Cała prawda o all inclusive. Kto jeździ, a kto omija biura podróży z daleka?

i

Autor: pixabay

Podróże

Ogromna kara dla biura podróży. UOKiK dopatrzył się nieprawidłowości w umowach

2025-02-17 11:33

Ponad 20 mln zł kary nałożył prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na biuro podróży Exim. Powodem ma być wprowadzanie jednostronnych zmian w warunkach wycieczek bez podstawy w umowie. Touroperator odniósł się do stawianych przez UOKiK zarzutów.

UOKiK nałożył ogromną karę na biuro podróży

W ocenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, spółka Exim bezprawnie wprowadzała jednostronnie zmiany w warunkach zakupionych przez turystów wycieczek, nie mając do tego podstaw w zawartej z konsumentem umowie. Modyfikacje obejmowały między innymi zmianę hotelu, brak klimatyzacji w obiekcie czy wyłączenie basenu z użytku. Ponadto, zgodnie z informacją UOKiK, spółka nie informowała konsumentów o możliwości bezkosztowego rozwiązania umowy, a także wprowadzała w błąd co do warunków uzyskania uzasadnienia wysokości opłaty za odstąpienie od umowy.

Urząd przypomniał, że aby organizator turystyki mógł dokonywać w sposób jednostronny nieznacznych zmian warunków umownych, konieczne jest, aby zastrzegł dla siebie w umowie takie uprawnienie.

"W przypadku umów, które stosowało biuro podróży Exim, takiej klauzuli nie było. W związku z tym wszelkie zmiany warunków umownych spółka Exim powinna wprowadzać za zgodą klienta, co nie miało miejsca. W efekcie konsumenci, którzy nie godzili się na zmiany i rezygnowali z wyjazdów, byli niesłusznie obciążani opłatami za odstąpienie od umowy" - wyjaśnił Urząd.

 Zdaniem UOKiK, biuro podróży nie udzielało ponadto konsumentom pełnej informacji, powiadamiając ich o propozycji wprowadzenia do umowy zmian o charakterze znaczącym. "W sytuacji, gdy organizator proponuje konsumentowi istotną modyfikację warunków kontraktowych (np. zmianę terminu wycieczki, miejscowości zakwaterowania), powinien jednocześnie poinformować o prawie do rezygnacji i zwrocie wszystkich wpłaconych środków" - przypomniał Urząd.

 "Konsumenci dowiadywali się, że albo mogą zmianę przyjąć, albo zrezygnować z wyjazdu i przyjąć voucher bądź inną wycieczkę z oferty. Takie działanie wprowadzało konsumentów w błąd poprzez stosowanie procedur, które zachęcały do akceptacji proponowanej zmiany bądź do wyboru bonów zamiast uzyskania zwrotu w formie pieniężnej" - podano.

Łódź Radio ESKA Google News
Autor:

UOKiK dopatrzył się bezprawnych praktyk wobec klientów 

UOKiK zakwestionował również bezprawne praktyki Exim wobec klientów, którzy sami rezygnowali z wykupionego wyjazdu, obejmującego przelot samolotem rejsowym. Urząd podkreślił, że zgodnie z przepisami, jeżeli klient odstępuje od umowy przed rozpoczęciem wycieczki, wówczas organizator turystyki ma prawo do obciążenia go opłatą za rezygnację, a jej wysokość wynika z treści umowy albo jest ustalana indywidualnie.

 "W przypadku opłaty wyliczanej indywidualnie konsument ma prawo żądać od organizatora uzasadnienia jej wysokości. Exim uznał, że z takim żądaniem konsument powinien wystąpić w ciągu 7 dni od zakończenia wycieczki. Nie miało to żadnych podstaw prawnych, a mogło być uciążliwe w przypadku dochodzenia roszczeń" - wyjaśnił UOKiK.

W związku z zarzutami prezes UOKiK nałożył ponad 20 mln zł kary na firmę Exim. W komunikacie podkreślono, że spółka zaniechała praktyk kwestionowanych przez prezesa UOKiK, a decyzja nie jest prawomocna. Biuro podróży odwołało się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - po uprawomocnieniu, spółka Exim poinformuje konsumentów o treści decyzji i zwróci niesłusznie pobrane opłaty za odstąpienie od umowy. Klienci, którzy nie wykorzystali otrzymanych voucherów lub nie skorzystali z zastępczych wydarzeń, będą również mogli żądać zwrotu pieniędzy

 "Konsumenci muszą mieć pewność, że warunki umów, które podpisują, będą przestrzegane. Kupując zorganizowany wyjazd nie mogą czuć się jak podróżujący w nieznane. Niedopuszczalne jest wprowadzanie jednostronnych zmian w warunkach wycieczek bez podstawy w umowie, brak rzetelnych informacji o prawach konsumentów, w tym o możliwości bezkosztowego rozwiązania umowy w przypadku zmiany istotnych postanowień" - powiedział, cytowany w informacji, prezes UOKiK Tomasz Chróstny. "Działania Exim ograniczały prawa konsumentów i podważały ich zaufanie do spółki" - dodał.

Exim nie zgadza się z decyzją UOKiK

Biuro podróży Exim nie zgadza się z decyzją wydaną przez UOKiK i podkreśla, że sprawa dotyczy 2020 roku. 

- "Chcemy podkreślić, jak istotna jest dla nas transparentność. We wszystkich naszych działaniach dbamy w EXIM tours o jak najlepszą relację z Klientami. Szanujemy potrzeby każdego z nich i mamy jego korzyść zawsze na względzie. Cytując treść decyzji opublikowanej przez Urząd „Spółka zaniechała kwestionowanych przez Prezesa UOKiK praktyk”. Nie zgadzamy się z wydaną przez UOKiK decyzją, czego konsekwencją było złożenie odwołania do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Decyzja nie jest prawomocna" - poinformowali nas przedstawiciele EXIM tours.

W dalszej części komunikatu czytamy: "Biuro podróży EXIM tours podjęło działania oczekiwane przez UOKiK natychmiast po otrzymaniu uwagi Urzędu w 2020 roku. Zawsze honorowaliśmy prawo do odstąpienia od umowy w przypadku istotnych zmian w zapisach. Już w 2020 roku (w czasie trwania pandemii covid), czyli niezwłocznie po uwadze ze strony UOKiK, zmodyfikowaliśmy odpowiednio nasze komunikaty, aby były precyzyjne i nie pozostawiały wątpliwości. Cytując treść decyzji opublikowanej przez Urząd „Spółka zaniechała kwestionowanych przez Prezesa UOKiK praktyk”. O dalszym postępowaniu zadecyduje Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumenta, do którego EXIM tours się odwołało. Decyzja UOKiK nie jest prawomocna".

Oto najbogatsze kraje w Europie. Raport WorldAtlas

Wakacje z Pazurami nie dla zwykłych Polaków. Za kilka dni z Edytą i Czarkiem trzeba słono zapłacić