MEN chce zaprosić młodych do współtworzenia regulacji na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży
W środę, 28 lutego, w Warszawie wiceminister edukacji i pełnomocnik ministra edukacji ds. zdrowia psychicznego Paulina Piechna-Więckiewicz uczestniczyła w konferencji "Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. Wspólna praca, najlepsze rozwiązania", podczas której zainaugurowano projekt "Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży". Projekt realizuje Instytut Badań Edukacyjnych.
Wiceminister edukacji zwróciła szczególną uwagę na zdrowie psychiczne, które w ogromniej mierze wpływa na rozwój i naukę wśród młodych.
"Zdrowie psychiczne jest fundamentem, na którym buduje się zdolność do rozwoju i uczenia się. I tym właśnie powinna być polska szkoła, taka powinna być filozofia polskiej szkoły" - podkreśliła Paulina Piechna-Więckiewicz.
Zwróciła także uwagę, że środowisko oświatowe to, poza gronem nauczycielskim, także pracownicy administracji i obsługi, rodzice, organizacje pozarządowe, ale przede wszystkim - dzieci i młodzież. "Autonomiczne jednostki, które mają prawo i muszą współdecydować o tym, w jaki sposób budować swoją tożsamość, jak ma wyglądać ich przyszłość" - podkreśliła.
Zapowiedziała, że jednym z priorytetów MEN będzie zawsze zapraszanie młodych ludzi do współtworzenia regulacji na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży "i wszystkich innych, na każdym etapie procesu, to jest kluczowe" - zaznaczyła.
"Mam wrażenie, że młodzi ludzie już wiedzą, co trzeba zrobić, mają wokół siebie wspierających dorosłych, ale najbardziej przeszkolić i uwrażliwić trzeba będzie nas, dorosłych" - dodała wiceminister.
Krajowy koordynator biura UNICEF ds. reagowania kryzysowego w Polsce dr Rashed Mustafa Sawar powiedział, że według najnowszych badań opublikowanych przez UNICEF ponad 50 proc. dzieci z Ukrainy chciałoby porozmawiać z profesjonalistą o swojej sytuacji, traumatycznych przeżyciach, doświadczeniu uchodźstwa. Również według niedawnych badań WHO, obliczających tzw. indeks dobrostanu, ok. 50 proc. dzieci uczących się online ma stany depresyjne. Badania wykazały też, że po powrocie do społeczności szkolnej dzieci czują się jej częścią, a ich poziom stresu i samotności się zmniejsza.
Koordynator podkreślił, że tworząc inkluzywne środowisko edukacyjne, wzmacniamy samoocenę młodych ludzi, dzięki czemu łatwiej walczyć z zaburzeniami zdrowia psychicznego. Zwrócił uwagę, że kiedy rodzice mają informacje i wsparcie, mogą tworzyć wspierające otoczenie w domu, a kiedy nauczyciele otrzymują odpowiednią wiedzę i wsparcie, szkoła staje się wzmacniającym otoczeniem. Dodał, że także rówieśnicy są bardzo ważnym wsparciem dla dzieci cierpiących na zaburzenia zdrowia psychicznego.