Wiadomości

Pod kamienicą przy 6 Sierpnia przejdzie tunel KDP. Wspólnota musi wzmocnić budynek na własny koszt

2025-06-05 16:03

Przez centrum Łodzi przechodzić będzie tunel Kolei Dużych Prędkości. Po pierwszych oględzinach budynków, które znalazły się na trasie tunelu, okazało się, że wiele z nich jest w stanie awaryjnym. Problem w tym, że prac naprawczych nie wykona inwestor. Właściciele zaczynają otrzymywać pisma obligujące ich do wykonania napraw na własny koszt. - Wydrenują nasz fundusz do zera – mówi nam właściciel jednej z kamienic.

Pod kamienicą przy 6 Sierpnia przejdzie tunel KDP. Wspólnota musi wzmocnić fundamenty 

Trwają prace związane z budową drugiego tunelu pod Łodzią. Przez centrum miasta przechodzić będzie 4-kilometrowy odcinek tunelu Kolei Dużych Prędkości, który połączy dworzec Łódź Fabryczna z Retkinią. To inwestycja realizowana przez Centralny Port Komunikacyjny. Tunel dalekobieżny to kluczowy element tzw. linii „Y”, czyli projektowanej trasy Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem.

W kwietniu 2025 r. spółka CPK rozstrzygnęła przetarg na drążenie tunelu dla KDP w Łodzi. Trwają prace przygotowawcze do podpisania umowy z wykonawcą, co ma nastąpić niebawem. Wcześniej jednak, na etapie przygotowania projektu budowlanego, przeprowadzono oględziny wszystkich budynków, pod którymi będzie przechodzić tunel dalekobieżny. Jednym z nich jest kamienica przy ul. 6 sierpnia 49, będąca własnością wspólnoty mieszkaniowej.

- Mam tę wątpliwą przyjemność, że znaleźliśmy się na trasie tunelu KDP. Niestety, pomimo tego, że tunel nie jest naszym wymysłem, będziemy musieli jako wspólnota mieszkaniowa partycypować w kosztach jego budowy – mówi nam Tomasz Snopkiewicz, współwłaściciel kamienicy.

Po pierwszych ekspertyzach właściciele otrzymali pismo od Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego, z którego wynika, że strop konstrukcji podziemnej budynku jest w stanie awaryjnym. Zalecano wykonanie napraw we własnym zakresie. Dodatkowo zalecono jeszcze skucie luźnych tynków i założenie siatki ochronnej na elewację.

- Dom, który przechodzi okresowe kontrole techniczne i zostaje dopuszczony do użytkowania przez powiatowy inspektorat nadzoru budowlanego, nagle - jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki - dostał nakaz wykonania ponownej ekspertyzy i wzmocnień podpiwniczenia, gdzie jest wyraźnie napisane, że chodzi o planowaną budowę tunelu Kolei Dużych Prędkości. Wcześniej nie pojawiały się tego typu żądania wobec nas i wyraźnie jest to napisane – mówi nam Tomasz Snopkiewicz.

Właściciel budynku podkreśla, że prace naprawcze będą kosztowały kilkadziesiąt tysięcy złotych.

- Kamienica jest nieduża, wspólnota jest nieduża – to tylko czterech lokatorów. Nasz fundusz remontowy nie jest przygotowany na tego typu wydatki. Jesteśmy w tej chwili w stanie lekkiego wzburzenia, ponieważ wszystkie nasze plany dotyczące innych prac związanych z naszą kamienicą, którą staramy się utrzymywać w miarę dobrym stanie technicznym, nagle legły w gruzach. Jesteśmy pełni najgorszych myśli, co nas jeszcze czeka, co każą nam jeszcze robić, bo okazuje się, że inwestor nie może ingerować w konstrukcję budynku i nie może robić żadnych prac wewnątrz budynku. To niezgodne podobno z prawem o zamówieniach publicznych - wyjaśnia pan Tomasz i dodaje: - Po prostu trzeba skończyć cztery fakultety i prawo administracyjne, żeby to wszystko zrozumieć. 

Łódź Radio ESKA Google News

CPK: PINB stwierdził zły stan techniczny budynków

Rodzi się pytanie, dlaczego osoby prywatne mają ponosić koszty w związku z inwestycją realizowaną przez CPK.

- Na etapie przygotowania projektu budowlanego, zostały przeprowadzone oględziny i sporządzona inwentaryzacja wszystkich budynków na trasie przebiegu tunelu dalekobieżnego CPK. W części budynków stwierdzono konieczność wykonania robót naprawczych i zabezpieczających. Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego (PINB) skontrolował stan budynków, nakazując przeprowadzenie zarządcom budynków prac związanych z ich doprowadzeniem do stanu, w którym można będzie bezpiecznie użytkować lokale zgodnie z prawem budowlanym – przekazało nam biuro prasowe CPK.

Spółka podkreśla, że nieprawdziwa jest teza, że wzmocnienie budynku to operacja na potrzeby budowy tunelu CPK, czyli że „koszty próbuje się przerzucać na właścicieli kamienic, pod którymi będzie się odbywało drążenie”, że „prace nie byłyby konieczne, gdyby nie budowa tunelu”.

- Fakty są takie, że PINB stwierdził zły stan techniczny budynków (m.in. zawilgocenie ścian piwnic, ugięcie i korozję belek stropowych oraz odsłonięte zbrojenia stropów) w chwili obecnej, czyli przed rozpoczęciem budowy tunelu. Obowiązkiem zarządcy budynku jest dbanie o jego należyty stan zgodnie z ustawą Prawo budowlane – czytamy w wiadomości nadesłanej przez CPK.

W dalszej części komunikatu spółka CPK podaje, że sfinansuje wszystkie prace związane z zaleceniami projektowymi dotyczącymi zabezpieczenia istniejącej zabudowy miejskiej na trasie tunelu, ale w postaci wzmocnień geotechnicznych (ograniczenie osiadania budynków na trasie tunelu) czy zabezpieczeń strukturalnych budynków (zwiększenia ich stabilności i bezpieczeństwa), ale nie prace związane z usuwaniem usterek stwierdzonych w kamienicach przed rozpoczęciem drążenia.

Przypomnijmy, że w maju spółka CPK podpisała umowę na wykonanie dodatkowych ekspertyz budynków w stanie złym i awaryjnym, które znajdują się na trasie drążenia tunelu KDP.

- Wybrany wykonawca przygotuje kompletną dokumentację aktualnego stanu technicznego wskazanych budynków i przeprowadzi postępowanie diagnostyczne. Do jego zadań będzie należało również sprawdzenie nośności, stateczności i bezpieczeństwa konstrukcji w obecnym stanie. Po zakończeniu ekspertyz przedstawi kompletny raport zawierający wnioski i zalecenia, w tym koncepcję zabezpieczeń lub naprawy dla każdego z budynków. Rekomendacje mogą też obejmować działania mające na celu polepszenie stanu technicznego badanych nieruchomości z uwzględnieniem ochrony konserwatorskiej – wyjaśnia CPK.

- Jesteśmy przerażeni, bo to się dopiero zaczyna. Na razie były tylko wstępne rozmowy, które już dały nam obraz tego, co nas czeka. Podejrzewamy, że wydrenują nasz fundusz do zera. Zamiast się zajmować dobrostanem tego budynku, będziemy realizować zadania dotyczące budowy tunelu KDP - kwituje Tomasz Snopkiewicz.

SHORT 1 DUDA-CPK