Tylko do 1 stycznia 2024 r. płatnicy składek mogą przekazywać do ZUS korekty dokumentów rozliczeniowych za okres od stycznia 1999 r. do grudnia 2021 r. Wcześniej - do końca 2021 r. - była taka możliwość bez ograniczenia w czasie. Natomiast za okres od stycznia 2022 r. błędy można korygować w ciągu kolejnych 5 lat od terminu płatności składek za dany miesiąc kalendarzowy.
Co grozi pracodawcom, którzy do końca grudnia nie zdążą dokonać korekt za okres 1999-2021?
- Nie ma przewidzianych sankcji dla płatnika z tego tytułu - informuje Iwona Kowalska-Matis, regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku. - Jeżeli pracodawca nie zdąży sporządzić korekt może poinformować ZUS o nieprawidłowościach, które mają wpływ na prawo do emerytury lub renty albo ich wysokości.
W takiej sytuacji ZUS przeprowadzi postępowanie wyjaśniające i jeżeli w jego wyniku wyda decyzję lub zapadnie wyrok sądu, ZUS będzie mógł sam skorygować na tej podstawie zapisy na koncie ubezpieczonego lub dokumenty na koncie płatnika (jeżeli nie upłynął 5-letni okres wskazany w art. 48d ustawy systemowej).
Przepis przejściowy (art. 11 ustawy zmieniającej) nie dotyczy możliwości składania pierwszorazowych dokumentów rozliczeniowych przez płatników składek oraz ZUS, a także korygowania dokumentów rozliczeniowych przez ZUS. Działania te ograniczone są w czasie jedynie przez art. 48d ustawy systemowej. Przepis ten ogranicza do 5 lat, licząc od dnia wymagalności składki, możliwość składania dokumentów rozliczeniowych przez płatnika składek oraz sporządzenia ich przez ZUS.
- Po tym terminie ZUS ma możliwość ewidencjonowania danych wyłącznie na kontach ubezpieczonych na podstawie prawomocnego orzeczenia sądu albo prawomocnej decyzji – podkreśla Iwona Kowalska-Matis.
Jeżeli nie upłynął termin wskazany w art. 48d ust. 1 ustawy systemowej zostało przyjęte, że po 1 stycznia 2024 r ZUS może korygować dokumenty rozliczeniowe za okres do grudnia 2021 r. na podstawie prawomocnej decyzji albo orzeczenia sądowego, od których przysługuje płatnikowi prawo do odwołania. W tych przypadkach, dane z dokumentów rozliczeniowych ewidencjonowane będą zarówno na koncie płatnika składek jak i ubezpieczonego. Będą mogły więc powodować zwiększenie albo zmniejszenie należności na kontach płatników składek.
Rzeczniczka apeluje o przeanalizowanie dokumentów rozliczeniowych, aby móc je jeszcze poprawić. Korekty dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych, co do zasady dokonuje się w programie Płatnik lub e-Płatnik. Niektórzy płatnicy (rozliczający składki do 5 osób) mogą zrobić to w formie papierowej. Konsekwencją przeprowadzonej korekty są często zmiany w zakresie wynagrodzeń, zasiłków i podatków.
Polecany artykuł: