„Faustyna” przebiła trzeci z czterech tuneli kolejowych pod Łodzią

i

Autor: PKP PLK

Łódź

„Faustyna” przebiła trzeci z czterech tuneli kolejowych pod Łodzią. Prace idą szybciej niż planowano

2024-07-01 11:23

Maszyna TBM „Faustyna” wydrążyła już trzeci z czterech jednotorowych tuneli kolejowych pod Łodzią. Choć harmonogram przewidywał zakończenie drążenia tunelu w lipcu, przebicie ściany podziemnego przystanku Łódź Koziny nastąpiło w piątek (28 czerwca). Przed „Faustyną” do wykonania pozostała jeszcze jeden tunel w kierunku Łodzi Kaliskiej.

W piątek (28 czerwca) maszyna TBM „Faustyna” przebiła ścianę podziemnego przystanku Łódź Koziny. Drążenie trzeciego z czterech jednotorowych tuneli kolejowych na podziemnej trasie Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec zakończyło się szybciej niż zakładał harmonogram, który przewidywał zakończenie prac w lipcu.

Budowa tunelu o długości 748 metrów (od komory startowej przy ul. Żniwnej do przystanku Łódź Koziny) trwała 122 dni. Maszyna drążyła średnio 6 metrów dziennie i montowała jednocześnie obudowę. Nowo wybudowany tunel jest już drugą nitką, która połączy główny tunel średnicowy ze stacją Łódź Żabieniec.

Wkrótce TBM „Faustyna” zostanie przeniesiona z poziomu -3 przystanku Koziny na poziom -2, po czym przystąpi do drążenia nitki o długości 696 m z przystanku Łódź Koziny do komory przy al. Unii Lubelskiej. Rozpoczęcie budowy czwartego, ostatniego tunelu w kierunku stacji Łódź Kaliska planowane jest na wrzesień. Budowa jednotorowych tuneli, które połączą stacje Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec z dwutorowym tunelem głównym w kierunku Łodzi Fabrycznej, ma zakończyć się w styczniu 2025 r.

Pod koniec czerwca drążenie tunelu głównego wznowiła większa maszyna TBM „Katarzyna”. Równocześnie trwa wzmacnianie gruntu pod budynkami znajdującymi się na trasie tunelu. Ze względów bezpieczeństwa na czas przejścia TBM pod daną posesją mieszkańcy budynków znajdujących się na trasie tunelu zostaną przeniesieni tymczasowo do innych lokali. Cały czas trwają też prace przy budowie trzech podziemnych przystanków: Łódź Śródmieście (u zbiegu ul. Zielonej, Zachodniej i al. Kościuszki), Łódź Polesie (obok Manufaktury) i Łódź Koziny (u zbiegu ul. Drewnowskiej i al. Włókniarzy).

Trwa budowa podziemnego przystanku Łódź Śródmieście

i

Autor: PKP PLK

Termin zakończenia budowy tunelu pod Łodzią, rozpoczęcie testów i odbiorów zaplanowano na czerwiec 2026 r. Uruchomienie pociągów planowane jest na rozkład jazdy od grudnia 2026 r.

Łódź ta sama, ale nie taka sama. Jak w okresie PRL-u nazywały się łódzkie ulice?
Pytanie 1 z 15
Dawna ul. 22 Lipca to obecnie:
MPK Łódź wycofuje kultowe tramwaje