Budowa multimodalnego portu w kolejowej dzielnicy Zduńskiej Woli trwała od ponad roku i kosztowała przeszło 128 mln zł, z czego ponad 51 mln to unijne dofinansowanie pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
W ramach realizowanej przez spółkę PKP Cargo Terminale inwestycji, na należącym do kolei terenie o powierzchni ok. 13 hektarów powstały m.in. hala, dziewięć torów, place rozładunkowe i magazynowe, a także drogi, parkingi dla ponad 100 samochodów ciężarowych, budynek dla kierowców. Całość składa się na największy tego typu obiekt w centralnej Polsce.
"Oddajemy bardzo nowoczesny terminal, zlokalizowany w centrum Polski i można powiedzieć w centrum Europy, na głównych szlakach komunikacyjnych. Na przecięciu tras północ-południe i łączących wschód z zachodem, na Nowym Jedwabnym Szlaku" – powiedziała podczas otwarcia centrum logistycznego prezes PKP Cargo Terminale Hanna Jażdżyk.
Dodała, że terminal wyposażony jest w inteligentne systemy optymalizujące operacje logistyczne, w tym automatyczny system identyfikacji kontenerów i diagnostyki potencjalnych uszkodzeń, elektroniczny system obsługi zleceń, przydzielania slotów dla składów kolejowych i samochodów ciężarowych.
Port ma łączyć i obsługiwać przewozy kolejowe i drogowe oraz ich kombinacje. Kontenery dostarczane koleją będą trafiać do odbiorców transportem drogowym i odwrotnie. Jego zdolność przeładunkowa to 500 tys. jednostek multimodalnych rocznie.
"Terminal stanowi kluczowy element naszej strategii rozwoju. Zapewnia on kompleksową obsługę logistyczną połączeń kontenerowych na Nowym Jedwabnym Szlaku w relacji Chiny – Europa, a także z portów bałtyckich na południe naszego kraju i cały region środkowoeuropejski. To odpowiedź na zapotrzebowanie logistyczne całego świata" – wyjaśnił szef PKP Cargo Dariusz Seliga.
Polecany artykuł:
Marszałek woj. łódzkiego Grzegorz Schreiber przekonywał, że dzięki powstaniu portu, Zduńska Wola ma szansę stać się centrum logistycznym nie tylko centralnej Polski, ale całej Europy. Zwrócił uwagę, że choć inwestycja w miejscu, które w przeszłości było stolicą polskich kolejarzy, od dawna była w planach, to jednak przez lata nie udało się jej zrealizować.
"Przywracamy to miejsce na kolejowej mapie Polski. Ten port ma niesłychanie istotną rolę nie tylko dla mieszkańców Karsznic, Zduńskiej Woli, powiatu i województwa łódzkiego, ale również dla całego kraju. Jestem przekonany, że jest to niezwykle ważny terminal, który będzie przywracał wartość tego miejsca" – zaznaczył Schreiber.
Jak podkreślono, atutem lokalizacji terminalu w Karsznicach jest położenie przy ważnej dla całej Europy linii kolejowej nr 131 oraz w bliskim sąsiedztwie trasy ekspresowej S8, co oznacza dobrą komunikację we wszystkich kierunkach poprzez autostrady i drogi ekspresowe: węzły A1/A2 oraz A1/S14, S8/S14 oraz S8/A2.
Terminal Zduńska Wola-Karsznice będzie realizował usługi takie, jak: przeładunek i składowanie kontenerów z przesyłką neutralną i niebezpieczną, przeładunek i składowanie naczep i nadwozi wymiennych, obsługę kontenerów i tanków kontenerowych, a także konfekcjonowanie (przygotowanie towaru do wysyłki lub sprzedaży, np. etykietowanie, przepakowywanie - PAP), dekonfekcjonowanie towarów z kontenerów oraz paletyzację, czyli odpowiednie układanie towaru na paletach, co ma ułatwić jego bezpieczny transport.