Łodziarnia/Drożdżarnia się zamyka. Nie przetrwała zamknięcia ulicy Sienkiewicza
W Łodzi trwają prace związane z budową drugiego tunelu kolejowego. Przez centrum miasta przechodzić będzie nie tylko tunel średnicowy, nazywany łódzkim metrem, ale także 4-kilometrowy tunel Kolei Dużych Prędkości, który połączy dworzec Łódź Fabryczna z Retkinią. To inwestycja realizowana przez Centralny Port Komunikacyjny (inwestorem tunelu średnicowego jest PKP PLK).
Pod koniec marca, w związku z budową komory końcowej tunelu KDP, zamknięto dla ruchu ulicę Sienkiewicza na odcinku od Traugutta do Narutowicza. Jezdnia ma być zamknięta przez co najmniej 13 miesięcy. Ograniczono w tym miejscu także ruch pieszy. Przedsiębiorcy z Sienkiewicza zostali otoczeni blaszaną zaporą, oddzielającą ich od terenu budowy. Na tym odcinku działają dwa lokale gastronomiczne, fryzjer, sklep odzieżowy, punkt z kosmetykami. Jest też centrum rehabilitacji, kancelaria radców prawnych i kancelaria notarialna. Już w kwietniu przedsiębiorcy mówili o tym, że zostali de facto odcięci od klientów. Do lokali znajdujących pod numerami 13 i 15 można dostać się na piechotę od ulicy Traugutta. Kamienica pod numerem 9 znalazła się po drugiej stronie metalowego ogrodzenia.
- Na chodniku postawili znak zakazu ruchu pieszych, który ludzie różnie odczytują. Wiele osób idących Traugutta dochodzi do Sienkiewicza i zawraca. Widać to po naszej sytuacji ekonomicznej. Wczoraj przez osiem godzin pracy wystawiliśmy 34 paragony. Mamy teraz 30 proc. ruchu – mówiła nam tuż po zamknięciu ulicy Małgorzata Henczke z Łodziarni/Drożdżarni. - Nie wyobrażam sobie tej sytuacji. Gdybyśmy na przykład wiedzieli o tym w październiku, to zapewne byśmy się zastanawiali, czy w ogóle otworzyć sezon.
Po dwóch miesiącach właścicielka lodziarni ogłosiła w mediach społecznościowych, że zmuszona jest zamknąć lokal: - Kres naszej długoletniej działalności właśnie naszedł. Jeśli uda nam się, to będziemy prowadzić sprzedaż lodów i piec drożdżówki jeszcze do września. Niestety liczba klientów w tym roku nie pozwala nam myśleć o przyszłości, dlatego czas zwijać żagle.
Łodziarnia/Drożdżarnia ma funkcjonować do końca września.
Polecany artykuł:

CPK o organizacji ruchu na Sienkiewicza
Urząd Miasta Łodzi podkreśla, że budowa tunelu nie jest inwestycją miejską, tylko realizowaną przez Centralny Port Komunikacyjny.
- Inwestycja jest realizowana na podstawie specustawy, która na tym etapie nie nakłada na inwestora obowiązku konsultowania z miastem sposobu prowadzenia robót, ale także organizacji ruchu. W związku z tym nasze możliwości są mocno ograniczone – mówił nam Jacek Tokarczyk, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Łodzi i dodał, że wszystkie kamienice na wyłącznym z ruchu odcinku są własnością prywatną, więc miasto nie ma możliwości wprowadzenia żadnych rekompensat dla przedsiębiorców.
Pytaliśmy inwestora, czy możliwe jest przeorganizowanie ruchu w taki sposób, żeby piesi mogli swobodnie poruszać się ulicą Sienkiewicza.
- Taka zmiana nie jest na razie możliwa. Jest to związane z koniecznością wykonania, biegnącej prostopadle do ulicy Sienkiewicza, przesłony między tunelami CPK i PLK, realizowanej w technologii jet-grouting. Technologia ta polega na wtłaczaniu w grunt zaczynu cementowego pod ciśnieniem w celu stworzenia kolumn cemento-gruntu, które finalnie uformują sztywną i wytrzymałą przesłonę o grubości ok. 1.2 metra, minimalizującą wpływ budowy jednego tunelu na drugi, a tym samym zwiększającą bezpieczeństwo realizowanych prac. Przesłona stanowiła będzie wzmocnienie podłoża gruntowego w trakcie realizacji robót tunelowych. Prace te muszą zostać wykonane przed przejściem tarczy TBM, zarówno tarczy PLK jak i CPK, tak aby sam proces realizacji przesłony nie oddziaływał negatywnie na konstrukcję tunelu. Przykładamy najwyższą wagę, żeby tymczasowa organizacja przygotowana była w sposób jak najmniej uciążliwy dla mieszkańców i dla najemców lokali usługowych – przekazało nam biuro prasowe CPK.