Tunel Kolei Dużych Prędkości w Łodzi coraz bliżej

i

Autor: CPK/mat.prasowe Tunel Kolei Dużych Prędkości w Łodzi coraz bliżej

CPK ogłosił drugi przetarg na budowę ponad 4-kilometrowego tunelu pod Łodzią

2023-03-03 10:04

Tunel Kolei Dużych Prędkości w Łodzi coraz bliżej. Centralny Port Komunikacyjny ogłosił drugi z przetargów na budowę ponad 4-kilometrowego tunelu pod Łodzią. Prace mają ruszyć jeszcze w 2023 roku na zachód od stacji Łódź Fabryczna. Nowy tunel będzie częścią linii Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław.

Już wkrótce rozpocznie się w Łodzi budowa ponad 4-kilometrowego tunelu Kolei Dużych Prędkości. Inwestycja została podzielona na trzy etapy. W ramach pierwszego etapu wykonane będą prace przygotowawcze przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, gdzie - po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna - będzie rozpoczynał się tunel. Drugim etapem będzie budowa komór dla automatycznej tarczy drążącej TBM: startowej (na Retkini) i wydobywczej (w sąsiedztwie ŁDK), a trzecim – drążenie właściwego tunelu kolejowego CPK.

- Przygotowania do budowy przebiegają zgodnie z planem, nie zwalniamy tempa - zapewnia rzecznik CPK Konrad Majszyk. - Mamy zarówno projekt budowlany, jak też pakiet decyzji środowiskowych i lokalizacyjnych. Dla pierwszego etapu budowy, czyli wzmocnienia fundamentów ŁDK, posiadamy też pozwolenie na budowę, a w ciągu najbliższych dni planujemy otworzyć oferty w przetargu na podbicie fundamentów ŁDK. W tym roku rozpoczniemy roboty przy budowie tunelu.

W tym tygodniu spółka CPK ogłosiła przetarg na drugi etap inwestycji, czyli wykonanie komory startowej i odbiorczej. Postępowanie prowadzone jest w trybie projektuj i buduj, a oferty można składać do 5 kwietnia. Projektowana na południowo-zachodnim końcu tunelu komora Retkinia będzie pełniła funkcję szybu startowego dla maszyny drążącej tunel, a docelowo będzie obiektem technicznym mieszczącym m.in. miejsce do ewakuacji, pomieszczenia techniczne i ewakuacyjne klatki schodowe. Natomiast komora Fabryczna będzie szybem demontażowym dla tarczy TBM i komorą rozjazdową.

W styczniu CPK złożył wiosek o dofinansowanie na budowę odcinka Łódź Fabryczna - Łódź Retkinia (tunel KDP) ze środków unijnego instrumentu CEF 2 „Łącząc Europę”. Wcześniej z CEF Reflow spółka otrzymała dofinansowanie w wysokości ok. 60 mln zł m.in. na przygotowanie projektu.

Tunel Kolei Dużych Prędkości w Łodzi coraz bliżej

i

Autor: CPK/mat.prasowe Tunel Kolei Dużych Prędkości w Łodzi coraz bliżej

Nowy tunel pod Łodzią będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim dla Kolei Dużych Prędkości. W Łodzi szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię przewidziane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w kierunku Poznania i Wrocławia.

Łódzki nauczyciel w dwie doby przebiegł ponad 300 kilometrów
Listen on Spreaker.