łódzkie ulice

Cmentarna po remoncie... znów do remontu. Kto odpowie za nieprawidłowości na drodze?

2025-01-28 15:18

Remont ulicy Cmentarnej zakończył się w połowie 2024. Inwestycja objęła przebudowę drogi wraz z infrastrukturą towarzyszącą, sieciową, trakcją tramwajową oraz zagospodarowaniem przestrzeni. I choć brzmi wszystko idealnie, ulica pół roku po modernizacji, znów potrzebuje remontu. A kto odpowie za nieprawidłowości? Mamy komentarz miasta oraz wykonawcy.

Remont ulicy Cmentarnej. Zakres prac

Remont ulicy Cmentarnej wiązał się z przebudową Legionów, Inwestycja objęła przebudowę ul. Cmentarnej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, sieciową, trakcją tramwajową oraz zagospodarowaniem przestrzeni.

Po modernizacji, jezdnia ulicy Cmentarnej jest nieco węższa i wykonana z kostki kamiennej. Ruch na niej pozostał dwukierunkowy. Przy ulicy Cmentarnej w obszarze skrzyżowania z ul. Legionów powstał plac miejski przeznaczony dla pieszych, jest także więcej miejsc parkingowych. Chodniki i pasy zieleni wzbogacono o nowo zasadzone drzewa.

Przy okazji remontu zmodernizowano też infrastrukturę podziemną. Odpowiednio przebudowane i modernizowane zostały wodociągi,  kanalizacja, sieć gazowa, elektroenergetyczna, sieci telekomunikacyjne, oświetlenie miejskie na słupach oraz na elewacjach, podświetlenie zieleni.

Cmentarna po remoncie... do remontu. Co na to miasto?

Wybór wykonawcy nastąpił 3 czerwca 2022 roku. Wtedy podjęto decyzję, że remont wykona firma Balzola Polska Sp. z o.o. i Lantania SA, czyli firmy, które znane są między innymi wielkiej przebudowy Legionów. Konsorcjum zajęło się także budową nowego Wydziału Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w Łodzi.

Wartość kontraktu na przebudowę Legionów wraz z Cmentarną wyniósł 111 628 051 zł netto. Remont 1,5 kilometrowego odcinka dwóch ulic zakończono w czerwcu 2024 roku, choć początkowo droga miała być oddana we wrześniu 2023 roku. 

Na stronie internetowej wykonawcy, Balzola Polska, możemy znaleźć informację, że remont od początku sprawiał spore problemy.

"W ulicy Cmentarnej zwiększono zakres przebudowy wodociągu z pierwotnych 103 m do ponad 500 m, obejmując przebudową sieci cały odcinek przedmiotowej ulicy. Zamienna dokumentacja projektowa dla tego zakresu prac została przekazana wykonawcy w lipcu 2023, zasadna wartość prac w formie protokołu konieczności potwierdzona została we wrześniu, natomiast ich zlecenie w formie aneksu do Umowy wykonawca otrzymał w grudniu 2023, a więc znacząco po pierwotnym terminie zakończenia inwestycji. (...) To wszystko spowodowało, że prace zasadnicze musiały być wykonywane w warunkach zimowych, co wymagało stosowania dodatkowych narzędzi takich jak: specjalistyczna chemia budowlana, montaż namiotów, czy wykorzystanie nagrzewnic bądź mat grzewczych(...) Warto podkreślić, że ten zakres prac nie był ujęty w dokumentacji przetargowej. Tak znacząca zmiana wymagała przeorganizowania ustalonego fazowania prac i wynikającego z nich harmonogramu robót, a co za tym idzie zaangażowania dodatkowych sił i zapewnienia środków, aby wykonać to zadanie. Po podpisaniu kontraktu wykonawca przystępuję do mobilizacji sił na kontrakcie według jego wytycznych. W momencie zmiany reguł gry w trakcie realizacji, gdzie gros prac rozbiórkowych była już wykonana, przeorganizowanie się w szybkim tempie, aby dostosować się do nowych zapisów w kontrakcie jest dużym wyzwaniem. " - wyjaśniała firma. 

Niestety, minęło ponad pół roku od modernizacji Cmentarnej, a droga już posiada wiele nieprawidłowości, które utrudniają poruszanie się kierowcom i pieszym. Kto teraz za nie odpowie i kiedy? Zwróciliśmy się z zapytaniem do Urzędu Miasta.  

"Wykonawca na swój koszt w ramach gwarancji będzie musiał dokonać napraw. Wykona to przy bardziej sprzyjającej pogodzie" - przekazał nam Tomasz Andrzejewski z Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi.

Otrzymaliśmy jednak sprostowanie od wykonawcy. Okazuje się, ze jednak sprawa wcale nie jest taka prosta.

"Z uwagi na pojawiające się w mediach łódzkich artykuły na temat degradacji nawierzchni na ul. Cmentarnej w Łodzi oraz wypowiedzi przedstawicieli Zamawiającego (Zarząd Inwestycji Miejskich w Łodzi oraz Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi reprezentujące Miasto Łódź), którzy wprowadzają opinię publiczną w błąd sugerując, że przyczyna tej degradacji leży po stronie Wykonawcy-Balzola Polska, a prace naprawcze, w ramach gwarancji Wykonawcy są uzgodnione, z całą stanowczością oświadczamy, że nie zgadzamy się ze stwierdzeniami iż winę za zaistniałą sytuację ponosi Generalny Wykonawca i naprawa będzie obciążać firmę Balzola Polska. Kwestia przyczyn zaistniałej sytuacji, a w konsekwencji odpowiedzialności stron, w momencie udzielenia przez Zamawiającego wypowiedzi nie została jeszcze zbadana ani rozstrzygnięta. Co więcej, dialog w tej sprawie trwa. Dlatego uważamy, że retoryka przyjęta przez Zamawiającego wskazująca Wykonawcę jako podmiot odpowiedzialny wymaga sprostowania. Na chwilę obecną, zgodnie z ustaleniami jakie podjęły obie strony (Zamawiający i Wykonawca) została zlecona ekspertyza, której celem miała być analiza przypadku oraz wskazanie przyczyn powstawania złego stanu nawierzchni, aby na jej podstawie przygotować rozwiązanie i plan naprawczy. Ekspertyzę przygotował Instytut Badań Stosowanych Politechniki Warszawskiej. Wyniki ekspertyzy ukazują szereg nieprawidłowości w projekcie konstrukcji torowiska tramwajowo – autobusowego.

Eksperci ustalili, że już same założenia projektowe nie gwarantowały właściwej pracy konstrukcji drogi i przyczyniły się do jej przyspieszonej degradacji.

1. Niewłaściwie założenia w zakresie samej geometrii drogi.

2. Niewłaściwe rozwiązania dla uszczelnienia na styku szyn i nawierzchni drogowej.

3. Brak w projekcie właściwych rozwiązań w zakresie odwodnienia drogi.

4. Dobór niewłaściwych materiałów do wykonania konstrukcji nawierzchni.

5. Niedostosowanie rozwiązań projektowych do warunków eksploatacyjnych drogi, po której poruszają się pojazdy tramwajowe nowego typu – ciężkie i generujące oddziaływania o znacznej intensywności.

Kontrakt podpisany przez Balzola Polska realizowany był w formule „buduj” co oznacza, że Wykonawca był zobowiązany wykonać zadanie zgodnie z wytycznymi projektowymi, które zostały przekazane mu przez Zamawiającego. Co do wykonania prac zgodnie z projektem, nie ma wątpliwości ponieważ Wykonawca uzyskał odbiory techniczne oraz końcowe. W związku z wynikami ekspertyzy, aby skutecznie i trwale dokonać naprawy, potrzebne są zmiany w projekcie, tak aby można było sporządzić plan naprawczy będący podstawą do wykonania naprawy. Opinia ekspertów z IBS PW jasno pokazuje, że naprawa polegająca na odtworzeniu rozwiązań pierwotnego projektu – nie przyniesie długotrwałego pozytywnego skutku. Rozwiązaniem jest istotna zmiana rozwiązań projektowych. Jako Wykonawca robót deklarujemy pełne wsparcie w rozwiązaniu problemu. Ekspertyza wykazała przyczyn uszkodzeń i wskazała dalszy kierunek działań. Oczekujemy na podjęcie – przy udziale Ekspertów – dialogu między Zamawiającym, Projektantem, a także Konserwatorem Zabytków, aby wypracować skuteczne rozwiązanie zamienne. Ze strony Balzola Polska, jeszcze raz, deklarujemy pełne wsparcie i doradztwo wykonawcze"  

- napisali przedstawiciele Balzola Polska w oświadczeniu wysłanym do Eski.

Pobicie motorniczego w Poznaniu
Łódź Radio ESKA Google News