Benzyna E10 na stacjach
1 stycznia weszła w życie nowelizacja ustaw o biopaliwach oraz o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw. Co to oznacza to kierowców? Na stacjach paliw oprócz standardowej, bezołowiowej E5 dostępna jest też benzyna E10 o zwiększonej zawartości biokomponentów. Na niektórych stacjach zatankujemy tylko nowe paliwo, ponieważ zniknął obowiązek sprzedaży benzyny E5, jeżeli jednocześnie oferowana jest benzyna E10.
Dobra wiadomość jest taka, że nowa benzyna jest tańsza od bezołowiowej, natomiast zła jest taka, że nie każdy samochód można zatankować nowym paliwem.
Jakie samochody można tankować nową benzyną E10?
Na liście opublikowanej przez European Automobile Manufacturers' Association można znaleźć informacje o tym, które samochody są przystosowane do ekologicznego paliwa.
Oto najnowsza lista:
- BMW
Wszystkie modele BMW z silnikami benzynowymi są przystosowane do zasilania benzyną E10, niezależnie od roku produkcji.
- MINI
E10 jest dopuszczona do stosowania we wszystkich modelach MINI z silnikiem benzynowym po ponownym wprowadzeniu marki na rynek w 2000 roku.
- ROLLS ROYCE
Dopuszczony do użytku we wszystkich modelach Rolls Royce'a począwszy od roku modelowego 2003, czyli od premiery modelu Phantom.
- MERCEDES-BENZ
Benzyna E10 jest dopuszczona do użytku w zdecydowanej większości samochodów z silnikami benzynowymi, z wyjątkiem:
- pierwszej generacji z bezpośrednim wtryskiem C200 CGI (W203), CLK serii 200 CGI (C209) z lat 2002-2005;
- modeli niewyposażonych w katalizatory trójdrożne, modeli doposażonych w katalizatory trójdrożne lub produkowane z gaźnikiem. Są to głównie pojazdy starsze niż 25 lat
- SMART
Dopuszczona do stosowania we wszystkich pojazdach Smart z silnikiem benzynowym
- MAYBACH
Dopuszczona do stosowania we wszystkich pojazdach
- ALFA ROMEO
Benzyna E10 jest dopuszczona do stosowania we wszystkich nowych modelach Alfa Romeo z silnikami benzynowymi produkowanych od 1 stycznia 2011 roku, ale można ją także stosować w następujących modelach z silnikami benzynowymi:
- MiTo (wszystkie silniki)
- Giulietta (wszystkie silniki)
- 159: 1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6
- Brera: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6
- Spider: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6- 8C: 4.7 32V
- FIAT
Benzyna jest dopuszczona do stosowania we wszystkich samochodach Fiat z silnikami benzynowymi o poziomie emisji Euro 3 lub nowszym, począwszy od roku modelowego 2000, z wyjątkiem następujących pojazdów:
- Barchetta: 1.8 16V
- Bravo/Brava (182): 1.6 16V
- Doblò: 1.6 16V
- Marea: 1.6 16V, 2.0 16V
- Multipla: 1.6 16V
- Palio: 1.6 16V
- Punto (188): 1.8 16V
- Stilo: 1.6 16V (1,596 cm3), 1.8 16V, 2.4 20V
- LANCIA
Benzyna jest dopuszczona do użytku we wszystkich pojazdach Lancia z silnikami benzynowymi o poziomie emisji Euro 3 począwszy od roku modelowego 2000, z wyłączeniem następujących pojazdów:
- Lybra: 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 20V
- Thesis: 2.0 Turbo 20V, 2.4 20V, 3.0 V6 24V, 3.2 V6 24V
- CHRYSLER
Dopuszczona do użytku w następujących modelach Chryslera z silnikami benzynowymi:
- Chrysler 300 C (LX) - wszystkie silniki
- Chrysler 300 M (LR) - wszystkie silniki
- Chrysler Grand Voyager (RT) - wszystkie silniki
- Chrysler Neon (PL) - wszystkie silniki
- Chrysler PT Cruiser (PT) - wszystkie silniki
- Chrysler Sebring (JR) - wszystkie silniki
- Chrysler Sebring (JS) - wszystkie silniki
- Chrysler Stratus (JA, JX) - wszystkie silniki
- Chrysler Voyager (GS) - wszystkie silniki
- Chrysler Voyager (RG) - wszystkie silniki.
- DODGE
Dopuszczona do użytku w następujących modelach z silnikami benzynowymi:
- Dodge Avenger (JS) - wszystkie silniki
- Dodge Caliber (PK) - wszystkie silniki
- Dodge Journey - wszystkie silniki
- Dodge Nitro (KJ) - wszystkie silniki.
- JEEP
Dopuszczona do stosowania w następujących modelach Jeepa z silnikami benzynowymi:
- Jeep Cherokee (KJ) - wszystkie silniki
- Jeep Cherokee (XJ) - wszystkie silniki
- Jeep Cherokee (KL) - wszystkie silniki
- Jeep Commander (WH) - wszystkie silniki
- Jeep Compass (PK) - wszystkie silniki
- Jeep Compass (MX) - wszystkie silniki
- Jeep Grand Cherokee (WH) - wszystkie silniki
- Jeep Grand Cherokee (WJ) - wszystkie silniki
- Jeep Grand Cherokee (WK) - wszystkie silniki
- Jeep Patriot (PK) - wszystkie silniki
- Jeep Renegade (BU) - wszystkie silniki
- Jeep Wrangler (JK) - wszystkie silniki
- Jeep Wrangler (TJ) - wszystkie silniki.
- FORD OF EUROPE
E10 jest dopuszczona do stosowania we wszystkich modelach Forda z napędem benzynowym sprzedawanych w Europie od 1992 r., z wyłączeniem Forda Mondeo 1.8 SCI od 2003 do 2007 roku.
- JAGUAR
Dopuszczona do użytku we wszystkich pojazdach z silnikami benzynowymi począwszy od roku modelowego 1992
- LAND ROVER
Dopuszczona do użytku we wszystkich pojazdach z silnikami benzynowymi od modelu 1996.
- HONDA MOTOR EUROPE
Dopuszczona do stosowania we wszystkich modelach europejskich z silnikami benzynowymi wyposażonymi w system wtrysku paliwa sterowany elektronicznie (HONDA PGM-FI). Dotyczy to co najmniej wszystkich modeli z silnikami benzynowymi od roku modelowego 1995. Wszystkie samochody , w których nie zastosowano silników benzynowych z wtryskiem paliwa, powinny używać innej benzyny.
- HYUNDAI MOTOR EUROPE / KIA / GENESIS
Wszystkie samochody z silnikami benzynowymi bez ograniczeń.
- PEUGEOT, CITROËN AND DS
Wszystkie samochody z silnikami benzynowymi są zgodne z normą E10 (EN228) od 1 stycznia 2000 roku.
- OPEL-VAUXHALL
Dopuszczona do użytku we wszystkich pojazdach Opel-Vauxhall z silnikami benzynowymi, z wyłączeniem modeli z silnikiem benzynowym z bezpośrednim wtryskiem o pojemności 2,2 litra, kod silnika: Z22YH (Vectra, Signum, Zafira)
- CHEVROLET
Wszystkie pojazdy Chevroleta produkowane od roku modelowego 2006 z silnikiem spełniającym normę emisji spalin Euro 4 mogą być zasilane benzyną E10, tj: - Aveo / Kalos - od 2005 r.- Captiva - wszystkie- Cruze / Orlando - wszystkie- Epica - wszystkie- Matiz - od 2006 r.- Nubira / Lacetti - od 2006 r.- Tacuma / Rezzo - od 2006 r.- Spark - wszystkie.
Informacje te dotyczą pojazdów w stanie oryginalnym.
- ALPINE
Dopuszczona do użytku we wszystkich pojazdach Alpine napędzanych benzyną, wprowadzonych na rynek od marca 2018 r.
- DACIA
Dopuszczony do użytku we wszystkich pojazdach Dacia napędzanych benzyną
- RENAULT
Dopuszczona do stosowania we wszystkich samochodach benzynowych Renault wprowadzonych na rynek od 1 stycznia 1997 r., z wyjątkiem następujących modeli:
- Renault 19- Megane 1 z silnikiem benzynowym z bezpośrednim wtryskiem paliwa F5R 700 o pojemności 2,0 litrów
- Megane 1 z silnikiem benzynowym z bezpośrednim wtryskiem o pojemności 2,0 litra F5R 740
- Laguna 2 z silnikiem benzynowym z bezpośrednim wtryskiem o pojemności 2,0 litra F5R 782
oraz następujące modele wprowadzone do obrotu między 1 stycznia 2000 r. a 31 grudnia 2002 r.:
Laguna 2 z silnikiem 2.0 litra F4R 764 Turbo- Laguna 2 z silnikiem 2.0 litra F4R 765 Turbo- Espace 4 z silnikiem 2.0 l F4R 790 Turbo- Espace 4 z silnikiem 2.0 l F4R 794 Turbo- Velsatis z silnikiem 2.0 l F4R 762 Turbo- Velsatis z silnikiem 2.0 litra F4R 763 Turbo- Avantime z silnikiem 2.0 l F4R 760 Turbo- Avantime z silnikiem 2.0 litra F4R 761 Turbo.
- TOYOTA
Dopuszczona do użytku we wszystkich europejskich modelach benzynowych Toyoty wyprodukowanych od stycznia 1998 roku, z wyłączeniem:
- Avensis 2,0 litra z silnikiem 1AZ-FSE wyprodukowany między lipcem 2000 r. a październikiem 2008 r.
- Avensis 2,4 litra z silnikiem 2AZ-FSE wyprodukowany między czerwcem 2003 r. a październikiem 2008 r.
- LEXUS
Dopuszczona do użytku we wszystkich europejskich modelach benzynowych Lexusa wyprodukowanych od stycznia 1998, z wyłączeniem: - IS250 2,5 litra V6 z silnikiem 4GR-FSE wyprodukowanych między sierpniem 2005 r. a wrześniem 2007 r.- GS300 3,0 litra V6 z silnikiem 3GR-FSE wyprodukowanych między styczniem 2005 a wrześniem 2007 roku- LS460 4,6 litra V8 z silnikiem 1UR-FSE wyprodukowany między sierpniem 2006 a wrześniem 2007
- AUDI
Dopuszczona do stosowania we wszystkich pojazdach Audi z napędem benzynowym, z wyłączeniem m.in. pojazdów z silnikami z bezpośrednim wtryskiem paliwa:
- Audi A2 1.6 FSI, lata modelowe 2003-2005 r.
- Audi A3 1.6 FSI, rok modelowy 2004
- Audi A3 2.0 FSI, rok modelowy 2004
- Audi A4 2.0 FSI, lata modelowe 2003-2004
- Audi A4 Saloon z silnikiem benzynowym, z ogrzewaniem postojowym OEM, lata modelowe 2001-2008. E10 nie nadaje się do stosowania w sezonie grzewczym w krajach o chłodniejszym klimacie.
- Audi A4 Avant, modele z silnikiem benzynowym, z ogrzewaniem postojowym OEM, lata modelowe 2002-2008. E10 nie nadaje się do stosowania w sezonie grzewczym w krajach o chłodniejszym klimacie.
- PORSCHE
Dopuszczona do stosowania w samochodach Porsche z silnikami benzynowymi od roku modelowego 1998 oraz we wszystkich modelach Boxster z silnikami benzynowymi od roku modelowego 1997. Model Carrera GT nie jest dopuszczony do użytku z benzyną E10.
SEATZ nielicznymi wyjątkami, benzyna E10 jest dopuszczona do stosowania we wszystkich samochodach SEAT-a z silnikami benzynowymi. Wyjątkiem są modele z pierwszą generacją silników FSI
- Toledo 2.0 FSI (110 kW) "BLR" produkowany od września 2004 r. do listopada 2005 r. (rok modelowy 2005/6)
- Leon 2.0 FSI (110 kW) "BLR" produkowany od lipca 2005 do listopada 2005 r. (rok modelowy 2006)
- Altea 2.0 FSI (110 kW) "BLR" wyprodukowana od maja 2004 r. do listopada 2005 r. (rok modelowy 2006) 2005 r. (rok modelowy 2005/6)
- ŠKODA
Dopuszczona do stosowania we wszystkich pojazdach Škody z silnikami benzynowymi z wyjątkiem następujących:- Silniki Felicia 1,3 litra OHV (40kw i 50kW) stosowane w latach produkcji 1994-2001 oraz w modelach poprzednich samochodów, ale dla tych silników istnieje możliwość doposażenia.
- VOLKSWAGEN
Dopuszczona do stosowania we wszystkich pojazdach Volkswagena z silnikami benzynowymi, z wyjątkiem następujących modeli z silnikami FSI pierwszej generacji, z lat modelowych 2000-2006, które powinny używać benzyny E5 lub benzyny niezawierającej etanolu:
- Lupo 1.4 (77 kW) wyprodukowany od sierpnia 2000 do listopada 2003 (rok modelowy 2001-2004)
- Polo 1.4 FSI (63 kW) wyprodukowane od lutego 2002 do czerwca 2006 (rok modelowy 2002-2006)
- Golf IV 1.6 FSI (81 kW) produkowany od listopada 2001 do maja 2004 (rok modelowy 2002-2004)
- Golf IV Variant 1.6 FSI (81 kW) produkowany od października 2001 r. do października 2006 r. (rok modelowy 2002-2006)
- Bora 1.6 FSI (81 kW) produkowana od października 2001 do września 2005 (rok modelowy 2002-2005)
- Bora Variant 1.6 FSI (81 kW) wyprodukowana od października 2001 do września 2005 r. (rok modelowy 2002-2005)
- Golf V 1.4 FSI (66 kW) wyprodukowany od listopada 2003 r. do listopada 2004 r. (rok modelowy 2004-2005)
- Golf V 1.6 FSI (85 kW) produkowany od sierpnia 2003 do maja 2004 (rok modelowy 2004)
- Golf V 2.0 FSI (110 kW) produkowany od stycznia 2004 do maja 2004 (rok modelowy 2004)
- Touran 1.6 FSI (85 kW) produkowany od listopada 2002 do maja 2004 (rok modelowy 2003-2004)
- Touran 2.0 FSI (110 kW) wyprodukowany od października 2003 do maja 2004 (rok modelowy 2004).
- VOLVO CARS
Dopuszczona do stosowania we wszystkich samochodach Volvo z silnikami benzynowymi wprowadzonymi na rynek od 1976 roku, po przeprowadzeniu przeglądów i spełnieniu innych warunków, zgodnie z wyposażeniem i materiałem, w jaki pojazd został pierwotnie wyposażony.
Jednakże E10 nie jest dopuszczona do wszystkich modeli S/V40 z silnikami benzynowymi, wyprodukowanych w połowie lat 90. z silnikiem typu 1.8 GDI.
- NISSAN
Dopuszczona do stosowania we wszystkich modelach z silnikami benzynowymi od 1 stycznia 2000 r.
- MAZDA
Dopuszczona do użytku we wszystkich modelach z silnikami benzynowymi wprowadzonymi w 2002 r. i później.
- MITSUBISHI
Dopuszczona do stosowania we wszystkich modelach z silnikami benzynowymi, z wyjątkiem modeli wyposażonych w silnik GDI (bezpośredni wtrysk benzyny) produkowanych do 2007 r.
- SUZUKI
Dopuszczona do stosowania we wszystkich obecnie produkowanych modelach z silnikami benzynowymi. Dla starszych modeli prosimy o zapoznanie się z instrukcją obsługi
- SUBARU
Dopuszczona do użytku we wszystkich modelach z silnikami benzynowymi wyprodukowanych od 1 stycznia 1991 r.
Co zrobić, jeśli omyłkowo nalejemy do baku benzynę E10?
Co zrobić, jeśli nasz samochód znajduje się na liście aut, do których nie należy wlewać nowej benzyny, a dowiedzieliśmy się o tym po fakcie? Generalnie zatankowanie niewłaściwego paliwa może doprowadzić do poważnej usterki silnika. Po omyłkowym wlaniu E10 do nieodpowiedniego auta najlepiej nie uruchamiać silnika. Eksperci zalecają, by skontaktować z dealerem samochodowym i dowiedzieć się, co robić. Jeśli model naszego samochodu nie poradzi sobie z nowym paliwem, konieczne będzie jego wypompowanie oraz wymiana filtra.
Co więcej, benzyna E10 nie jest zalecana do starszych samochodów, mimo, że teoretycznie silnik jest dostosowany do paliwa o podwyższonej zawartości biokomponentów. W przypadku 15-letnich lub starszych aut z przebiegiem oscylującym w okolicy 200 tys. kilometrów benzyna E10 może być ryzykowna dla gumowych elementów, mających kontakt z paliwem. W takich samochodach istnieje ryzyko wycieków z układu zasilania.
Warto także wiedzieć, że samochód z bakiem wypełnionym E10 będzie mniej dynamiczny. Spadek może wynosić nawet 11 proc.