Podczas targów lotniczych Aircraft Interiors Expo w Hamburgu zaprezentowano projekt dwupoziomowych, luksusowych siedzeń w samolotach. Jego autor – projektant Alejandro Núñez Vicente – już wcześniej zaskoczył branżę lotniczą wizją dwupoziomowych siedzeń w klasie ekonomicznej. Teraz poszedł o krok dalej i stworzył luksusowe miejsca dla pasażerów pierwszej klasy i klasy biznes.
Przedstawiona przez młodego projektanta koncepcja zakłada usunięcie schowka nad głową pasażera i umieszczenie dwóch poziomów siedzeń w jednej kabinie, tak aby jeden pasażer siedział bezpośrednio nad drugim. Takie rozlokowanie miejsc nie tylko pozwoliłyby zmieścić w kabinie więcej siedzeń, ale także, jak podkreśla cytowany przez CNN autor projektu, zapewniłoby pasażerom klasy biznesowej większy komfort w czasie podróży.
Polecany artykuł:
Jednym z założeń tej kontrowersyjnej koncepcji jest zapewnienie pasażerom większej przestrzeni na nogi. Efekt ten Alejandro Núñez Vicente planuje osiągnąć, usuwając rząd siedzeń znajdujący się bezpośrednio przed pasażerem i przenosząc go do góry. W ten sposób pasażerowie siedzący na dole mogliby spokojnie wyprostować nogi pod siedzeniem znajdującym się powyżej. Ponadto zaprezentowany w Hamburgu projekt umożliwia przekształcenie przestronnego siedzenia w łóżko i stworzenie zamkniętej, prywatnej przestrzeni dla pasażerów.
Dolny poziom został zaprojektowany tak, aby był dostępny dla osób na wózkach inwalidzkich. Z kolei górny poziom, na który trzeba wejść po schodach, ma oferować szerokie siedzenie, na którym zmieszczą się nawet dwie osoby, co czyni go idealnym rozwiązaniem dla podróżujących razem par. Górne siedzenie oczywiście również może być rozłożone do pozycji leżącej.
Projekt dwupoziomowych siedzeń w samolotach budzie mieszane odczucia. Część osób krytykuje go za klaustrofobiczne wrażenia podczas podróży i wątpliwości co do bezpieczeństwa pasażerów. Inni chwalą go za efektywne wykorzystanie przestrzeni w samolocie i potencjalnie większy komfort podróży. Sam projektant wierzy, że dwupoziomowe siedzenia to przyszłość lotnictwa.