Stosowane przez Amazon procedury umożliwiające jednostronną zmianę cen od nowego okresu subskrypcyjnego są niezgodne z prawem – uznał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Chodzi o sytuację, gdy do konta klienta przypisana jest karta płatnicza, a operator przyznaje sobie prawo do automatycznego pobrania opłaty w nowej wysokości na kolejny okres subskrypcji. Zdaniem UOKiK w takich przypadkach istotne warunki, w tym przede wszystkim zmieniona cena usługi, nie powinny wiązać konsumentów, jeżeli nie wyrażą oni świadomej zgody na przedłużenie subskrypcji na nowych warunkach.
- W przypadku zyskujących na popularności usług subskrypcji konsumenci ufają usługodawcy i powierzają swoje dane z karty płatniczej, by regularnie móc korzystać z dostępu i opłacać swoje zobowiązania. Nie znaczy to, że od tego momentu operatorzy mogą bez ich zgody pobierać opłaty wyższe niż te, na które wcześniej konsumenci się zdecydowali - podkreśla prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.
W ocenie prezesa UOKiK nowa cena lub inne nowe istotne warunki umowy mogą być wprowadzone od kolejnego okresu subskrypcyjnego tylko za uprzednią zgodą konsumenta. Tym samym niedopuszczalne jest automatyczne pobieranie opłat według zmienionego cennika z podpiętej do konta karty płatniczej lub jednostronne wprowadzanie istotnych zmian w warunkach umownych.
- W sytuacji zmiany ceny nie wystarczy sam fakt poinformowania z wyprzedzeniem o zmianie cenników. Konsument musi mieć możliwość akceptacji nowej ceny usługi, w ramach której podejmie świadomą decyzję o ewentualnym przedłużeniu trwania umowy na zmienionych warunkach - wyjaśnia Tomasz Chróstny.
Działania UOKiK wobec Amazona zostały zakończone na etapie postępowania wyjaśniającego, podczas którego wypracowano rozwiązania korzystne dla konsumentów. Zgodnie z ustaleniami, Amazon ma wysłać do swoich obecnych klientów zawiadomienia, że postanowienia dotyczące zmian warunków umownych, a także inne zakwestionowane klauzule nie będą stosowane. Dla nowych klientów wprowadzone zostaną natomiast nowe warunki umowne.
„W wyniku rozmów z UOKiK zmieniliśmy regulamin Prime, aby zwiększyć transparentność procesów dla polskich konsumentów” – poinformował Amazon w komunikacie prasowym.
Zakończone postępowanie wobec Amazona to część szerszych analiz prowadzonych przez UOKiK na rynku subskrypcji. Obecnie UOKiK prowadzi postępowania w sprawie usług subskrypcyjnych oferowanych przez marki: Apple, Disney+, Google (z YouTube Premium), HBO Max, Microsoft (z GamePass), Netflix oraz Sony (z PlayStation Plus).
Polecany artykuł: