Nowa A2 – więcej pasów, mniej korków
Rozbudowa jednej z najważniejszych dróg w Polsce staje się faktem. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) uzyskała komplet decyzji administracyjnych niezbędnych do rozpoczęcia prac budowlanych na 92-kilometrowym odcinku autostrady A2 pomiędzy Łodzią a Warszawą. Ostatnie zgody dotyczące fragmentów w województwie łódzkim wydał Wojewoda Łódzki, o czym pisze wpr24.pl.
Już w drugiej połowie 2025 roku ogłoszone zostaną przetargi na wykonawców inwestycji. Prace rozpoczną się na początku 2026 roku, a ich zakończenie planowane jest na koniec 2028 roku.
Poszerzenie i innowacje techniczne
Projekt zakłada, że od węzła Łódź Północ do Pruszkowa autostrada będzie posiadała po trzy pasy ruchu w każdą stronę. Na odcinku od Pruszkowa do węzła Konotopa powstaną cztery pasy w obu kierunkach.
GDDKiA deklaruje, że autostrada pozostanie przejezdna przez cały czas trwania prac – kierowcy mają mieć do dyspozycji minimum dwa pasy w każdą stronę.
W ramach inwestycji wprowadzone zostaną też nowoczesne technologie. Planowany jest odcinkowy pomiar prędkości, który ma poprawić bezpieczeństwo. Szczególnie istotną innowacją będzie zastosowanie odnawialnych źródeł energii. Infrastruktura A2 – w tym oświetlenie, monitoring i stacje pogodowe – ma być zasilana z paneli fotowoltaicznych i magazynów energii. Będzie to pierwsza droga w Polsce energetycznie samowystarczalna na tak dużą skalę.

Kluczowa droga dla regionu i CPK
Dziennie z autostrady A2 między Łodzią a Warszawą korzysta nawet 100 tysięcy pojazdów. Dla mieszkańców takich miejscowości jak Pruszków, Grodzisk Mazowiecki czy Brwinów, trasa ta to główny szlak dojazdowy do stolicy. Jej rozbudowa ma znacząco poprawić płynność ruchu i ograniczyć korki.
Co więcej, modernizowana A2 ma również pełnić rolę drogi dojazdowej do planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), co czyni inwestycję jednym z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w kraju.
Harmonogram inwestycji:
II połowa 2025 r. – ogłoszenie przetargów
I połowa 2026 r. – podpisanie umów i rozpoczęcie robót
II połowa 2028 r. – zakończenie prac
Po zakończeniu prac kierowcy zyskają nie tylko nowoczesną, szerszą i bezpieczniejszą trasę, ale też ekologiczną i przyszłościową infrastrukturę, która może stać się wzorem dla innych inwestycji drogowych w Polsce.