Z badania, przeprowadzonego przez UCE RESEARCH i Grupę SkipWish, wynika, że 11,6 proc. Polaków nie zamierza w tym roku w ogóle obchodzić Dnia Dziecka, a 12 proc. nie wie jeszcze, ile pieniędzy wyda na prezent z tej okazji. Najczęściej nie zamierzają obchodzić Dnia Dziecka osoby, które zarabiają poniżej tysiąca złotych miesięcznie oraz mieszkańcy wsi i miejscowości liczących do 5 tys. mieszkańców.
- Analizując szczegółowe wyniki sondażu, widać, że nie będą obchodzić Dnia Dziecka głównie osoby w wieku 65-74 lat. To może być zaskakujące, bo Polacy w tej grupie wiekowej przeważnie mają wnuki - mówi Maciej Tygielski, dyrektor zarządzający Grupą SkipWish. - Myślę, że problemem może być zła sytuacja materialna. Seniorzy często mają ograniczone możliwości dorabiania pieniędzy do niskich emerytur i z tego może wynikać tak radykalne stanowisko. Niejednokrotnie też osoby starsze wstydzą się tego, że nie mają odpowiednich środków na zakup prezentów.
Kwota, jaką zamierzają wydać Polacy na prezent dla jednego dziecka:
- poniżej 50 zł – 8,5 proc. respondentów
- 50 - 100 zł – 21,9 proc.
- 100 - 150 zł – 15 proc.
- 150 - 200 zł – 11,4 proc.
- 200 - 250 zł – 5,6 proc.
- 250 - 300 zł – 4,5 proc.
- 300 - 350 zł – 1,8 proc.
- 350 - 400 zł – 2,1 proc.
- 400 - 450 zł – 1,1 proc.
- 450 - 500 zł – 0,9 proc.
- powyżej 500 zł – 3,6 proc.
- Widać, że w tym roku łącznie 48,3 proc. badanych przeznaczy od 50 do 200 zł na okolicznościowy podarunek. Biorąc pod uwagę obecną drożyznę, można przewidywać, że raczej to będą dość symboliczne prezenty. Winna temu oczywiście jest wysoka inflacja. To z jej powodu konsumenci zaczęli naprawdę mocno oszczędzać i to nawet na własnych dzieciach czy wnukach - zauważa ekspert z Grupy SkipWish.
Prezenty, jakie zamierzają wręczyć w tym roku Polacy na Dzień Dziecka:
- pieniądze w gotówce – 26,6 proc.
- zabawki – 23 proc. (edukacyjne – 15 proc., tradycyjne – 8 proc.)
- słodycze – 20,2 proc.
- książki – 16,5 proc.
- ubrania – 14,7 proc.
- W poprzednich latach konsumenci częściej chcieli kupić sprzęt elektroniczny czy też elektryczną hulajnogę lub rower. Obecnie ten trend wyraźnie słabnie – podkreśla Maciej Tygielski. - Najczęstsza odpowiedź jest dość zaskakująca, ponieważ od wielu lat Polacy głównie kupowali zabawki, słodycze i drobną elektronikę. Może to świadczyć o tym, że rodacy wolą podarować pieniądze, bo wiedzą, iż za określoną sumę sami niezbyt wiele kupią. Zatem decyzję zakupową cedują na obdarowanych. I tym samym pozbywają się problemu.
W Dniu Dziecka najmłodsi mogą liczyć nie tylko na prezenty materialne. 7,7 proc. ankietowanych zamierza wyjechać z dzieckiem poza miejsce zamieszkania, 5,6 proc. planuje wspólne wyjście do restauracji lub kawiarni, a 5,3 proc. - do kina bądź teatru.
Polecany artykuł: