Postępy przy budowie łódzkiego metra. Zakończyło się betonowanie podłoża pierwszego z tuneli

i

Autor: J.M

Tunel średnicowy

Postępy przy budowie "łódzkiego metra". Zakończyło się betonowanie podłoża pierwszego z tuneli

2024-12-12 16:45

Zakończyło się betonowanie podłoża w pierwszym z czterech kolejowych tuneli średnicowych budowanych w Łodzi. Do końca tygodnia podobne prace zakończą się w drugim tunelu, a do końca roku także trzeci tunel ma mieć już podłogę, na której układane będą instalacje i tory kolejowe.

"Pierwszy, niespełna 500-metrowy jednotorowy tunel prowadzący od ul. Srebrzyńskiej do przystanku Koziny zyskał właśnie podłoże. Układanie grubej na około 70 cm warstwy betonu trwało kilka dni i teraz rozpoczynamy podobną operację w drugim tunelu" - powiedział w czwartek Piotr Grabowski, rzecznik budowniczego tunelu - firmy PBDiM.

Tym razem maszyna do układania podłoża pokona 670 metrów od stacji Koziny do wyjścia tunelu przy ul. Skarpowej w kierunku Żabieńca, a później wróci trzecim tunelem do komory rozgałęźnej na Kozinach. Prace polegają na tym, że w okrągłej nawie tunelu specjalna maszyna wylewa betonową posadzkę, żeby utworzyć płaszczyznę pod budowę torowiska.

"Do betonowania dna tunelu używamy specjalistycznej maszyny gąsienicowej. W kilka minut formuje metr podłoża. Gdybyśmy używali tradycyjnej metody, operacja trwałaby dwa miesiące" - powiedział Grabowski.

Praca przy układaniu betonu polega na tym, że wozidła transportowe dostarczają gęstą masę betonową i zrzucają ją przed maszynę, a ta zgarnia materiał budowlany, układa go, ubija i poziomuje, pozostawiając za sobą równą powierzchnię. W dodatku maszyna od razu formuje zagłębienie dla instalacji odwadniającej. Kiedy całość zaschnie, powstaje stabilne podłoże pod podbudowę przyszłego torowiska.

"Prace przy drugim tunelu zakończą się jeszcze w tym tygodniu, a do końca roku skończymy betonowanie trzeciego odcinka. W czwartym tunelu prace rozpoczną się dopiero po rozebraniu maszyny drążącej, która po zakończeniu pracy w tunelu, nadal się w nim znajduje" - powiedział PAP Piotr Grabowski.

Równolegle z betonowaniem jednotorowych tuneli od Kozin w kierunku Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieniec trwają prace na wszystkich trzech poziomach stacji Łodź Koziny i Łódź Polesie i przy odtwarzaniu nawierzchni w rejonie powstającej stacji. Jeszcze przed świętami budowniczy tunelu - Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów zapowiedziało otwarcie dla ruchu ulicy Ogrodowej.

Z kolei na budowie dwutorowego tunelu między stacjami Polesie i Śródmieście na razie nie ma postępów. Po wrześniowej katastrofie budowlanej, kiedy zawaliła się część kamienicy przy Al. 1 Maja 23, większa tarcza TBM "Katarzyna" wznowiła co prawda pracę, ale została ponownie zatrzymana, kiedy czujniki wskazały na niestabilność budynku. Drążenie tunelu od Polesia do Śródmieścia ma zostać wznowione po ustabilizowaniu gruntu i budynków.

Tunel średnicowy ma połączyć Dworzec Fabryczny w Łodzi ze stacjami Łódź Kaliska (kierunek Sieradz, Kalisz) i Żabieniec (kierunek Kutno, Łowicz). Dzięki temu skróci się czas przejazdu pociągów na trasie Warszawa – Poznań i Wrocław.

7,5-kilometrowy tunel dzieli się na dwie części. Dwutorowy odcinek od Łodzi Fabrycznej do Kozin drąży większa z dwóch tarcz – Katarzyna. Przy drążeniu czterech jednotorowych tuneli na zachód od przystanku Koziny pracowała mniejsza tarcza – Faustyna. Zakończyła pracę 29 listopada.

Według obowiązującego wciąż planu drążenie tunelu powinno się zakończyć w połowie przyszłego roku, a pociągi miały pojechać tunelem z grudniowym rozkładem jazdy w 2026 r., ale wobec trzymiesięcznego już przestoju w drążeniu tunelu, już mówi się o zakończeniu inwestycji w 2027 r.

Tak wyglądała kiedyś łódzka Sukcesja

ESKA: Rzeźniczakowie już świętują. W sieci pokazali ogromną choinkę
Tak kiedyś wyglądała Łódź! Rozpoznaj miejsca po starych zdjęciach [QUIZ]
Pytanie 1 z 8
Co to za miejsce?
quizmiejsca