UOKiK nałożył kary na dwie firmy odzieżowe za wprowadzanie konsumentów w błąd poprzez podawanie nieprawdziwych informacji o składzie ubrań. Chodzi o firmę Lord z Krakowa oraz Polskie Składy Odzieżowe w Starem Bystrem, która sprzedaje ubrania pod marką Lavard.
Inspektorzy UOKiK postanowili sprawdzić sprzedawane przez obie firmy marynarki, garnitury i spodnie garniturowe. W tym celu w sklepach w całym kraju pobrali próbki do badań, a następnie przekazali je do akredytowanego Laboratorium Produktów Włókienniczych i Analizy Instrumentalnej UOKiK w Łodzi. Pracownicy laboratorium sprawdzali, czy prawdziwe są deklaracje producentów, np. o ilości wełny, bawełny czy poliestru. Jak się okazało, klienci obu marek w wielu przypadkach byli wprowadzani w błąd. Spośród badanych 27 próbek ubrań marki Lavard aż 24 nie miało deklarowanego składu surowcowego, a z 11 próbek ubrań marki Lord deklarowanego składu surowcowego nie posiadało 10.
- Przykładowo zgodnie z deklaracją na etykiecie spodnie miały być wykonane z materiału, który zawierał 70 proc. wełny - w rzeczywistości wełny całkowicie brakowało - poinformował prezes UOKiK Tomasz Chróstny. - Gdyby konsumenci mieli rzetelne i prawdziwe informacje o składzie odzieży, mogliby nie zdecydować się na zakup.
Chróstny zwrócił uwagę, że konsumenci nie mogą samodzielnie zweryfikować składu surowcowego odzieży i muszą ufać informacjom na etykiecie.
- Dla wielu osób taka informacja jest bardzo ważna - ma wpływ na cenę, sposób konserwacji czy zastosowanie - podkreślił prezes UOKiK.
Polecany artykuł:
Na obie firmy zostały nałożone kary finansowe. Polskie Składy Odzieżowe (Lavard) muszą zapłacić 3.830.838 zł, a firma Lord – 213.478 zł. Ponadto, po uprawomocnieniu się decyzji, przedsiębiorcy będą musieli opublikować na swoich stronach internetowych informacje o decyzjach prezesa UOKiK. Dodatkowo takie oświadczenie pojawi się w sklepach stacjonarnych Lavard.
Decyzje nie są prawomocne, przysługuje od nich odwołanie do sądu.
To kolejne już firmy ukarane przez UOKiK za wprowadzania w błąd konsumentów kupujących odzież. W marcu 2022 r. łącznie ponad 2,1 mln zł kary otrzymali producenci męskiej odzieży wizytowej: Kubenz, Recman i Dastan Logistics.
Polecany artykuł: