Płatnicy składek, którzy w ubiegłym roku zgłaszali do ubezpieczenia wypadkowego co najmniej 10 osób, mają czas na złożenie formularza ZUS IWA za rok 2023 tylko do 31 stycznia. Nie wszyscy przedsiębiorcy muszą jednak składać formularz. Dotyczy to tych płatników, którzy spełniają łącznie kilka warunków:
- byli zgłoszeni nieprzerwanie jako płatnicy składek na ubezpieczenie wypadkowe od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r. i co najmniej jeden dzień w styczniu 2024 r.
- zgłaszali do ubezpieczenia wypadkowego w ubiegłym roku średnio co najmniej 10 osób w miesiącu
- 31 grudnia 2023 r. byli wpisani do rejestru REGON
Dane z formularza ZUS IWA posłużą do ustalenia wysokość składki na ubezpieczenie wypadkowe, którą płatnik będzie opłacał przez kolejny rok składkowy (od 1 kwietnia 2024 roku do 31 marca 2025 roku).
- Płatników, którzy przekazali do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych informację ZUS IWA trzy razy z rzędu, czyli za trzy ostatnie lata kalendarzowe, w ustaleniu wysokości składki wypadkowej wyręczy ZUS. Do 20 kwietnia otrzymają oni na swoje konto na PUE ZUS zawiadomienie o wyliczonej wysokości stopy procentowej składki - wyjaśnia Iwona Kowalska-Matis, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w woj. dolnośląskim.
Polecany artykuł:
Pozostali płatnicy samodzielnie, zgodnie z przypisanym im kodem PKD, ustalają stopę procentową składki na ubezpieczenie wypadkowe, która jest zróżnicowana w zależności od stopnia ryzyka, uzależnionego od rodzaju prowadzonej przez nich działalności. Dla płatników zgłaszających do ubezpieczenia wypadkowego nie więcej niż 9 ubezpieczonych stopa procentowa składki na ubezpieczenie wypadkowe wynosi 50 proc. najwyższej stopy procentowej ustalonej na dany rok składkowy dla grup działalności.
Od 1 kwietnia 2024 r. zmieni się wysokość stopy procentowej ubezpieczenia wypadkowego. Nowe wartości stóp procentowych poznamy w marcu.
Formularz ZUS IWA powinien być przekazany do ZUS w takiej samej formie, w jakiej przekazywane są dokumenty ubezpieczeniowe. Jeśli przedsiębiorca składa dokumenty drogą elektroniczną, to również ZUS IWA należy wysłać przez internet. Gdy dokumenty są przekazywane w formie papierowej, IWA powinna być również złożona w wersji papierowej.