Naukowcy podkreślają, że wczesne dojrzewanie to okres, w czasie którego tożsamość zaczyna się kształtować. W tym czasie nastolatki uczą się relacji interpersonalnych oraz zaczynają się poruszać w złożonych kontekstach społecznych. Współcześnie ten etap rozwoju wiąże się nierozerwalnie z funkcjonowaniem w mediach społecznościowych.
- Wiele kluczowych doświadczeń społecznych we wczesnym okresie dorastania ma miejsce w środowisku internetowym. W tym wieku większość młodych ludzi nabywa swój pierwszy pierwszy smartfon, a urządzenia mobilne stają się podstawową formą komunikacji i rozrywki. Nakładające się na siebie przejścia w wiek dojrzewania i w świat online stwarzają wyjątkowe możliwości pozytywnego rozwoju, jak również nowe zagrożenia i słabości - piszą naukowcy z National Scientific Council on Adolescence.
Jak podaje portal antyweb.pl, badacze z Uniwersytetu Karoliny Północnej postanowili sprawdzić na podstawie badań obrazowych, czy korzystanie z mediów społecznościowych wpływa bezpośrednio na funkcjonowanie mózgu, dlatego poddawali młodzież w wieku 12-15 lat okresowym badaniom metodą rezonansu magnetycznego. W eksperymencie wzięło udział 169 uczniów.
Podczas badania czynnościowego mózgu MR uczestnicy grali w nietypową grę. Za dobre wyniki byli nagradzani uśmiechniętymi minami rówieśników, zaś za złe - szyderczymi.
Okazało się, że u młodych osób deklarujących częste korzystanie z mediów społecznościowych zaobserwowano zmiany w funkcjonowaniu mózgu. Inaczej reagowali oni na informacje zwrotne od rówieśników w porównaniu z osobami rzadziej korzystającymi z social mediów. Najprościej rzecz ujmując, wykazywali się nadwrażliwością na reakcje rówieśników, co można było zaobserwować w badaniu czynnościowym MR.
Jak na razie naukowcy nie wiedzą, jaki to będzie miało wpływ na późniejsze życie nastolatków, ponieważ nikt do tej pory nie przeprowadził takich badań.