Shrinkflacja to zjawisko, które coraz mocniej odbija się na kieszeniach konsumentów. Polega ono na realnym zwiększeniu ceny produktów, poprzez zmniejszenie rozmiaru opakowania lub jego wagi. Cena opakowania produktu w sklepie pozostaje na pierwszy rzut oka taka sama, ale zmniejsza się jego waga lub ilość produktów w opakowaniu.
Ze zjawiskiem shrinkflacji postanowił zmierzyć się rząd francuski. Od 1 lipca 2024 r. supermarkety we Francji będą musiały informować konsumentów o różnicach w zawartości produktów, których cena nie zostanie zmniejszona. W praktyce nakłada to na sklepy obowiązek umieszczania na opakowaniach lub w ich pobliżu widocznej informacji, że ilość produktów w opakowaniu lub jego waga zmniejszyła się, a cena nie zmniejszyła się lub nawet została podniesiona. Informacja tak ma być widoczna przez 2 miesiące od wprowadzenia zmian w zawartości opakowania.
„Shrinkflacja to oszustwo i zamierzamy położyć mu kres. Chcę odbudować zaufanie konsumentów, a zaufanie idzie w parze z przejrzystością” – stwierdził cytowany przez agencję Reuters minister finansów Bruno Le Maire.
Przed zjawiskiem shrinkflacji ostrzegał też w ubiegłym roku polski Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów:
Polecany artykuł: