Do Łodzi wraca kolejowe połączenie międzynarodowe
W grudniu, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy, na tory wyjedzie nocny pociąg, który połączy Chełm z Berlinem, zatrzymując się m.in. w Warszawie i Łodzi. To będzie duże udogodnienie dla podróżnych z centralnej Polski, którzy teraz muszą przesiadać się w Kutnie, Poznaniu czy Warszawie, by dojechać do stolicy Niemiec.
Dzięki nowemu połączeniu będzie można dotrzeć w godzinach porannych do Berlina. Co istotne, pociąg umożliwi także dojazd do Chełma i Lublina, a dalej – dzięki odpowiednim przesiadkom – również do Kijowa. Ostatni raz pociąg międzynarodowy zatrzymał się w Łodzi 20 lat temu. Dokładnie 9 grudnia 2005 r. Był to skład "Bohemia", kursujący na trasie Warszawa – Praga. Od tamtej pory miasto pozostawało poza bezpośrednimi trasami zagranicznymi.

Nowe kierunki PKP Intercity. Na liście Berlin, Lipsk i Wiedeń
Łódzkie połączenie do Berlina to tylko część szerszego planu rozbudowy siatki międzynarodowych tras kolejowych. PKP Intercity oraz Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziały znaczące wzmocnienie oferty zagranicznej, która wejdzie w życie pod koniec 2025 roku. Wśród nowości znajdziemy m.in. dwa nowe połączenia do niemieckiego Lipska. Jeden skład będzie kursować z Krakowa, a drugi wyjedzie z Przemyśla i będzie zatrzymywać się m.in. w Tarnowie i Rzeszowie. Oba będą zatrzymywać się m.in. we Wrocławiu. W Lipsku będzie można przesiąść się na pociąg do Monachium, Frankfurtu czy Stuttgartu.
Kolejna nowość to połączenie Poznania z Wiedniem. Obecnie kursujący pociąg z Wrocławia do stolicy Austrii będzie miał wydłużoną trasę i rozpocznie bieg w stolicy Wielkopolski. W grudniowym rozkładzie jazdy pojawi się też połączenie Kraków – Praga. Dodatkowo ma być więcej kursów ze stolicy Małopolski do Wiednia.
Zwiększy się też częstotliwość kursów na trasie do Wilna przez Kowno. Choć przesiadka na granicy w Mockavie zostanie utrzymana, nowe kursy poprawią dostępność tej trasy. Jak informuje Portal Kolejowy, trwają także rozmowy nad uruchomieniem nowego połączenia do Chorwacji, choć projekt ten wciąż jest na etapie uzgodnień międzynarodowych.
To kiedyś była kolejowa stolica Polski. Dziś stoi tam wyjątkowy skansen lokomotyw