Jeszcze w tym roku mają ruszyć prace przy budowie tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Spółka Centralny Port Komunikacyjny otworzyła już oferty w przetargu na wzmocnienie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (na zachód od dworca Łódź Fabryczna). Trwa też przetarg na budowę komory startowej Retkinia i komory wydobywczej Łódź Fabryczna. W najbliższym czasie ogłoszony zostanie natomiast przetarg na budowę prawie 5-kilometrowego tunelu.
Budowany przez CPK tunel będzie się zaczynał na stacji Łódź Fabryczna, czyli w tym samym miejscu co tunel budowany przez PKP PLK. Oba tunele są jednak odrębnymi inwestycjami, mają inny przebieg i pełnią inne funkcje. Tunel CPK będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim dla Kolei Dużych Prędkości. Natomiast tunel PKP PLK przeznaczony będzie dla ruchu regionalnego i aglomeracyjnego.
Na terenie Łodzi szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu KDP na powierzchnię przewidziane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej - w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód - w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w kierunku Poznania i Wrocławia.
Dworzec Łódź Fabryczna będzie jedynym przystankiem dla dalekobieżnego tunelu KDP w Łodzi. Oprócz niego powstanie też 11 innych obiektów naziemnych związanych z funkcjonowaniem i utrzymaniem tunelu. Obiekty naziemne to głównie klatki schodowe, służące do ewakuacji, które na powierzchni są zwykle zadaszone osobnym budynkiem. Podwójne zastosowanie będzie miał obiekt przy Atlas Arenie, który będzie pełnić również funkcję wentylatorni dla całego tunelu. Wszystkie te obiekty będą przeznaczone wyłącznie dla celów bezpieczeństwa i dla obsługi tunelu, dlatego będą zabezpieczone są przed dostępem osób postronnych.
Obiekty naziemne powstaną w pobliżu ulic: Sienkiewicza, Gdańskiej, Żeligowskiego, Struga (przy al. Włókniarzy), Bandurskiego (Atlas Arena), Bratysławskiej (przy ul. Nad Karolewką) i Maratońskiej (5 obiektów).
- Przykładamy dużą wagę do tego, żeby obiekty kubaturowe, które są związane z naszym tunelem, były wkomponowane w tkankę miejską - podkreśla rzecznik prasowy CPK, Konrad Majszyk. - Ich wygląd, w ramach prezentowanych wizualizacji, może się jeszcze nieznacznie zmienić na etapie projektu wykonawczego i uszczegóławiania przyjętych rozwiązań.
Polecany artykuł:
Prace przy budowie tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi są najbardziej zaawansowane spośród wszystkich inwestycji CPK. Tunel pod Łodzią to kluczowy element tzw. igreka, czyli trasy KDP między Warszawą, CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Linia Warszawa – Łódź ma być pierwszym fragmentem nowej sieci Kolei Dużych Prędkości w Polsce. Na 140-kilometrowej trasie pociągi będą rozpędzać się do 250 km/godz., a czas przejazdu między Warszawą a Łodzią skróci się do ok. 45 minut (dziś to ok. półtorej godziny). Podróż z Łodzi na lotnisko CPK zajmie pół godziny. Do ok. 1 godziny skróci się też czas podróży z Łodzi do Wrocławia (dziś pociągi jadą tą trasą ponad 3 godz.).