Turbulencje dla wielu pasażerów stanowią najbardziej „znienawidzoną” część latania. Choć są bardzo nieprzyjemne, to zazwyczaj nie są niebezpieczne i przeważnie ograniczają się do chwilowych wstrząsów czy gwałtownych ruchów samolotu.
Serwis Turbli, zajmujący się przewidywaniem turbulencji, przeanalizował 150 tys. połączeń lotniczych zrealizowanych na całym świecie w 2023 roku i na tej podstawie stworzył ranking tras, na których istnieje największe prawdopodobieństwo wystąpienia turbulencji. Trasy zostały uszeregowane wg „współczynnika rozpraszania wirów”, który eksperci Turbli opisują jako „miarę intensywności turbulencji w danym miejscu”. W rankingu wyszczególniono 4 poziomy turbulencji: lekkie (0-20), umiarkowane (20-40), silne (40-80) i ekstremalne (80-100).
Za najbardziej „niespokojną” trasę w Europie uznano połączenie z Mediolanu do Genewy ze współczynnikiem turbulencji na poziomie 16.398. Kolejne miejsca zajęły połączenia z Mediolanu do Zurychu (16.016) i z Genewy do Zurychu (14.964).
Polecany artykuł:
Trasy lotnicze w Europie z najwyższym współczynnikiem turbulencji w 2023 roku:
- Mediolan (Włochy) - Genewa (Szwajcaria) – 16.398 (214 km)
- Mediolan (Włochy) - Zurych (Szwajcaria) – 16.016 (203 km)
- Genewa (Szwajcaria) - Zurych (Szwajcaria) – 14.964 (230 km)
- Marsylia (Francja) - Zurych (Szwajcaria) – 13.987 (517 km)
- Lublana (Słowenia) - Zurych (Szwajcaria) – 13.878 (471 km)
- Nicea (Francja) - Bazylea (Szwajcaria) – 13.876 (438 km)
- Nicea (Francja) - Zurych (Szwajcaria) – 13.760 (434 km)
- Ereywań (Armenia) - Tbilisi (Gruzja) – 13.758 (175 km)
- Bazylea (Szwajcaria) - Wenecja (Włochy) – 13.713 (437 km)
- Frankfurt nad Menem (Niemcy) - Turyn (Włochy) – 13.653 (541 km)
W czołowej „dziesiątce” rankingu dominują połączenia w rejonie alpejskim. Zdaniem ekspertów z Turbli, powodem takiego stanu rzeczy są turbulencje fal górskich nad Alpami.