Spółka CPK otrzymała pozwolenie na budowę pod centrum Łodzi ponad 4-kilometrowego tunelu dalekobieżnego dla Kolei Dużych Prędkości. Zatwierdzony przez wojewodę łódzkiego dokument umożliwia spółce ogłoszenie ostatniego przetargu w ramach tej inwestycji.
- Uzyskanie pozwolenia na budowę umożliwia rozpoczęcie prac budowlanych przy tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. To jeden z najbardziej wymagających odcinków wchodzących w skład linii kolejowej Y i jednocześnie nasz najbardziej zaawansowany projekt - podkreśla Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Budowa tunelu dalekobieżnego CPK w Łodzi została podzielona na trzy etapy. W ramach pierwszego etapu od września 2023 r. trwają prace przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, a także przy budowie kanalizacji kablowej, przebudowie przyłączy ciepłowniczych, wodociągowych i teletechnicznych oraz budowie sieci elektroenergetycznej. To właśnie w bezpośrednim sąsiedztwie ŁDK - po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna - będzie rozpoczynał się tunel.
Drugi etap obejmuje budowę komory startowej, a zarazem wyjścia tunelu na powierzchnię, w okolicach osiedla Retkinia (na południowy zachód od dworca Łódź Kaliska) oraz komory wydobywczej dla automatycznej tarczy drążącej (TBM) po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna. Prace w pobliżu ŁDK ruszą po zakończeniu wzmacniania fundamentów budynku, a na Retkini roboty powinny rozpocząć się w ciągu najbliższych tygodni.
Polecany artykuł:
- Przy tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi prace postępują systematycznie i zgodnie z harmonogramem. Zastosowane przez nas technologie ograniczą do minimum uciążliwości dla mieszkańców związane z tą budową - zapewnia Radosław Kantak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.
Tunel CPK pod Łodzią będzie miał długość ponad 4 km i średnicę ok. 14 m. Będzie to największy podziemny tunel kolejowy w Polsce realizowany metodą automatycznej TBM.
Łódzki tunel będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim Kolei Dużych Prędkości. Na terenie miasta szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię zaprojektowane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód - w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w kierunku Poznania i Wrocławia. Docelowo nowe połączenia kolejowe CPK umożliwią przejazd z Łodzi do Warszawy w 45 minut, do Wrocławia i Poznania w 1 godz. 10 min, a do CPK w zaledwie pół godziny.