Ocena stanu technicznego budynków została już wykonana na zlecenie CPK na etapie opracowania projektu budowlanego. Teraz planowane jest pogłębienie wcześniejszych analiz.
"Z uwagi na trudne warunki geotechniczne i stan istniejącej zabudowy w Łodzi, wykonamy kolejne badania stanu budynków nad tunelem dalekobieżnym między komorami Retkinia i Fabryczna. Ocena stanu technicznego budynków zostanie zaktualizowana jeszcze przed rozpoczęciem prac budowlanych" - poinformowała w specjalnym komunikacie spółka CPK.
"Przygotowując inwestycję, wyciągamy wnioski z prowadzonych obecnie prac tunelowych w Polsce, w tym w Łodzi i dlatego stosujemy dodatkowe zabezpieczenia. Nasz tunel będzie miał zupełnie inny przebieg i głębokość niż ten drążony obecnie w Łodzi przez PKP PLK. Tunel CPK przebiegać będzie na głębokości 25-35 metrów pod ziemią, co zmniejsza ryzyko wpływu na zabudowę powierzchniową" – powiedział prezes CPK Filip Czernicki.
Spółka CPK planuje zabezpieczenie kamienic na trasie tunelu pod centrum Łodzi. Przewiduje także tymczasowe przeprowadzki mieszkańców na czas przejścia tarczy drążącej, jak to dzieje się obecnie przy budowie tunelu średnicowego.
"Naszym priorytetem jest realizacja inwestycji kolejowej w Łodzi z troską o bezpieczeństwo mieszkańców i zachowaniem najwyższych standardów technicznych – podkreślił Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Tunel dalekobieżny CPK to kluczowy element tzw. linii „Y”, czyli projektowanej trasy Kolei Dużych Prędkości (KDP) między Warszawą, Centralnym Portem Komunikacyjnym, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Będzie on przebiegać przez centrum Łodzi pod istniejącą, gęstą zabudową.
Spółka CPK poinformowała, że dokumentacja projektowa tunelu wskazuje możliwe do zastosowania rodzaje wzmocnień geotechnicznych i zabezpieczeń strukturalnych, które są niezbędne dla ochrony budynków w obszarze oddziaływania tunelu. Pod bezpośrednim nadzorem inwestora maja byc prowadzone zabezpieczenia budynków, a konkretne rozwiązania techniczne mają być wybierane dla każdej lokalizacji na podstawie wyników ekspertyz.
CPK już realizuje dwa z trzech zaplanowanych kontraktów związanych z budową tunelu KDP. W pierwszym trwają prace przy wzmacnianiu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK).
"Wykonawca prowadzi zasadnicze roboty geotechniczne, polegające na wzmacnianiu fundamentów za pomocą kolumn +jet grounting+ i mikropali. Jest to jedna z najbardziej skomplikowanych budów geotechnicznych tego typu w Europie" - poinformowała CPK.
Drugi kontrakt to budowa komór dla tarczy drążącej tunel. Jedna taka komora powstaje już na Retkini. Druga zostanie zbudowana obok Dworca Łódź Fabryczna, a prace budowlane rozpoczną się po zakończeniu zabezpieczania budynku ŁDK, który stoi obok Dworca Fabrycznego. Tunel KDP będzie miał średnicę 14 m, a tarcza będzie go drążyć od komory startowej na Retkini w kierunku centrum Łodzi i zakończy prace w komorze odbiorczej "Fabryczna".
"Zgodnie z aktualnym harmonogramem, otwarcie ofert na wykonawcę tunelu zaplanowano na grudzień tego roku, a samo drążenie tunelu dla KDP ma rozpocząć się w czwartym kwartale 2026 r. Wcześniej przeprowadzone będą dodatkowe roboty zabezpieczające.
CPK informuje, że drążenie tunelu KDP ma się zakończyć do trzeciego kwartału 2028 r. Później prowadzone będą inne prace budowlane i montażowe w jego wnętrzu. Oddanie do użytku tunelu zaplanowane jest na rok 2032.
Tutaj musisz uważać na swój samochód. Miasta, w których najczęściej dochodzi do wypadków drogowych