tys. sklepów. W najnowszej odsłonie porównano ceny 100 najczęściej wybieranych przez konsumentów produktów codziennego użytku z kwietnia 2023 roku i analogicznego okresu 2022 roku.
Na 17 badanych kategorii podrożały wszystkie, choć dynamika wzrostu cen nieco spadła – w marcu wzrost cen rdr. wyniósł 23,7 proc. Eksperci prognozują, że na spadek cen w najbliższym czasie nie ma co liczyć. Zdaniem prof. Mariana Nogi z Uniwersytetu WSB Merito, konsumenci muszą być przygotowani na długotrwałość wzrostu cen - powolną, ale trwającą może nawet przez 5 lat.
- Widać, że dynamika wzrostu cen spada, ale dość wolno. W naszej ocenie, średnie podwyżki cen w sklepach - patrząc na całość analizowanych kategorii - przez kilka, a być może nawet i kilkanaście, najbliższych miesięcy wciąż będą rdr. dwucyfrowe, poza drobnymi wyjątkami. Na rynku będziemy też co jakiś czas obserwować duże skoki cen poszczególnych towarów - prognozują analitycy z UCE RESEARCH.
Polecany artykuł:
Z zebranych danych wynika, że w kwietniu najbardziej podrożały karmy dla zwierząt, których średnie ceny wzrosły w ciągu roku o 48,8 proc. Za pożywienie dla psów trzeba było zapłacić o 51,2 proc. więcej niż w kwietniu 2022r., a za żywność dla kotów – o 46,5 proc. więcej.
O 35,7 proc. zdrożały warzywa, a rekordową podwyżkę zanotowała cebula, za którą trzeba było zapłacić aż o 129,7 proc. więcej niż przed rokiem. Marchew zdrożała o 88,2 proc., a kapusta - o 32 proc. Na trzeciej pozycji wśród najbardziej drożejących kategorii znalazła się chemia gospodarcza. Papier toaletowy w ciągu ostatnich 12 miesięcy zdrożał o 63,2 proc., a proszek do prania o 52,3 proc.
Choć ceny napoi wzrosły średnio o 18,6 proc, to litrowa Coca-Cola kosztowała o 30,1 proc. więcej niż rok temu, a litrowa Pepsi w butelce zdrożała o 29,5 proc.
- Drogie napoje to konsekwencja wzrostu cen cukru, soków, syropów, ekstraktów, barwników, kofeiny, wody, prądu, chemikaliów, papieru, szkła i innych surowców do opakowań oraz dystrybucji czy przechowywania towarów. W wyniku wojny w Ukrainie zmniejszyła się liczba dostawców ww. półproduktów i ekstraktów, a spadek podaży niestety dodatkowo podbija ceny. Nadal będą one rosły z uwagi na sezonowość - przewiduje dr Edyta Wojtyla z Uniwersytetu WSB Merito.
Polecany artykuł:
Wzrost cen w sklepach w okresie od kwietnia 2022 do kwietnia 2023:
Karmy dla zwierząt – 48,8%
- pokarm dla psów – 51,2%
- pokarm dla kotów – 46,5%
Warzywa – 35,7%
- cebula – 129,7%
- marchew – 88,2%
- kapusta – 32%
Chemia gospodarcza – 27,7%
- papier toaletowy – 63,2%
- proszek do prania – 52,3%
Nabiał – 26,8%
- jaja – 35,2%
- śmietana – 31,3%
- ser biały – 30,7%
- jogurty – 28,8%
- mleko – 22,6%
Dodatki spożywcze – 26,1%
- majonez – 51,7%
- ketchup – 34,6%
- musztarda – 20,3%
Pieczywo – 25%
Artykuły dla dzieci – 23,3%
- pieluchy – 48,2%
- mleko modyfikowane – 24,9%
- kaszki – 21,2%
Napoje – 18,6%
- litrowa Coca-Cola – 30,1%
- litrowa Pepsi – 29,5%
Wędliny – 16,6%
Mięso – 14%
Słodycze i desery – 13,4%
Używki – 12,8%
Owoce – 10,4%
Produkty tłuszczowe – 8,5%
Polecany artykuł: