Tunel pod Łodzią znów pod znakiem zapytania. Rząd rozważa drążenie metodą górniczą

2025-10-14 13:52

Przyszłość tunelu średnicowego pod Łodzią pozostaje niepewna. Po ponad roku od wstrzymania prac, wciąż nie wiadomo, jak dokończyć inwestycję, która miała połączyć najważniejsze stacje kolejowe w mieście. Rząd przyznaje, że klasyczna metoda drążenia tarczą TBM może być zbyt ryzykowna. W grę wchodzi więc wariant górniczy – rozwiązanie kosztowne i czasochłonne, ale potencjalnie bezpieczniejsze dla zabudowy centrum Łodzi.

Start maszyny TBM Katarzyna

i

Autor: Jakub Mazurkiewicz Obecnie tunel średnicowy pod Łodzią jest drążony m.in. przez maszynę TBM Katarzyna

Tunel średnicowy pod Łodzią. Rząd rozważa wariant górniczy

Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak poinformował PAP, że resort rozważa różne scenariusze dokończenia budowy tunelu średnicowego pod Łodzią – w tym także zastosowanie metody górniczej. Jak zaznaczył, największym wyzwaniem jest obecnie bezpieczne wydrążenie ostatniego, kilometrowego odcinka pod centrum miasta. Wiceminister przyznał, że istnieje poważne ryzyko zawalenia się kamienic, jeśli prace będą kontynuowane przy użyciu dotychczasowej technologii. - Nie chcemy tego ryzyka. Dzisiaj rozważamy różne możliwości, żeby wydrążyć ten tunel, nawet z opcją, że będziemy to drążyć metodą górniczą – powiedział w rozmowie z PAP.

Przypomnijmy, że drążenie zostało wstrzymane ponad rok temu po katastrofie budowlanej przy al. 1 Maja w Łodzi, gdzie zawaliła się kamienica. Od tamtej pory tarcza TBM „Katarzyna” pozostaje unieruchomiona pod budynkami w centrum miasta. Próba wznowienia prac w listopadzie ubiegłego roku zakończyła się kolejnym zapadnięciem gruntu i ponownym wstrzymaniem robót.

Łączna długość układu tuneli (dwu- i jednotorowego) ma wynosić około 4,6 kilometra, a zaawansowanie prac – mimo wielomiesięcznego przestoju – nie zmienia sytuacji inwestycji. Maszyna znajduje się około kilometr od komory końcowej, ale – jak zaznaczył wiceminister w rozmowie z PAP – obecny termin zakończenia budowy w czerwcu przyszłego roku nie jest już realny.

Łódź Radio ESKA Google News

Tunel średnicowy powstanie dopiero w 2029 roku?

Według Malepszaka, celem jest dziś zakończenie inwestycji do 2029 roku. Oznacza to, że budowa już opóźniona o około cztery lata w stosunku do pierwotnych planów, przedłuży się o co najmniej kolejne trzy lata. Według ostatniego harmonogramu uch pociągów miał zostać uruchomiony wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy w grudniu 2026 roku.

Wciąż w hotelach i mieszkaniach zastępczych przebywają mieszkańcy budynków położonych nad tunelem, ewakuowani tuż przed zawaleniem się kamienicy przy al. 1 Maja. Lokatorzy mieli wrócić do swoich domów ponad rok temu, ale z powodu przedłużających się problemów technicznych wciąż nie jest to możliwe. Według szacunków, koszt ich zakwaterowania przekroczył już 20 milionów złotych, a każda kolejna zwłoka generuje dodatkowe wydatki.

Tunel średnicowy pod Łodzią to strategiczny projekt kolejowy, który ma połączyć stacje Łódź Fabryczna, Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec, tworząc szybkie połączenie w osi wschód–zachód. Po zakończeniu budowy ma umożliwić sprawny przejazd pociągów regionalnych i dalekobieżnych przez centrum miasta, bez konieczności zmiany kierunku jazdy.Malepszak podkreślił w rozmowie z PAP, że ukończenie inwestycji jest „niezbędne dla Łodzi, regionu i całego kraju”, a resort infrastruktury zrobi wszystko, by projekt został doprowadzony do końca, mimo ogromnych trudności technicznych.

Wykonawca tunelu, mimo publicznych wypowiedzi wiceministra i rosnącego zainteresowania opinii publicznej, wstrzymuje się od komentowania planów dotyczących ewentualnej zmiany technologii i nowego harmonogramu budowy.

Budowa tunelu pod Łodzią. Pod tymi budynkami ma przejść tarcza Katarzyna

W Warszawie zostanie zbudowany nowy tunel, kierowcy oszaleją z radości! Czekali na to od lat