Budowa tunelu średnicowego pod Łodzią obejmuje nie tylko budowę 5 tuneli, które połączą Dworzec Fabryczny ze stacjami Kaliska i Żabieniec, ale również budowę trzech podziemnych przystanków: Łódź Koziny, Łódź Polesie i Łódź Śródmieście.
Podziemny przystanek Łódź Polesie
Przystanek Łódź Polesie, zlokalizowany w bezpośrednim sąsiedztwie Manufaktury, będzie jednym z ważniejszych węzłów komunikacyjnych w aglomeracji łódzkiej. Przystanek będzie miał 3 podziemne kondygnacje. Poziom -1 będzie służył jako hol komunikacyjny, którym będzie można dojść do pociągów od strony północnej i południowej. Na poziomie -2 usytuowane zostanie zaplecze techniczne, a na poziomie -3 znajdą się perony i tory. Dogodny dostęp do peronów zapewnią windy i schody ruchome.
Na budowie podziemnego przystanku Łódź Polesie trwają obecnie intensywne prace. Wykonano już większość prac konstrukcyjnych, w tym ściany boczne, filary i płyty kondygnacyjne. Gotowe są już perony o długości 150 metrów, z których pasażerowie będą wsiadać do pociągów jadących pod miastem. Budowane są także schody i szyby windowe oraz murowane pomieszczenia technologiczne. Zaczęły też już powstawać pierwsze elementy wykończeniowe (ścianki działowe na poziomie -2).
Podziemny przystanek Łódź Koziny
Zlokalizowany u zbiegu al. Włókniarzy i ul. Drewnowskiej przystanek Łódź Koziny jest największym obiektem na trasie łódzkiego tunelu. Obecnie trwają prace przy zbrojeniu najniższego poziomu -3. Poziom -2 jest już zabudowywany stropem i rozpoczyna się stawianie filarów, na których wsparta zostanie kondygnacja poziomu -1.
Podziemny przystanek Łódź Śródmieście
Na przystanku Łódź Śródmieście, zlokalizowanego w rejonie skrzyżowania ul. Zielonej z ul. Zachodnią i al. Kościuszki, usunięte zostały już wszystkie kolizje z infrastrukturą zewnętrzną. Wykonano też komplet ścian szczelinowych. Obecnie trwają prace konstrukcyjne, a z wnętrza przystanku wydobywana jest ziemia.
Tunele pod Łodzią
W jednotorowych tunelach między Kozinami a Kaliską i Żabieńcem trwają prace związane z budową betonowego podtorza. Podbudowa dla torów o wysokości 70 cm została wykonana już w trzech tunelach. Na wykonanym podłożu będą następnie układane kolejne warstwy nawierzchni torowej z uwzględnieniem rozwiązań redukujących poziom hałasu i drgań.
Na Żubardziu, pod warstwą betonu i ziemi, znikają komory, w których prace zaczynały tarcze TBM. Zachodnia komora, skąd wyruszała Faustyna, została już zabudowana i przysypana gruntem. Przy wschodniej, skąd startowała Katarzyna, roboty konstrukcyjne są na ukończeniu. W miejscu tym znajdą się perony techniczne i pomieszczenia dla pracowników kolei i obsługi.
Tarcza TBM Faustyna zakończyła już drążenie jednotorowych tuneli i jest demontowana. Drążenie tunelu przez drugą tarczę zostało wstrzymane, po tym jak Katarzyna natrafiła na trudności gruntowe przy al. 1 Maja. Pod zagrożonymi kamienicami wzmocniono teren, a na przełomie grudnia i stycznia trwały badania gruntowe, mające wskazać zakres dodatkowych robót zabezpieczających budynki w obszarze oddziaływania maszyny. Praca tarczy zostanie wznowiona dopiero po zrealizowaniu odpowiednich zabezpieczeń.
Lokatorzy relokowanych kamienic ze względów bezpieczeństwa wciąż przebywają w hotelach finansowanych przez wykonawcę, gdzie mają zapewnione wyżywienie. Zamiast hotelu lokatorzy mogą od wykonawcy otrzymać ekwiwalent finansowy.